لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

جرج بوش برای کیم جونگ ایل نامه فرستاده است


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نامه ای شخصی برای کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی فرستاده است.
جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نامه ای شخصی برای کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی فرستاده است.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا نامه ای شخصی برای کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی فرستاده است.


خبرگزاری کی سی ان آی کره شمالی اعلام کرد اين نامه روز چهارشنبه طی سفر کريستوفر هيل، يکی از مديران کل وزارت خارجه و نماينده ويژه آمريکا، به وزير امور خارجه اين کشور تحويل داده شده است.


اخبار رسيده محتوای نامه بوش به رهبر ديکتاتور کره شمالی را فاش نکرده است.


کريستوفر هيل پيشتر در ملاقات با مقامات چينی فاش نکرده بود که طی سفر سه روزه اش به کره شمالی، نامه ای از بوش را به رهبر کره شمالی تقديم خواهد کرد.


نوريوکی سوزوکی، کارشناس مسائل کره شمالی به خبرگزاری رويترز گفت: «فکر می کنم که نامه بوش در راستای حرف هايی است که کريستوفر هيل در مذاکرات قبلی با کره شمالی مطرح کرده بود.»


وی اضافه کرد: «نامه بايد شامل اعلام آمادگی آمريکا برای بيرون کشيدن نام کره شمالی از فهرست حاميان تروريسم، گسترش روابط و عادی کردن روابط ديپلماتيک به شرط توقف برنامه توليد سلاح هسته ای کره شمالی باشد.»



  • «نامه بايد شامل اعلام آمادگی آمريکا برای بيرون کشيدن نام کره شمالی از فهرست حاميان تروريسم، گسترش روابط و عادی کردن روابط ديپلماتيک به شرط توقف برنامه توليد سلاح هسته ای کره شمالی باشد.»
یک کارشناس امور کره شمالی

آقای هيل در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود که او با کره شمالی مذاکرات بسياری درباره برنامه غنی سازی اورانيوم اين کشور انجام داده و اضافه کرده بود که آمريکا «مدارک بسيار خوبی» دارد که طبق آنها کره شمالی تکنولوژی غنی سازی اورانيوم را خريده و از طريق پاکستان کمک هايی را در اين زمينه دريافت کرده است.


کره شمالی هرگونه دريافت کمک از سوی پاکستان را انکار می کند.


بر طبق قرارداد سيزدهم فوريه که طی مذاکرات آمريکا، کره جنوبی، ژاپن، روسيه و چين با کره شمالی به ثمر رسيد، اين کشور پذيرفت که نيروگاه يونگ بيونگ را از کار بيندازد و به جای آن از نفت و ساير منابع انرژی زا استفاده کند.


اين توافق هنوز از سوی کره شمالی اجرا نشده و آخرين مهلت این کشور برای اعمال آن پايان سال جاری ميلادی است.


وزير امور خارجه کره جنوبی در اين باره گفت: «ما برای تحقق اين امر تا پايان سال کمک می کنيم، اما ممکن است نياز داشته باشيم که بيشتر انعطاف نشان دهیم.»


کره يک بمب پولوتونيومی را در اکتبر سال گذشته آزمایش کرد.


در سال ۲۰۰۴، عبدالقدیر خان که به پدر بمب اتم پاکستان مشهور است، به دليل فروش تکنولوژی ساخت بمب هسته ای در بازار سياه به ايران، کره شمالی و ليبی با بازداشت خانگی در پاکستان رو به رو شد.


در فاصله کوتاهی بعد از این بازداشت و در حالی که پاکستان تحت فشار بود تا امکان تماس کارشناسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای و عبدالقدیر خان را فراهم کند، پرویز مشرف رییس جمهوری این کشور اعلام کرد که این فیزیکدان هسته ای مورد عفو قرار گرفته است.


صلح نانوشته آمريکا و کره شمالی


آمريکا برای اولين بار در سال ۲۰۰۲ کره شمالی را متهم کرد که به صورت پنهانی در صدد غنی سازی اورانيوم برای توليد سلاح هسته ای است و پيمان نامه ۱۹۹۴ خود را برای توقف برنامه هسته ای زير پا گذاشته است.


کارشناسان می گويند که کره شمالی منابع آلومينيوم طبيعی زيادی دارد، اما تجهيزات يا حتی يک منبع قابل توجه اورانیوم برای راه اندازی برنامه غنی سازی در اختيار ندارد.


کره شمالی در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی با امضای پيمان خلع سلاح اتمی پذيرفت به برنامه های هسته ای خود پايان دهد، اما برخی تحليلگران با انتقاد از اين پيمان معتقدند که در اين قرارداد به سلاح هايی که اين کشور از قبل ساخته و در اختيار دارد، اشاره ای نشده است.


از سال ۱۹۵۳ميلادی که جنگ سه ساله در شبه جزيره کره پايان يافت، آمريکا و کره شمالی پيمان صلح را به طور رسمی امضا نکرده اند و در تاريخ پنجاه و چند ساله اخير رهبران دو کشور هرگز با يکديگر ملاقاتی نداشته اند.


جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده که پيش از اين کره شمالی را در کنار دو کشور ايران و عراق به عنوان «محور شرارت» معرفی کرده بود، چندی پيش با اتخاذ سياست نرمتر در قبال پيونگ يانگ اعلام کرد که اگر کره شمالی به برنامه های هسته ای خود پايان دهد واشينگتن آماده است قرارداد صلح را با کره شمالی امضا کند.


الکساندر ورشبو، سفير آمريکا در کره جنوبی، در ماه سپتامبر گفت که اگر کره شمالی تا سال آينده ميلادی همه سلاح های هسته ای خود را نابود کند، اين احتمال وجود دارد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، قبل از پايان دوره رياست جمهوری خود در نشستی مشترک با کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، شرکت کند.


XS
SM
MD
LG