لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

توصیه سازمان بهداشت جهانی درباره دستکاری ژنتیکی پشه ناقل زیکا


سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که شاید لازم باشد برای مقابله با ویروس زیکا از روش‌های دستکاری ژنتیکی استفاده شود؛ روشی که بر سر استفاده از آن حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. زیکا از طریق نیش پشه آلوده به انسان سرایت می‌کند و هرچند به مرگ بیمار منجر نمی‌شود ولی در زنان باردار باعث به دنیا آمدن نوزادانی با سر کوچک و نیز عوارض مغزی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان جهانی بهداشت در روزهای اخیر پیش‌بینی کرده است که در سال آینده، سه تا چهار میلیون نفر، تنها در آمریکای جنوبی به ویروس مبتلا شوند. تاکنون در بیش از ۳۰ کشور مواردی از ابتلا به زیکا مشاهده شده است. به دنبال گسترش این ویروس در آمریکای مرکزی و جنوبی، که بیشترین تعداد مبتلایان در آنها گزارش شده‌اند، وضعیت اضطراری بین‌المللی در این کشورها اعلام شده است.

این سازمان در بیانه‌ای اعلام کرده است که به کشورهایی که در معرض این ویروس قرار دارند پیشنهاد می‌کند که همزمان با استفاده از روش‌های رایج برای توقف گسترش و ابتلای عموم به این ویروس، به فکر تحقیقات و روش‌های تازه‌ای برای کنترل پشه آئودس، منتقل کننده ویروس زیکا، هم باشند.

در همین حال اتحادیه اروپا مبلغ ۱۰ میلیون یورو را برای تحقیق در خصوص زیکا در برزیل- که بیشترین تعداد مبتلایان به این ویروس را دارد- اختصاص داد.

با آنکه متخصصان عقیده دارند که دستکاری ژنتیکی پشه ناقل زیکا، می‌تواند از گسترش این ویروس جلوگیری کند، اما این امر ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد که در حال حاضر برای دانشمندان شناخته شده نیست. از طرفی فعالان محیط زیست هشدار داده‌اند که دستکاری ژنتیکی ممکن است باعث انقراض نسل این حشرات شود.

به گفته جیمی ویتورت، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه لندن، پشه ناقل ویروس زیکار به قاره آمریکا تعلق ندارد و سال‌ها قبل به طور اتفاقی به این قاره آورده شده. با آنکه تبعات دستکاری ژنتیکی این حشره بر روی محیط زیست اطرافش تا زمانی که در آن رها نشده باشد مشخص نخواهد شد؛ ویتورت می‌گوید که می‌توان امیدوار بود که محیط زیست بتواند خودش را با نوع تازه این حشره، که پس از دستکاری ژنتیکی دیگر ناقل ویروس زیکا نخواهد بود، تطبیق دهد.

XS
SM
MD
LG