لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

آمریکا و حب و بغض ملت‌ها


آمريکا هميشه طرفداران و دشمنان سرسختی در سطح جهانی داشته است. مرکز تحقيقات پيو مستقر در واشینگتن در پژوهش تازه‌ای ميزان محبوبيت و يا تنفر از آمريکا در افکار عمومی جهان و همچنين روندهای آن را نشان می‌دهد.

مرکز تحقيقات پيو در اين پژوهش تازه گفته است احساسات ضد آمريکايی در خاورميانه بيشتر از کشورهای ديگر و محبوبيت آمريکا در کشورهای اروپايی و آسيايی بيشتر از ساير مناطق دنيا است.

پنج کشور اول در فهرست متنفران و طرفداران آمريکا در افکار عمومی به اين ترتيب است.

مخالفان آمريکا در دنيا

مصر: ۸۵ درصد مردم مخالف آمريکا هستند

رابطه ميان واشینگتن و قاهره طی چند ده اخير متلاطم بوده و پس از تحولات سياسی مصر در سال ۲۰۱۱ بدتر شده است. آمريکا سه دهه از حکومت حسنی مبارک حمايت سياسی و مالی کرد و پس از سرنگونی حکومت اخوان‌المسلمين در يک کودتای نظامی، با اقدام کودتاگران مخالفتی نشان نداد. سال گذشته پس از اينکه واشینگتن بخشی از کمک‌های تسلحاتی‌اش به قاهره را به حالت تعلیق درآورد، وزير امور خارجه مصر رابطه متقابل را «بحرانی» توصيف کرد.

اردن: ۸۵ در صد مردم مخالف آمريکا هستند

عليرغم رابطه حسنه بين دو کشور در دهه‌های گذشته، حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ با مخالفت آشکار امان روبرو شد و به رابطه متقابل دو کشور ضربه جدی وارد کرد. احساسات ضدآمريکايی در اردن در سال ۲۰۰۳ به اوج رسيد و ۹۹ درصد مردم کشور با آمريکا مخالف بودند. اگرچه اين تمايل سياسی در حال حاضر تغيير کرده ولی ميزان آن اندک است.

ترکيه: ۷۳ درصد مردم مخالف آمريکا هستند

جنگ در عراق به رابطه ترکيه وآمريکا لطمه زد. به دنبال شروع تحقيقات در باره فساد مالی رجب طيب اردوغان رئيس جمهوری ترکيه، بی‌اعتمادی بين دو کشور افزايش يافته است. در حاليکه دولت باراک اوباما آگاهانه از محکوم کردن رفتار دولت ترکيه با تظاهرکنندگان در ميدان تقسيم اجتناب کرد، با اين حال رئيس جمهوری آمريکا به طور خصوصی برخی سخنان رجب طيب اردوغان را نامطلوب خوانده بود. در جريان حوادث ميدان تقسيم در سال ۲۰۱۳ واشینگتن از آنکارا خواسته بود از «خويشتن‌داری کنند». اين موضعگيری واشنیگتن باعث سرخوردگی بسياری در ترکيه شد.

روسيه: ۷۱ در صد مردم مخالف آمريکا هستند

بيش از سه چهارم مردم روسيه نسبت به آمريکا ديد منفی دارند. محبوبيت آمریکا طی يک سال گذشته ۲۸ در صد افت کرده است. اين روند معلول موضعگيری آمريکا نسبت به روسيه در بحران اوکراين است. واشینگتن در واکنش به اقدام کرملين در اوکراين، روسيه را تحريم اقتصادی کرد. سخنگوی وزارت خارجه روسيه اين تحريم‌ها را «تلاش برای ترساندن» روسيه توصيف کرد و ولاديمير پوتين گفته است اين تحريم‌ها رابطه دو کشور را «در تنگنا قرار می‌دهد».

