لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

یونسی: عده‌ای اساسا نام بردن از حقوق اقلیت‌ها را برنمی‌تابند


علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در صفحه خود در فیس بوک نوشت که عده‌ای اساسا نام بردن از حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی و اقوام را برنمی‌تابند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای یونسی، ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۳ در عین حال اضافه کرد: «از آن طرف افرادی که مدام به دنبال بالا بردن توقعات هستند و برخی مطالبات فرعی را به جای مطالبات اصلی جا می‌زنند مانند زبان مادری که یک مطالبه است اما مطالبه اولویت‌دار برای عامه مردم نیست، تاکید بیش از حد بر این نوع موضوعات کار را بر خدمتگزاران شما در دولت سخت خواهد کرد. »

آقای یونسی دی ماه سال ۱۳۹۲ گفته بود که آموزش به زبان مادری برای سایر زبان‌ها، از جمله مردم عرب خوزستان، در دستور کار است.

علی یونسی با یادآوری اینکه که سمتش سابقه‌ای در دولت‌های قبل ندارد افزود: «از این جهت هیچ ساختار و هدف‌گذاری با تعریف قبلی در این باره وجود نداشته است.»

وی اضافه کرد: « بر این اساس در مدت ۸ ماهه گذشته و قبل از تعیین ساختار و تعریف ماموریت‌ها تنها تلاش کرده‌ام از طریق ارتباطات شخصی و با استفاده از مجموع پتانسیل دولت برای پیگیری برخی مشکلات تلاش کنم. »

علی یونسی ۹ مهر ۱۳۹۲ به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب شد. سفر به نقاط مختلف کشور و دیدار با اقلیت‌های دینی از جمله اقدامات وی بوده است. وی همچنین از مذاکرات خود برای انتصاب زنان و اهل تسنن در سمت‌های دولتی خبر داده بود. براساس گزارش‌ها تاکنون چهار زن در دولت حسن روحانی به سمت فرمانداری منصوب شده‌اتد. همچنین عماد حسینی، از نمایندگان اهل تسنن مجلس هشتم به عنوان معاون وزیر نفت منصوب شده است.

آقای یونسی در عین حال گفته است که «مشکلات اقتصادی و مساله مشارکت در مدیریت‌ها زمان‌بر هستند و نیاز به صبر بیشتری دارند.»

آقای یونسی هدف راه‌اندازی صفحه فیس بوک خود را ارتباط بی واسطه با مخاطبان ذکر کرده و نوشته است: «انتظارات و توقعات طیف وسیعی از موضوعات را شامل می‌شود از توقعاتی که گاهی خارج از ظرفیت قانونی و حتی تجزیه‌طلبانه است گرفته تا مطالبات سخت گیرانه‌ای که هیچ حقی برای اقوام و اقلیت‌ها قایل نیستند. »

پیش از این برخی از اظهارات آقای یونسی واکنش نمایندگان اصولگرای مجلس و رسانه‌های اصولگرا را سبب شده بود. پس از اظهارات علی یونسی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳در کنیسه یهودیان شیراز و همچنین سخنان وی درباره نماد شیر و خورشید تعدادی از نمایندگان مجلس به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، تذکر دادند.

XS
SM
MD
LG