لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

بوش و پوتین برای آخرین بار دیدار می کنند


این اخرین دیدار رسمی بوش با پوتین خواهد بود(عکس:epa)
این اخرین دیدار رسمی بوش با پوتین خواهد بود(عکس:epa)

جرج بوش، رئيس جمهوری آمريکا روز شنبه با ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه ديدار می کند تا درباره سپر دفاع موشکی و ساير موارد اختلاف دو کشور بحث و گفت و گو کنند.


از مدت ریاست جمهوری ولادمیر پوتین تنها یک ماه باقی مانده و جرج بوش نیز تا آخر سال میلادی باید کاخ سفید را ترک کند، به همین دلیل دیدار اخیر این دو تن، آخرین ملاقاتشان به عنوان سران دو کشور آمریکا و روسیه خواهد بود.


رهبران آمريکا و روسيه که به همراه رهبران کشورهای عضو پيمان ناتو در بخارست به سر می بردند، جلسات مهمی درباره عضویت برخی کشورها در پيمان ناتو، فرستادن نيروهای ناتو به افغانستان و سپر دفاع موشکی آمريکا در چک و لهستان برگزار کردند.


اکنون این دو رییس جمهوری به اقامتگاه شخصی ولادیمیر پوتین در سواحل دریای سیاه می روند تا «تعطیلات آخرهفته» را نیز به بحث های میان دو کشور بپردازند.


آقای پوتين در جلسه ناتو آنچه «تهدید امنيت روسيه» خواند، اعتراض کرد، اما خطاب به رهبران ناتو گفت: «بيائيد با هم دوست باشيم.»


روسيه برنامه سپر دفاع موشکی آمريکا را تهديدی برای خود می داند، اما آمريکا می گوید اين سپر دفاعی برای جلوگيری از حمله موشکی کشورهایی نظير ايران است که گاه از سوی برخی سیاستمداران «کشورهای یاغی» توصیف می شوند.


آقای پوتين از اين که آقای بوش به نگرانی های روسيه درباره امنيت این کشور گوش می کند، سپاسگزاری کرده و گفته است آنها به دنبال راه هايی برای همکاری دو کشور هستند.

ولاديمير پوتين در جلسه روز جمعه ناتو در بخارست، خطاب به رهبران ناتوتاکيد کرد که روسيه با گسترش ناتو در شرق و مرزهای روسيه و با برنامه سپر دفاع موشکی آمريکا در کشورهای شرق اروپا مخالف است.


اما آقای پوتين از لحن خود که طی يک سال گذشته توام با حمله به واشينگتن و متحدانش بود و برخی تحليلگران را واداشته بود تا دوره جديد را دوره «جنگ سرد خفيف» بنامند، دست برداشت.


با اين حال آقای پوتين در کنفرانس خبری پس از جلسه روز جمعه با اشاره به عضويت اوکراين و گرجستان در پيمان ناتو گفت: «حضور يک تجمع نظامی در مرزهای روسيه، يک تهديد مستقيم برای امنيت روسيه است. شنيده ام که می گويند اين به طور مستقيم عليه روسيه نيست، اما بايد بگويم اين پتانسيل وجود دارد.»


وی گفت: «ميزان همکاری ما [با ناتو] به ميزان توجه اعضای ناتو به خواسته های ما بستگی دارد. ما می خواهيم حرف هايمان شنيده شود و می خواهيم ببينيم که مشکلاتمان حل می شود.»


آقای پوتين از اين که آقای بوش به نگرانی های روسيه درباره امنيت این کشور گوش می کند، سپاسگزاری کرده و گفته است آنها به دنبال راه هايی برای همکاری دو کشور هستند.


جرج بوش اميدوار است که در ديدارش با آقای پوتين به نتايج بهتری دست پيدا کند. رئيس جمهوری امريکا اين ديدار را آـخرين فرصت برای ديدار رو در رو با ولاديمير پوتين که از ماه آينده جايش را به دميتری مدودوف می دهد، می داند.


آقای بوش روز شنبه به زاگرب می رود تا در جشن پيوستن کوروواسی به ناتو شرکت کند و پس از اين ديدار کوتاه، شنبه شب به روسيه سفر خواهد کرد تا در مراسم شام با رئيس جمهوری روسيه شرکت کند و پس از آن در روز يکشنبه برای آخرين بار ديدار خواهند کرد.


رئيس جمهوری آينده روسيه که از هفتم ماه می قدرت را به دست می گيرد، نیز در برخی از اين مذاکرات با رئيس جمهوری آمريکا حضور خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG