لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

سازمان حفاظت از محیط زیست: وضعیت بحرانی است؛ بنزین استاندارد وارد کنید


در پی شدت گرفتن آلودگی شهر تهران، سازمان حفاظت از محیط زیست با بحرانی خواندن وضعیت سوخت از دولت خواسته است که به خاطر حل معضل آلودگی هوا، بنزین استاندارد از خارج وارد کند.

در همین حال استانداری تهران اعلام کرد، همه مهدهای کودک و مدارس ابتدایی در شهر تهران روز چهارشنبه هم تعطیل خواهند بود.

به گفته حسن کرمی، معاون استانداری تهران، همه مقاطع تحصیلی شهرستان ری نیز روز چهارشنبه تعطیل است.

خبرگزاری مهر، سه‌شنبه سوم دی ماه گزارش داد، اگرچه ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ در پالایشگاه‌های نفت به بیش از ۳۰ میلیون لیتر در روز رسیده، اما هم‌اکنون عملا روزانه تنها ۱۳ میلیون لیتر بنزین اروپایی تولید و توزیع می‌شود.

کاهش عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا، انتقادهای سازمان حفاظت محیط زیست را به همراه داشته است و این نهاد یکی از دلایل آلودگی شدید هوای کلان‌شهرهای کشور را عدم توزیع بنزین با استاندارد یورو اعلام می‌کند.

در همین زمینه سعید متصدی، معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وضعیت سوخت خودروها در ایران را «بسیار بحرانی» توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، این مقام سازمان حفاظت از محیط زیست، گفت: «متاسفانه در دولت دهم به وضعیت محیط زیست و سوخت توجه چندانی نشد و از این رو وضعیت سوخت درکشور به شرایط بحرانی رسیده است. با توجه به بی‌توجهی‌های دولت گذشته در زمینه توزیع گاز نیز مشکل داریم از این رو سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند مشکلات را هر چه سریعتر برطرف کند».

سعید متصدی با بیان این که این سازمان جلسات متعددی با وزارت نفت برای تولید سوخت یورو ۴ داشته، گفت: «اکنون پالایشگاه‌های شازند و اصفهان سوخت با استاندارد یورو ۴ تولید می‌کنند اما تولیدات آنها برای تمام کشورها و حتی کلان شهرها کافی نیست از این رو پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست واردات سوخت است تا زمانی که برنامه‌های طولانی مدت سازمان های مربوطه اجرایی شود.»

سازمان محیط زیست همچنین اعلام کرده است که تا پایان بهار سال آینده تمام خودروها باید با استاندارد یورو چهار تولید و عرضه شوند.

ایران تا سال ۸۸ چهل درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های آمریکا در مورد بنزین، مجبور شد که کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن کاتالیست‌های شيميايی و بعضا خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند؛ چرا که بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، واردات کاتالیست‌های استاندارد نیز همراه با واردات بنزین به ایران تحریم شده بود.

دولت احمدی‌نژاد همواره گزارش‌های رسانه‌ای درباره بی‌کیفیت بودن بنزین تولید داخل را رد می‌کرد و مدعی بود که تولید بنزین در داخل کشور بر اساس استانداردهای اروپایی است.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که از سال گذشته تاکنون، طرح توسعه، بهینه‌سازی و بهبود کیفیت تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های شازند اراک، آبادان، تهران، لاوان، تبریز و اخیرا پالایشگاه نفت اصفهان افتتاح یا رسما در مدار بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

مقام‌های ایران در دو سال آخر ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با افتتاح این پروژه‌ها اعلام کرده بودند که نیمی از بنزین مصرفی ایران یورو ۴ و ۵ خواهد بود.

بر اساس آخرین داده‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که هفته گذشته خبرگزاری مهر منتشر کرد، مصرف بنزین کشور در سال جاری ۷.۵ درصد افزایش یافته و به ۷۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

ایران به خاطر کمبود بنزین، مجبور به واردات روزانه ۵ تا ۷ میلیون لیتر بنزین از خارج است.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سه‌شنبه به خبرگزاری مهر گفته است که امکان تولید و توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا روزانه تنها ۱۳ میلیون لیتر است. این رقم ۱۷ میلیون بشکه کمتر از رقم ادعایی تولید بنزین استاندارد در اواخر دولت احمدی‌نژاد است.

قرار بود با افزایش ظرفیت پالایشگاهی مجموع ظرفیت تولید بنزین اروپایی کشور به ۵۲ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.
XS
SM
MD
LG