لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

«وضعيت زرد و قرمز» آب و برق در شهرهای ايران


مديرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تنش آبی برخی شهرهای کشور در ماه‌های گذشته، اعلام کرد که در زمان حاضر شهرهای اصفهان و کرمان در وضعيت قرمز آبی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، حميدرضا جانباز مديرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور يکشنبه ۲۲ تيرماه يکشنبه گفت که در ماه‌های گذشته بحران آبی در برخی شهرها وجود داشت و پيش‌بينی اين بود که ۵۱۷ شهر در آستانه تنش آبی قرار دارند.

وی با بيان اينکه تنش آبی به اين معنی است که ميزان توليد و مصرف آب در اين شهرها برابر است، ادامه داد که از ميان اين شهرها ۱۲ کلان شهر با مجموع جمعيت ۲۳ ميليون نفر در دستور کار ويژه قرار گرفته است.

جانباز در ادامه اذعان داشت که در حال حاضر شهرهای تهران، شيراز و يزد در حالت زرد قرار دارند يعنی در نقطه برابر تامين و توزيع قرار داريم و در صورتی که ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه جويی و مديريت مصرف از سوی مشترکين به عمل آيد می‌توانيم از تابستان سال جاری عبور کنيم.

در همين زمينه خبرگزاری مهر، ۲۲ تيرماه طی گزارشی از افت ۲۲ درصدی آب سدهای تهران طی يک سال گذشته خبر داد.

بر اساس اين گزارش، ميزان ذخاير آبی در پشت سدهای پنج‌گانه تهران با ۱۷۲ ميليون مترمکعب کاهش نسبت به سال گذشته به ۵۹۷ ميليون متر مکعب رسيده است، از طرفی، حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامين کننده آب تهران با کاهش ۲۱۷ ميليون مترمکعبی در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته به حدود ۹۱۲ ميليون مترمکعب رسيده است.

با اين حساب، در کنار افت ۲۲ درصدی حجم ذخاير آب سدهای تهران، ميزان آب ورودی به اين سدها نيز در مقايسه با زمان مشابه سال آبی گذشته ۱۹ درصد کاهش يافته است. سال آبی در ايران از شهريورماه محاسبه می‌شود.

توليد و مصرف برق سر به سر شد

علاوه بر بحران آبی، گزارش‌های رسمی حاکی از اوج گرفتن و ثبت رکوردهای متوالی در مصرف برق ايران از آغاز ماه جاری است.

در همين زمينه، خبرگزاری ايسنا ۲۲ تيرماه گزارش داد که «بالاخره مصرف و توليد برق به مرحله سربه‌سر رسيد؛ روز گذشته بار ديگر رکورد مصرف در سال جاری زده شد و مقدار اوج مصرف به ۴۷ هزار و ۵۲۱ مگاوات رسيد».

اين گزارش می‌گويد که بر اساس اعلام توانير پرمصرف‌ترين استان‌ها، تهران، مازندران، خوزستان و هرمزگان هستند و انتظار می‌رود مصرف برق به مرز ۵۰ هزار مگاوات برسد بنابراين با توجه به ذخاير عملی نيروگاه‌ها نمی‌توان مطمئن بود که با افزايش دو سه هزار مگاواتی ديگر خاموشی نداشت چرا که در روزهای اخير ذخيره عملی نيروگاه‌ها حدود هزار مگاوات و اندکی کمتر يا بيشتر بوده است.

ايسنا می‌افزاید که ۲۱ تيرماه شاهد رشد بيش از ۱۴ درصدی مصرف برق نسبت به ۲۱ تيرماه سال ۹۲ بوديم.

در کنار بحران آب و برق تابستان، ايران در تلاش است از تکرار بحران گاز زمستان پیشگیری کند.

در همين زمينه مهدی جمشيدی دانا مدير هماهنگی و نظارت بر توليد شرکت ملی گاز ۲۲ تيرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ايسنا گفت که اين شرکت برای «جلوگيری از بحران گاز زمستان» برنامه‌ريزی می‌کند.

به گفته وی، همه تمهيدات انجام شده تا روزانه بين ۸۰ تا ۱۰۰ ميليون مترمکعب گاز در فازهای جديد پارس جنوبی توليد شود تا زمستان سال ۱۳۹۳ هيچ کمبود گازی نداشته باشيم.

XS
SM
MD
LG