لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

وال‌استریت جورنال: بمبگذاری ۲۰۱۲ کار خود بشار اسد بود


مناف طلاس
مناف طلاس

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نوشته‌است یکی از بمبگذاری‌های سهمگین سال‌های اخیر در سوریه که از جمله به کشته شدن وزیر دفاع و رییس سازمان اطلاعات سوریه منجر شد، کار خود بشار اسد بود نه مخالفان.

وال استریت جورنال این گزارش را جمعه ۲۹ آذر منتشر کرده‌ است.

در بمبگذاری جلسه بلندپایه‌ترین مقامات نظامی و اطلاعاتی سوریه در تابستان ۲۰۱۲، تیر ۱۳۹۱، آصف شوکت، شوهر خواهر بشار اسد که سال‌ها ریاست سازمان استخبارات را در دست داشت، همراه با شمار دیگری از مقامات مهم سوری کشته شدند.

سپهبد آصف شوکت که معاون وزیر دفاع نیز بود، در طول چند دهه یکی از نزدیک‌ترین مهره‌ها به حافظ اسد و سپس، بشار اسد محسوب می‌شد.

سپهبد داوود راجحه، وزیر دفاع وقت سوریه نیز که یک شخصیت مسیحی بود، همراه با محمد ابراهیم الشعار، وزیر کشور وقت، ژنرال تورکمانی وزیر دفاع اسبق و مشاور نظامی اسد در آن بمبگذاری کشته شدند.

پس از آن انفجار که در مقر سازمان امنیت ملی سوریه در محله «الروضه» در مرکز دمشق رخ داد، «ارتش آزاد سوریه» مسئولیت آن را برعهده گرفته بود.

اما وال استریت جورنال نقش بشار اسد در تصمیم به از بین بردن این شخصیت‌ها در بمب‌گذاری را با استناد به مصاحبه‌ای با سرتیپ مناف طلاس منتشر کرده‌است.

سرتیپ طلاس به این روزنامه گفته‌است، وزیر دفاع و رییس سازمان استخبارات سوریه با وجود نزدیکی زیاد به بشار اسد، به او توصیه کرده بودند، با نیروهای اپوزیسیون ملی سوریه همکاری کند و آنها را در حکومت مشارکت دهد تا جنگ داخلی سوریه به پایان برسد.

براساس این گزارش، تنها دو هفته قبل از کشته شدن شوکت، شش بمب نیز در دفتر کار سرتیپ طلاس پیدا شده بود، زیرا به گفته آقای طلاس، بشار اسد تصمیم خود را برای کشتن او نیز قطعی کرده بود.

سرتیپ مناف طلاس یکی از مهره‌های مهم حکومت سوریه، پس از آگاهی از عزم اسد برای کشتن او به اروپا گریخت.

آقای طلاس در دو سال و نیم گذشته در پاریس زندگی کرده‌ است. او فرزند ژنرال مصطفی طلاس است که سالها وزیر دفاع در حکومت حافظ اسد و نیز بشار اسد بود.

سرتیپ مناف طلاس در مصاحبه با وال استریت جورنال این را نیز گفته‌ است که بشار اسد «سوریه را به ایران فروخته» و ادعاهای اسد در خصوص آمادگی برای انجام «اصلاحات» در سوریه، مدعیات واهی است.

آقای طلاس در مصاحبه با وال استریت جورنال تاکید کرده‌ است که رژیم اسد از آغاز بحران می‌توانست با راه‌های مسالمت‌جویانه مانع از شکل‌گیری این بحران عظیم شود.

آقای طلاس از آغاز جدایی خود از حکومت اسد گفته‌ است که رژیم سوریه نمی‌بایست با کشتار به تظاهرات مردم پاسخ می‌داد.

سوریه از اوایل سال ۲۰۱۱ که نخستین تظاهرات در شهر جنوبی درعا آغاز شد، تاکنون درگیر نبردهای خونینی بوده است؛ میلیون‌ها نفر از جمعیت حدودا ۲۳ میلیون نفری سوریه از کشور خود گریخته یا جا به جا شده و ویرانی‌های عظیمی به بار آمده و هنوز نیز چشم‌اندازی برای پایان این جنگ دیده نمی‌شود.

در آغاز بحران سوریه، رژیم بشاراسد با گروه‌های ملی‌گرای سوری روبرو بود اما در دو سال اخیر گرو‌های سنی افراطی، بویژه «دولت اسلامی» (داعش پیشین) بخش‌هایی از سوریه را به تسلط خود درآورده‌اند.

براساس ارزیابی‌ها، بشار اسد با وجود یاری‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان هنوز تنها بر یک سوم از خاک این کشور حکمرانی می‌کند.

آمار سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که حدود دویست هزار نفر در این جنگ که به آستانه سال چهارم خود رسیده‌ است، کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG