لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

بحران در فولکس واگن به دنبال تقلب در آمریکا


مارتین وینترکورن مدیرعامل فولکس واگن
مارتین وینترکورن مدیرعامل فولکس واگن

ارزش سهام شرکت خودروسازی فولکس واگس به دنبال آغاز تحقیقات گسترده و رسوایی دستکاری در نرم‌افزار تعیین‌کننده میزان آلایندگی هوا در خودرو‌هایش در آمریکا، برای دومین‌بار به شدت سقوط کرد.

این شرکت به دنبال متهم شدن در آمریکا به دستکاری در سیستم تعیین‌کننده میزان آلایندگی هوا در ۵۰۰ هزار خودرو ساخت این شرکت، این اتهام را پذیرفت و بازاریابی در ایالات متحده آمریکا را متوقف کرد.

نیم میلیون خودروی دیزلی فولکس واگن در آمریکا طوری دستکاری شده‌اند که سیستم آنها میزان آلایندگی هوا را کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که روز دوشنبه سهام شرکت فولکس واگن در بازار فرانکفورت ۱۷.۱۴ درصد کاهش یافته بود، در ساعات اولیه معاملات روز سه‌شنبه این بازار بورس، دوباره ۵.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد.

به دنبال رسوایی تقلب توسط این شرکت، فرانسه اتحادیه اروپا را به تحقیق و آزمایش خودروهای فولکس واگن فراخواند، کره جنوبی مقامات این شرکت را احضار کرد و گفته می‌شود وزارت دادگستری آمریکا در رابطه با این موضوع پرونده جنایی تشکیل داده است.

فولکس واگن بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودرو در جهان است و رویترز می‌نویسد که پرونده جنایی علیه این شرکت در آمریکا می‌تواند منجر به جریمه ۱۸ میلیارد دلاری فولکس واگن شود.

روز دوشنبه به دنبال افت چشمگیر سهام این شرکت، در مجموع شرکت فوکس واگن ۱۵ میلیارد دلار از ارزش سهام خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شرکت پذیرفته است که ۱۱ میلیون خودروی دیزلی دستکاری شده را راهی بازار کرده است.

مایکل ساپین وزیر اقتصاد فرانسه روز سه‌شنبه اتحادیه اروپا را به آزمایش گسترده خودروهای ساخت فولکس واگن فراخونده و گفت که به نظر می‌رسد که خودروهای دیگر شرکت‌های اروپایی نیز مورد بررسی قرار گیرد تا مردم مطمئن شوند. به‌گفته وی، این موضوع پیش پا افتاده‌ای مانند سرعت خودرو یا کیفیت لاستیک نیست، ما می‌خواهیم مردم را مطمئن کنیم که از آلودگی هوا مسموم نخواهند شد.

در این میان کره جنوبی نیز مقامات شرکت را احضار کرده و گفته است که تا یک ماه آزمایش خودروهای این شرکت را آغاز خواهند کرد.

مقامات آمریکا به خبرگزاری بلومبرگ نیز گفته‌اند که پرونده جنایی علیه این شرکت در وزارت دادگستری آمریکا باز شده است.

بر اساس گفته مقامات آمریکا، فولکس واگن پذیرفته است که سیستم اندازه‌گیری میزان آلایندگی هوای ۴۸۲ هزار خودروی خود در این کشور را دستکاری کرده است.

مقامات آمریکا می‌گویند که خودروهای دستکاری شده این شرکت که از سال ۲۰۰۹ وارد بازار این کشور شده‌اند، باعث آلودگی هوا تا ۴۰ درصد بالا‌تر از استانداردهای تعیین شده می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید که در خود آلمان نیز تحقیقات درباره این موضوع هم در رابطه با شرکت فولکس واگن و هم دیگر شرکت‌های خودروسازی آغاز شده است.

وزیر حمل و نقل این کشور از اداره فدرال حمل و نقل موتوری درخواست کرده است که با استفاده از کار‌شناسان مستقل آزمایش‌ها در مورد آلایندگی خودورهای فولکس واگن را سریع آغاز کنند.

در کنار تهدیدهای قانونی و جریمه، این شرکت همچنین بالقوه با ضربه فلج‌کننده بدنامی در بازارهای جهانی مواجه شده است.

رویترز با اشاره به راه اندازی خط تولید فولکس واگن در آمریکا از سال ۲۰۰۸، از قول مقامات این کشور می‌نویسد که بسته به میزان پیچیدگی اقدامات تعمیری بر روی برخی قطعات، احتمالا برطرف کردن مشکلات موجود و تولید خودروهای استاندارد و دریافت مجوزهای لازم و تایید کننده سالم بودن خودروهای این شرکت تا یک سال وقت نیاز داشته باشد.

مارتین ویندرکن مدیرعامل فولکس واگن روز یکشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای از وضعیت پیش آمده عذرخواهی کرد و گفت که با مقامات کشور‌ها برای حل این مساله همکاری خواهد کرد.

«ما از هر اقدامی که منجر به بازگشت اعتماد مشتریان باشد دریغ نخواهیم کرد، این موضوع برای من یک اولویت است».

XS
SM
MD
LG