لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

دستکم ۴۰ کشته در حملات نیروهای دولتی یمن به معترضان در صنعا


صنعا ۲۰ سپتامبر
صنعا ۲۰ سپتامبر
حملات ارتش و نیروهای امنیتی یمن به معترضان در صنعا پایتخت این کشور در روز شنبه دوم مهر ماه، دستکم ۴۰ کشته بر جای گذاشت.

این حملات ساعاتی پس از بازگشت ناگهانی علی عبد الله صالح رئیس جمهور یمن به کشور از سفری استعلاجی به عربستان سعودی صورت می‌گیرد. چند ماه پیش صالح در انفجاری در مسجد ریاست جمهوری، هدف عملیات ترور نافرجام قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چادرهای برپا شده در میدان التغییر صنعا که محل تحصن معترضان بود، بامداد شنبه هدف حملات خمپاره‌ای و آتش تک تیرانداز‌ها قرار گرفت.

نزدیک به هشت ماه از اعتراض‌ها در یمن می‌گذرد. معترضان خواهان سرنگونی نظام علی عبد الله صالح هستند که ۳۲ سال از ریاست جمهوری او می‌گذرد.

معترضان می‌گویند که گارد ریاست جمهوری و نیروهای امنیت مرکزی، مهاجمان به میدان التغییر را تشکیل می‌دهند. اما مطر المصری وزیر کشور یمن، وقوع این حمله را رد کرد و گفت که تندور‌ها به سمت معترضان آتش گشودند.

پایگاه فرماندهی گروهان اول زرهی ارتش یمن نیز هدف حملات نیروهای دولتی قرار گرفت. با آغاز اعتراض‌ها، این گروهان، جدایی خود از نظام علی عبد الله صالح و پیوستن به معترضان را اعلام کرد.

علی محسن الاحمر فرمانده گروهان اول زرهی ارتش یمن، در بیانیه‌ای بازگشت علی عبد الله صالح را «مصیبت بزرگ» توصیف کرد و خواستار دخالت عربی برای جلوگیری از جنگ داخلی در یمن شد. او در بیانیه خود تاکید کرد که نیروهای تحت امرش توانایی برکناری صالح از قدرت را دارند.

صالح در بدو بازگشت خود به یمن گفته بود که خواستار برقراری آتش بس پس از چندین روز جنگ خونین است. او تاکید کرده بود که آتش بس زمینه را برای گفت‌و‌گو صلح میان طرف‌های درگیر فراهم می‌کند.

نیروهای قبیله‌های هوادار شیخ صادق الاحمر بزرگ قبایل حاشد نیز در روزهای اخیر با نیروهای دولتی درگیر بودند.

خبرگزاری دولتی یمن شنبه گزارش داد که صالح خواستار آن شد تا چهره نظامی صنعا از میان برود و خیابان‌های این شهر خالی از افراد مسلح چه از مخالفان و چه از نیروهای دولتی شود.

حملات در صنعا به میدان التغییر محدود نشد. خمپاره‌ها به خانه‌های مسکونی در محله‌های مجاور نیز اصابت کرد. بازار در پایتخت یمن تعطیل است و محله‌هایی که در مناطق درگیری قرار دارند، در محاصره به سر می‌برند. این وضعیت که همراه شده با آسیب دیدگی شدید شبکه‌های آب و برق، احتمال رخ دادن بحران انسانی را در صنعا را در صورت ادامه اوضاع به شکل کنونی، نزدیک کرده کرده است.

حملات و خونریزی‌ها باعث عقب نشینی معترضان نشد. ساعات ظهر و بعد از ظهر، خیابان‌های اطراف میدان التغییر، شاهد تظاهرات مخالفان صالح بود. عمده شرکت کنندگان در تظاهرات جوان بودند.

در واشینگتن، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید از علی عبد الله صالح خواست روند انتقال قدرت و اجرای انتخابات را پیش از پایان سال میلادی جاری آغاز کند. او در این باره گفت: «ملت یمن به اندازه کافی رنج کشیده و حق دارد از آینده‌ای بهتر برخوردار باشد.»

در همین حال، شورای همکاری خلیج فارس از صالح خواست فورا پیشنهاد این شورا برای پایان بحران یمن را امضا کند.

برپایه این پیشنهاد، صالح تمام اختیارات خود را به عبد ربه منصور الهادی معاون خود تحویل می‌دهد، منصور دولت وحدت ملی با مشارکت تمام گروه‌های یمنی تشکیل می‌دهد و این دولت زمینه را برای برگزاری انتخابات و اصلاح قانون اساسی فراهم می‌کند.

صالح تا کنون چند بار امضای این طرح را پذیرفت اما از امضا، سرباز زد.
XS
SM
MD
LG