لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

کشف قدیمی‌ترین جنگل جهان در آلمان


نتایج آزمایش فسیل‌های درختان ابتدایی که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در آلمان یافته شده، شواهدی به دست داده‌اند که نشان می‌دهد این درختان، قدیمی‌ترین جنگل شناخته‌شده زمین هستند.

خبرگزاری آلمان سه‌شنبه ۱۰ شهریورماه از قول استفان مولر سخنگوی موزه ملی بن گزارش داد که «این جنگل‌ها ۳۹۰ میلیون سال قدمت دارند، بسیار پیش‌تر از دایناسورها».

این گیاهان باستانی درخت مانند که طول آنها به ۳ متر می‌رسد، کالاموفیتون نامیده می‌شوند و گفته می‌شود که در جزایر ماسه‌ای در دریاهای بزرگ و کم‌عمق که بعدها به مناطق تپه‌ای موسوم به «برگیشِس لاند» تبدیل شده‌اند، می‌روییده‌اند.

در آن دوره، این سرزمین در نزدیکی خط استوا قرار داشت و تمام سال از آب‌وهوای گرمسیری برخوردار بود.

دانشمندان بر این گمان هستند که این گیاهان توسط سیل یا احتمالاً یک سونامی که حاصل زمین لرزه‌ای بوده، یا حتی لغزش دامنه قاره‌ها به داخل دریا کشیده شده و سریع توسط لایه‌ای از ماسه و گل مدفون شده و تبدیل به فسیل شده‌اند.

توده‌ای از فسیل‌های یافته‌شده روز شنبه در معرض دید عموم در شعبه باستانشناسی موزه بن قرار خواهد گرفت.

ایالت راینلند اعلام کرد مطالعات جدید قدمت یافته‌های مجاور شهرداری شهر لیندلار در ساحل شرقی رودخانه‌ راین را به اواسط دوره‌ زمین‌شناسی دوونین نسبت داده است. قبل از آن دوره، بیشتر گیاهان زمینی (احتمالاً در مقایسه با دریایی) نرم و کم ارتفاع بودند.

XS
SM
MD
LG