لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

ایران و دو مذاکره موازی در وین


 رضا نجفی نماینده ایران در آژانس؛ وین
رضا نجفی نماینده ایران در آژانس؛ وین

شهر وین چند روزی است که میزبان مذاکرات اتمی با ایران است. این مذاکرات از یک سو بین ایران و پنج به علاوه یک در سطح کارشناسی انجام می‌شود و از سوی دیگر روز چهارشنبه دور تازه‌ای از مذاکرات با آژانس برگزار شد.

بامداد چهارشنبه، نمایندگان ایران بر سر میز گفت‌وگو با نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشستند. دیداری که نتیجه آن به گزارش رویترز ، انتشار بیانیه‌ای مشترک در بعد از ظهر چهارشنبه بود. طرفین گفته‌اند دیداری مفید داشته‌اند و قرار شده است در روز ۲۱ ژانویه ( اول بهمن ماه) در تهران گفت‌وگوها را از سر گیرند. پیش از این دیدار رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس گفته بود که دیدار روز چهارشنبه در وین برای صحبت درباره ادامه اجرای توافق با آژانس و همچنین مذاکره درباره قدم‌های آینده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم


ایران و آژانس ماه گذشته میلادی توافقی را در تهران امضا کردند. توافقی شش ماده‌ای که تاکنون یکی از مفاد آن به اجرا در آمده است؛ بازدید بازرسان آژانس از کارخانه تولید آب سنگین اراک. مقام‌های ایرانی پیشتر اعلام کرده بودند،که قرار است در نشست‌هایشان با آژانس درباره زمانبدی بازدید از معدن اورانیوم گچین در بندرعباس گفت‌وگو کنند.

بازدید از این معدن نیز از جمله موارد توافق تهران است. حال پس از دیدار روز چهارشنبه با آژانس اعلام شد که بازدید از معدن گچین و اجرای سایر موارد این توافق تا یازدهم فوریه ۲۲ بهمن انجام خواهد شد و در گفت‌وگوهای آینده تهران، بنا بر گفته معاون دبیر کل آژانس قرار است درباره بسته تازه‌ای از توافق و همکاری ایران و آژانس صحبت شود.

اسکات لوکاس،‌ تحلیلگر مسایل ایران در دانشگاه بیرمنگام بریتانیا درباره این دیدارهای ایران و آژانس به رادیو فردا می گوید: «به نظر می‌آید که ما وارد یک سری توافق نظام‌مند بین تهران و آژانس شده‌ایم که در تئوری می‌تواند به اجرای پروتکل الحاقی بیانجامد. در نتیجه در مجموع شاهد پیشرفت هستیم. »

اما گفت‌وگوهای ایران و آژانس یک بخش از گفت‌وگوهای ایران بر سر برنامه اتمی‌اش است.
تهران بیش از یک دهه است که به طور جداگانه ابتدا با کشورهای اروپایی و هم اکنون به ۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان یا همان گروه پنج به علاوه یک بر سر برنامه اتمی‌اش گفت‌وگو می‌کند. گفت‌وگوهایی که از سوم آذر ماه امسال و پس از دستیابی به توافق اولیه در ژنو وارد مرحله‌ای جدید شده است. حال از روز دوشنبه کارشناسان فنی ایران، و شش کشور، در حال مذاکره درباره ساز و کار اجرای توافق ژنو هستند. توافقی که از آن با عنوان «برنامه اقدام مشترک» یاد می‌شود، محدوده زمانی شش ماهه دارد و بنا بر آن، پیش زمینه‌ای برای یک توافق جامع خواهد بود. به این معنا که ایران با اعتمادسازی و اثبات صلح آمیز بودن ِ برنامه هسته‌اش ، این برنامه را در سطحی محدود ادامه دهد، و جامعه جهانی دست به رفع تحریم‌ها علیه ایران بزند. جزییاتی از دیدارهای ایران و پنج به علاوه یک در وین منتشر نشده است اما خبرگزاری ایسنا به نقل از یک مقام مسئول گزارش داده است که مذاکرات در حالی روز چهارشنبه و شاید پنجشنبه ادامه خواهد یافت که تا روز چهارشنبه طرفین ۱۰ ساعت گفت‌وگو کرده‌اند. عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران هم دراین باره گفته است که تاریخ آغاز به کار گام اول و اقداماتی که هر دو طرف باید انجام دهند و مکانیزم‌ها و سازوکارهای اجرایی توافق در این نشست مشخص و اعلام خواهد شد.

این مذاکره‌کننده ایرانی که در حاشیه دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه در تهران سخن می‌گفت افزوده است که مبنای توافق ژنو این است که تحریم تازه‌ای علیه ایران تصویب نشود و چنین اقدامی روند توافق را متوقف خواهد کرد. پیشتر محمد جواد ظریف نیز تصویب تحریم تازه علیه ایران را برابر با مرگ توافق خوانده بود. در همین باره عصر سه شنبه به وقت محلی، جان کری وزیر خارجه آمریکا، در نشستی با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کرد و از قانونگذاران آمریکایی خواست تا به توافق فرصت داده و دور تازه‌ای از تحریم‌ها را تصویب نکنند.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG