لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

پرونده فوتبال ايران در بوندس ليگا بسته شد


وحید هاشمیان
وحید هاشمیان
وحيد هاشميان مهاجم ۳۴ ساله تيم فوتبال بوخوم، از مذاکراتش با يک تيم ايرانی خبر داد. اگر هاشميان با اين تيم ايرانی به توافق هم نرسد، حضور او در بوندس ليگا را بايد پايان يافته تلقی کرد.

او در سايت شخصی‌اش نوشته است هنوز در آلمان هستم و درحال رسيدگی به امور شخصی. اما پس از شرکت در يک کلاس مربيگری به ايران خواهم آمد.

مذاکراتم را با يک تيم ايرانی آغاز کرده‌ام و اميدوارم که بتوانم تصميم خوبی اتخاذ کنم.

هاشميان که طی ده سال گذشته در بوندس ليگا بازی کرده است، تنها بازيکن ايرانی شاغل در بوندس ليگاست و با سقوط بوخوم به دسته پايين‌تر، قصد جدايی از اين تيم را دارد.

با بازگشت هاشميان به ايران، پرونده نسبتاً موفق ۱۳ سال حضور بازيکنان ايرانی در بوندس ليگا نيز بسته خواهد شد.
هاشميان در دهه اخير، کارنامه ای موفق در فوتبال باشگاه‌های به جا گذاشت که آمار آن به اين شرح است:

هامبورگ ۱۲ بازی
بوخوم ۸۷ بازی، ۳۴ گل
بايرن مونيخ ۹ بازی
هانوفر ۸۰ بازی، ۹ گل
بوخوم ۴۱ بازی، ۳ گل

حضور بازيکنان ايرانی در بوندس ليگا، با پيوستن علی دايی و کريم باقری به باشگاه آرمينيا بيله فلد در سال ۱۹۹۷ بسیار سر و صدا کرد. موفقيت اين دو بازيکن ايرانی، فضای بوندس ليگا را برای جذب ديگر ملی پوشان فوتبال ايران مهيا کرد.

خداداد عزيزی، مهدی مهدوی کيا، رسول خطيبی، داريوش يزدانی، مهدی پاشازاده، علی موسوی، عليرضا منصوريان، سيروس دين محمدی و سرژيک تيموريان از ديگر بازيکنان ايرانی بودند که در بوندس ليگا بازی کرده‌اند.

اما با عدم راهيابی تيم ملی فوتبال ايران به جام جهانی ۲۰۰۲ و نمايش ناموفق اغلب بازيکنان ايرانی، تب باشگاه‌های آلمانی در جذب فوتباليست‌های ايرانی هم فرو نشست.

فريدون زندی که فوتبال را در آلمان آغاز کرده بود، به رغم تجربه موفقش در کايزرسلاترن، ناگهان سر از دسته پايين‌تر و سپس فوتبال قبرس در آورد.

مهدوی‌کيا پس از دهسال بازی در آلمان، از اينتراخت فرانکفورت جدا شد و به استيل آذين تهران پيوست.

امير شاپورزاده هم که مثل زندی فوتبالش را در آلمان آغاز کرده بود، با وجود بازی‌های خوبش برای هانزا روستوک، ترجيح داد برای ادامه فوتبالش به جای حضور در دسته پايین‌تر، به ايران بيايد و برای استيل آذين بازی کند.

اشکان دژآگه هم شرايطی مشابه شاپورزاده و زندی داشت، با اين تفاوت که او مليت آلمانی را برگزيد و برای تيم های ملی آلمان در رده‌های سنی پايه به ميدان رفت.

آيا باز هم بازيکنی از ايران به آلمان خواهد رفت؟ آينده غير قابل پيش‌بينی است اما حداقل در خصوص فصل آتی بوندس ليگا، با اطمينان می‌توان چنين اتفاقی را منتفی دانست. در حال حاضر هيچ بازيکن از فوتبال ايران، در فهرست خريد تيم های آلمانی قرار ندارد.
XS
SM
MD
LG