لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

والیبال ایران و تماشاگرانش ۳ ژاپن۰؛ یک گیم تا لیگ جهانی


بازی ایران و ژاپن
بازی ایران و ژاپن
تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار خود مقابل ژاپن برای راهیابی به لیگ جهانی ۲۰۱۳ به برتری ۳-۰ رسید.

این بازی در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران که مملو از جمعیت بود برگزار شد. تماشاگران در طول مسابقه با تشویق‌های مداوم خود سهم ویژه‌ای در رقم خوردن این نتیجه داشتند. موروکاوا سرمربی ژاپن نیز در پایان بازی، نحوه تشویق تماشاگران را از مهم‌ترین عوامل شکست تیمش عنوان کرد.

شاگردان خولیو ولاسکو این دیدار را با نتیجه‌ ۲۵-۱۹ در ست اول، ۲۵-۱۴ در گیوم دوم و ۲۵-۲۳ در ست سوم به سود خود خاتمه دادند. به این ترتیب ایران برای راهیابی به لیگ جهانی، در بازی دوم مقابل ژاپن فقط به یک گیم نیاز دارد. اما حتی اگر ایران با نتیجه ۳-۰ مغلوب شود، کار به پوئن شماری کشیده خواهد شد که با توجه به فاصله امتیازی در گیم دوم بازی نخست، حتی در صورت شکست ۳-۰ نیز ایران از وضعیت مناسبی برای صعود برخوردار است.

ایران مقابل ژاپن با ترکیب شهرام محمودی، سعید معروف، فرهاد قائمی، محمد موسوی عراقی، حمزه زرینی، علیرضا نادی و فرهاد ظریف و با لباس‌های سورمه‌ای به میدان آمد.

در گیم اول حضور شیمیزو ستاره باسابقه و چپ دست ژاپن هم سودی برای این تیم نداشت و مربی ژاپن از او به عنوان یار تعویضی استفاده می‌کرد.

در ست دوم فاصله امتیازی ایران، این تیم را در حاشیه امنیت قرار داد. هرگاه بازیکنان ایران صاحب توپ می‌شدند، تماشاگران اقدام به شمارش یک تا سه می‌کردند. شماره یک برای دریافت، شماره دو برای پاسور و شماره سه هم برای آبشار مهاجمان! نوع خاصی از تشویق که کمتر در والیبال جهان دیده شده است.

در ست سوم ژاپنی‌ها بهتر بازی کردند و از ابتدا تا امتیاز ۲۳ پیش بودند. اما باز هم جو سنگینی که تماشاگران در سالن حکمفرما کرده بودند و تغییر تاکتیک‌های مناسب ولاسکو، باعث شد ایران با سه تک دفاع عالی، در عین ناباوری تیم حریف، این گیم و نتیجه کلی مسابقه را به سود خود رقم بزند.

بازی دوم تیم ملی والیبال ایران مقابل ژاپن برای راه‌یابی به لیگ جهانی، روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

حاشیه‌ها و اظهار نظر‌ها

*علیرضا نادی کاپیتان ایران در پایان بازی گفت: قدرت واقعی ژاپن این بازی نبود، آنها در واقع اسیر تماشاگران ایرانی شدند. امیدوارم که بتوانیم در بازی آینده نیز پیروز شویم و به لیگ جهانی راه یابیم.

*محمد موسوی هم به خبرنگاران گفت: هواداران بسیار عالی بودند و جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نگذاشتند. بازیکنان ایران هم نمایش بسیار خوبی داشتند. ژاپن تیم بسیار قدرتمندی است، آنها از ترکیب کامل خود فقط یک بازیکن اصلیشان را در اختیار نداشتند.

*موروکوما سرمربی ژاپن با آزاردهنده دانستن تشویق‌های بی‌امان تماشاگران ایرانی برای تیم ژاپن، قد بلند بازیکنان ایران را نیز ستود.

او گفت: ایران پس از مسابقات المپیک تمرینات بسیار سختی داشته و همچنین با تیم‌های اروپایی بازی کرده که این امر باعث شده که آن‌ها قوی‌تر از قبل شوند.

سرمربی تیم والیبال ژاپن در مورد اینکه آیا می‌پذیرد قدرت والیبال از شرق آسیا به غرب آسیا منتقل شده است، گفت: ایران در جام ملت‌های آسیا قهرمان شد و تلاش می‌کند که به لیگ جهانی صعود کند. ولی ما هنوز امید داریم و به مسابقه بعدی فکر می‌کنیم.

* در پایان دیدار ایران و ژاپن، گوینده ورزشگاه نتیجه دیدار تیم والیبال ب ایران مقابل چین در فینال کاپ آسیا که همزمان در حال برگزاری بود را به اشتباه، ۳ بر یک به سود ایران اعلام کرد که این موضوع باعث ابراز هیجان تماشاگران حاضر در سالن شد. همین اشتباه را گزارشگر تلویزیونی بازی نیز تکرار کرد و حتی نتیجه گرفت که اگر ایران پنج تیم داشته باشد هم هر پنج تا می‌توانند در سطح آسیا چنین نتایجی را تکرار کنند.

خبرگزاری فارس در این باره گزارش داد که وقتی خولیو ولاسکو در کنفرانس خبری، نتیجه واقعی بازی و شکست تیم ب ایران را شنید، دچار ناراحتی شد.


ولاسکو: امیدوارم میزبانی فینال لیگ جهانی را هم بگیریم

خولیو ولاسکو سرمربی موفق تیم ملی والیبال ایران در کنفرانس خبری پس از بازی ژاپن گفت، توقع پیروزی با نتیجه ۳ بر صفر مقابل ژاپن را نداشته و به زعم او این نتیجه برای بازی بعد، به شاگردان او آرامش و اعتماد به نفس خوبی می‌دهد.

ولاسکو در پاسخ به این سئوال که در گیم سوم بازی برای ایران گره خورد، گفت: در این گیم با کمی اشتباه وارد زمین شدیم و همین اشتباهات کار را برای ما سخت کرد. چون گیم دوم را با اختلاف پیروز شدیم در آغاز گیم سوم تمرکزمان را از دست دادیم و اشتباهات عجیب و غریبی انجام دادیم اما بازیکنان به بازی برگشتند و موفق شدند نتیجه را تغییر دهند.

ولاسکو در ادامه گفت: ژاپنی‌ها توپ‌های سرعتی را خوب دفاع می‌کردند. به همین خاطر سعید معروف مجبور بود توپ‌ها را به مناطق ۲ و ۴ بفرستد و بازی را باز کند.

ولاسکو درباره اینکه آیا این موفقیت‌ها در لیگ جهانی هم ادامه خواهد داشت، گفت: نمی‌توانم در مورد لیگ جهانی صحبت کنم اما از اینکه نزدیک به صعود هستیم، خوشحالم. تنها می‌توانم بگویم سعی می‌کنیم در لیگ جهانی هم بهترین بازی‌ها را به نمایش بگذاریم. امیدوارم نماینده فدراسیون جهانی که امروز هم در سالن بود، تماشاگران و تشویق‌های آنها را دیده باشد و با گزارش‌هایی که به فدراسیون جهانی می‌دهد شرایط را برای میزبانی ایران در مسابقات معتبر و مهم‌تر مانند فینال لیگ جهانی آماده کند.
XS
SM
MD
LG