فلسطين: ۶۶ در صد مردم مخالف آمريکا هستند

رابطه بين آمريکا و فلسطين هميشه ناهموار و در دوره‌هايی به طور کامل قطع بوده است، اما با انتخاب باراک اوباما، ديدگاه کلی رايج فلسطينيان اندکی تغيير کرده است. در تحقيق سال جاری موسسه پيو سی درصد فلسطينی‌ها گفته‌اند نسبت به آمريکا خوشبين هستند. اين بالاترين درصد از سال ۲۰۰۲ و از زمان اولين ديدار آقای اوباما با مقامات دولت خودگران فلسطينی در جريان بازديد از خاورميانه در سال ۲۰۱۳ است. با اين حال واشنگتن در جريان خشونت‌های اخير در غزه هيچ سکوت کرده است.

دوستداران آمريکا در دنيا

فيليپين: ۹۲ درصد مردم طرفدار آمريکا هستند

براساس پژوهش مرکز پيو که به بررسی افکار عمومی و نگرش‌ها در سراسر دنيا پرداخته است فيليپينی‌ها بزرگترين طرفداران آمريکا در دنيا هستند. نگرش آنها نسبت به آمریکا در سال‌های اخير مثبت‌تر شده است و اين درحالی است که اخيرا خبر احتمال بازگشت نيروهای آمريکايی به پايگاه نظامی در خليج سوبيک در غرب فيليپين موجب بروز اعتراض‌هايی شده است.

اسرائيل: ۸۴ درصد مردم طرفدار آمريکا هستند

ايالات متحده امريکا از اولين کشورهايی بود که در سال ۱۹۴۸ موجوديت اسرائيل را به رسميت شناخت و در طی سال‌های پس از آن اصلی‌ترين متحد تل آويو بوده است. از جنگ جهانی دوم تا به امروز، واشینگتن بيش از ۱۱۵ ميليارد دلار به اسرایيل کمک کرده است. آمريکا اين کمک‌های تماما نظامی را به منظور «حفظ برتری نظامی اسرائيل» درميان کشورها عرب همسايه ارسال کرده است. حمايت و رابطه متقابل با اسرائيل، يکی از دلايل مهم ايجاد تنفر نسبت به آمريکا در خاورميانه است.

کره جنوبی: ۸۲ درصد مردم طرفدار آمريکا هستند

از زمان جنگ بين دو کره و حمايت وسيع نظامی آمريکا از کره جنوبی در اسقرار و تثبيت دولت جديد اين کشور، رابطه بين واشینگتن و سئول همواره مستحکم بوده است. رابطه بين دو کشور در دوران پنج ساله رئیس جمهوری لی ميونگ باک از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ پيشرفت کرد.

کنيا: ۸۲ درصد مردم طرفدار آمريکا هستند

کنيا و ايالات متحده از سال‌های گذشته متحدان نزديک بوده‌اند. اما پس از انتخاب باراک اوباما به رياست جمهوری آمريکا اين ارتباط مستحکم‌تر شده است. پدر باراک اوباما در ورستای کگولو در غرب کنيا بدنيا آمده است. روز پيروزی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۸، در کنيا تعطيل عمومی اعلام شد. با اين حال بعضی تحليلگران گفته‌اند به دنبال بی‌اعتمادی کنيا نسبت به رويکرد دولت آمريکا در قبال رئيس جمهوری کنيا و معاون وی، ممکن است رابطه دوکشور فرسايش پيدا کند.

السالوادور: ۸۰ درصد مردم طرفدار آمريکا هستند

کمک‌های نظامی آمريکا در دوران رياست جمهوری جيمی کارتر و رونالد ريگان به دولت نظامی السالوادور تاثير تعيين کننده‌ای داشت. اين حمايت‌ها به شکست چریک‌های چپگرای مخالف دولت در جريان جنگ داخلی سيزده ساله اين کشور منجر شد.

بيش از ۱۹ هزار آمريکايی در السالودور زندگی و يا کار می‌کنند. السالوادور در ارسال نيروهای نظامی به عراق در کنار نيروهای امريکايی در عمليات «عمليات آزادسازی عراق» شرکت کرده است.

XS
SM
MD
LG