لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

اتهام وزیر ارشاد به سفارتخانه های خارجی در ایران


صفار هرندی اقدامات وزارتخانه متبوعش را در طول عمر سه ساله دولت نهم بی نظير خواند.
صفار هرندی اقدامات وزارتخانه متبوعش را در طول عمر سه ساله دولت نهم بی نظير خواند.

محمد حسین صفار هرندی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفارتخانه های خارجی در ايران را متهم کرد که هنرمندان ايرانی را عليه منافع کشور تشويق می کنند.


آقای صفار هرندی گفته است که «متاسفانه دشمن از طريق سفارتخانه های خود نيز هنرمندان را عليه منافع ملی تشويق می کند.»


به نوشته روزنامه اعتماد، آقای صفار هرندی روز يکشنبه در ديدار با کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدامات وزارتخانه متبوعش را در طول عمر سه ساله دولت نهم بی نظير خواند و گفت؛ «ممکن است کسانی که حکيمانه نمی نگرند، عاجز از درک اين موضوع باشند، اما اين اقدامات در نوع خودش کم نظير و بی نظير است.»


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت کسانی که وضعيت فعلی فرهنگ را بدتر از گذشته می دانند، مشاعرشان را از دست داده اند، و ادامه داد:«بعضی ها متاسفانه اين پيشرفت ها را ناديده گرفتند و با ژست فيلسوف مآبانه گفتند که وضع فعلی فرهنگ از وضع قبلی بدتر است.»


اين اولين بار نيست که جمهوری اسلامی هنرمندان و روزنامه نگاران را به ارتباط با «دشمن» متهم می کند.


آقای صفار هرندی که از سردبيران روزنامه تندروی کيهان تهران بوده است، در دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد و به گفته صاحبنظران حوزه فرهنگ در ایران، از ابتدای رسيدن به اين مقام، همراه با دیگر سیاستمداران دولت نهم به شدت معتقد به «تئوری توطئه» توسط خارجی ها علیه جمهوری اسلامی است.


  • «ما با هنرمندی که کارنامه خوبی دارد، خصومت نداريم، بلکه با کسانی خصومت داريم که به اين هنرمند می گويند اين فيلم، بهترين فيلم توست.»
محمد حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به تازگی سايت «رجانيوز» که از سایت های هوادار رییس حمهوری اسلامی محسوب می شود نیز از مراسمی که در سفارت سوئیس در تهران برگزار شده بود و به گفته اين سايت، هنرمندان زن بدون حجاب در آن ظاهر شده بودند، به شدت انتقاد کرد.


خبرگزاری نيمه رسمی «فارس» هم که به حمايت از اصولگرايان شهره است، سال گذشته عکس هايی از هنرمندان و ساير ميهمانانی که در حال خروج از ميهمانی سفارت بريتانيا در تهران بودند، به چاپ رساند.


انتقاد از صدور مجوز یک فیلم


صفارهرندی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت:«در اين دوره تلاش شد بعضی از اتهاماتی که متوجه فرهنگ شده بود از روی سر فرهنگ برداشته شود و مسير اتهام زدايی باز شود. در اين دوره با نوع فعاليت هايی که در جهت پالايش محيط های فرهنگی صورت گرفت، کرامت فرهنگ بيش از گذشته حفظ شد.»


آقای صفار هرندی، بدون نام بردن از فيلم توقيف شده «سنتوری»، از کارمندانی که اجازه توليد اين فيلم را صادر کرده اند انتقاد کرد و گفت:« در سال گذشته، دوستان ما جلوی نمايش فيلمی را به حق گرفتند. آن فيلم را وقتی منصفانه در دادگاه وجدان ملی و دينی خود بنشينيم و ببينيم، حتی يک نکته مثبت هم در آن پيدا نمی کنيم. چه توجيهی دارد که حتی اجازه دهيم اين فيلم توليد شود. اين فيلم هر بدی که توانسته در خودش جا داده، از اتهام به دين تا اتهام به ايران و اتهام به هموطنان و سياه نمايی جامعه.»


وی ادامه داد:« تا بنده در اين جايگاه هستم، قطعاً اجازه نخواهم داد فرهنگ ما سر از جايی در بياورد که هنرمند به عنوان متهم اول تباهی جامعه شناخته شود.»


آقای هرندی در ادامه به شکلی منتقدان مدافع فيلم را هم تهديد کرد و گفت: «ما با هنرمندی که کارنامه خوبی دارد، خصومت نداريم، بلکه با کسانی خصومت داريم که به اين هنرمند می گويند اين فيلم، بهترين فيلم توست.»


سياست های تازه وزارت ارشاد مبتنی بر سختگيری های بيشتردر حوزه های مختلف سينما، تئاتر، کتاب و مطبوعات، اعتراض بسياری از هنرمندان و دست اندرکاران را برانگيخته است.


به تازگی از سوی وزارت ارشاد اعلام شد که کتابخانه های کشور«پاکسازی»خواهد شد. اين بدين معنی است که کتاب های مجوز گرفته در دوره های قبل هم بازنگری شده و احتمالا برخی از آنها جمع آوری خواهد شد.


در حالی که جشنواره فيلم فجر امسال هم اعتراضات زيادی را برانگيخت و نامه های هنرمندان معترض را در پی داشت، وزير ارشاد ازنحوه برگزاری اين جشنواره حمايت کرد.


XS
SM
MD
LG