لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

آمریکا خواستار انتقال فوری قدرت در یمن شد


در حالی که علی عبدالله صالح در اثر انفجار در محل اقامتش زخمی شده و در عربستان بستری است، ایالات متحده روز دوشنبه خواستار آن شد که انتقال قدرت در کشور بحرانی یمن بی‌درنگ صورت پذیرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر وی عبدالله صالح باید در خارج از کشورش بماند، گفت: «به نظر ما انتقال قدرت فوری منافع مردم یمن را هرچه بیشتر تامین می‌کند.»

هیلاری کلینتون که در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای فرانسوی خود آلن ژوپه در واشینگتن شرکت کرده بود، تصریح کرد به این «بی‌ثباتی و ناامنی کنونی که دامنگیر یمن شده نمی‌توان پرداخت مگر آن هنگام که فرآیندی بوجود آید که همگان بدانند به نوعی اصلاح اقتصادی و سیاسی رهنمون می‌شود.»

با او‌ج‌گیری ناآرامی‌ها در یمن، حساسیت بین‌المللی در مورد این کشور افزایش یافته است.

کشورهای غربی به ویژه از آن بیم دارند که با فروپاشی قدرت مرکزی در یمن این کشور به زمره‌ کشورهایی چون سومالی و افغاستان بپیوندد که محل نشو و نمو و تحرک گروه‌های افراطی نظیر القاعده است.

هیلاری کلینتون در این کنفرانس خبری گفت: «ما خواستار انتقال مسالمت‌آمیز و آرام قدرت هستیم.»

علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن ۶۹ ساله، روز جمعه در پی انفجاری که در کاخ ریاست جمهوری روی داد زخمی و برای مداوا به بیمارستانی در عربستان سعودی منتقل شد.

در این انفجار که در کاخ ریاست جمهوری روی داد، هفت نفر کشته و شماری از مقام‌های بلندپایه یمنی زخمی شدند.

خبر خروج علی عبدالله صالح موجی از سرور و شادی را در میان مخالفان وی برانگیخته است.

پس از خروج صالح از کشور، عبد الرحمن منصور هادی، معاون رئیس جمهور، به طور موقت قدرت را در دست گرفته و برخی از گروه‌های اپوزیسیون نیز اعلام کرده‌اند از انتقال قدرت به وی حمایت می‌کنند.

عبدالرحمن منصور هادی، معاون رئیس جمهور، خود گفته است که حال علی عبدالله صالح رو به بهبود است و او به کشور باز می‌گردد.

با این حال یک دیپلمات به رویترز گفته است که سعودی‌ها تمایلی به بازگشت عبدالله صالح به کشورش ندارند.

پیش از این شورای همکاری خلیج فارس و با پشتیبانی عربستان، طرح انتقال قدرت را به علی عبدالله صالح پیشنهاد کرده بود که وی سرانجام زیر بار آن نرفت.

از سوی دیگر در بیانیه‌ای مشترکی که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، و نخست‌وزیران بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا صادر کرده‌اند ضمن اینکه از عربستان برای مداوای علی‌ عبدالله صالح قدردانی شده، از همه طرف‌‌های درگیر در یمن خواسته شده است که در چارچوب طرح شورای همکاری خلیج فارس به یک راه‌حل دست یابند.
XS
SM
MD
LG