لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

خلیفه داعش کیست؟


ابوبکر البغدادی، چهره جهادی مخفی که در سوریه و عراق می جنگید، با اعلام خود به عنوان «خلیفه» و رهبر مسلمانان جهان، به نظر می‌رسد موقعیتی قدرتمندتر از رهبر القاعده کسب کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش روز یکشنبه خود نوشته است رهبر گروه شبه‌نظامی قدرتمند داعش، خود را «خلیفه» مسمانان نامید که هدفش احیای خلافت است، نظام سیاسی که صد سال پیش با سقوط امپراطوری عثمانی به پایان رسید.

شورای داعش بعد از دیدار و بحث در این باره، تصمیم به تاسیس خلافت اسلامی گرفت و خلیفه‌ای را در راس دولت اسلامی منصوب کرد. این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد ابو محمد العدنانی، سخنگوی داعش در نوار صوتی که بر روی اینترنت منتشر شده است گفت: «البغدادی، روحانی جهادی به عنوان خلیفه مسلمانان برگزیده شده است.»

البغدادی متولد سال ۱۹۷۱ و در شهر سامرا عراق به دنیا آمده است. براساس گزارش‌هایی که دولت آمریکا منتشر کرده، او در سال ۲۰۰۳ کمی بعد از حمله آمریکا به عراق به پیکارجویان شبه‌نظامی پیوست. البغدادی مدتی نیز در زندان آمریکایی‌ها در عراق دربازداشت بوده است.

اکتبر سال ۲۰۰۵ نیروهای نظامی آمریکایی گفتند تصور می‌کردند ابودعا یا همان البغدادی در حمله آنها مرز عراق و سوریه کشته باشد. اما این گزارش بعدها تکذیب شد البغدادی رهبری گروه دولت اسلامی عراق را در ماه مه سال ۲۰۱۰ بدست گرفت. پس از آن جزییات مربوط به هویت و عملکرد او بتدریج آشکار شد.

در اکتبر سال ۲۰۱۱، دولت آمریکا اورا تروریست نامید و سال جاری دولت عراق تصویر او را منتشر کرد؛ اولین عکس منتشر شده از طرف یک منبع رسمی که مردی کم مو، با ریش و کت و کراوات را نشان می‌دهد.

مقامات دولت آمریکا سال گذشته گفتند این رهبر جهادی در سوریه است اما پس از آن اطلاعات روشنی در باره محل او اعلام نشد.

اواخر ماه گذشته، ژنرال عبدالامیرالزیدی یکی از فرماندهان عراقی، گفت نیروهای او تصور می‌کنند البغدادی ممکن است در عراق باشد، اما مقامات دیگر عراقی در درستی این اطلاعات تردید کردند.

در ادامه گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که البغدادی در داعش به عنوان فرمانده نظامی و متخصص تاکتیک‌های میدان نبرد شناخته شده است. این تفاوت اساسی او با ایمن الظواهری رهبر فعلی القاعده، جنگجویان جهادی کشورهای دیگر را جذب کرده است. تصور می‌شود هزاران جهادی خارجی به آنها پیوسته‌اند.

وقتی البغدادی رهبری گروه داعش را در آوریل سال ۲۰۱۰ بدست گرفت این گروه آن زمان ارتباط نزدیکی با القاعده داشت در موقعیت ضعیفی بود. پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، رهبران قبایل سنی طی یک معامله سیاسی با او ائتلاف کردند.

گروه دولت اسلامی عراق تجدید قوا کرد و در سال ۲۰۱۳ نفوذش را به سوریه گسترش داد. البغدادی به جبهه نصرت، شعبه سوری القاعده پیشنهاد ادغام دو گروه را داد که با مخالفت آنها مواجه شد. دو گروه از آن زمان مستقل عمل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG