لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

غزه؛ نه بیمارستان جا دارد نه سردخانه


با افزایش ساعت به ساعت کشته‌ها حتی سردخانه «الشفا» مملو ازجسد است و بسیاری از اجساد به روی زمین می‌ماند. (عکس: AFP)
با افزایش ساعت به ساعت کشته‌ها حتی سردخانه «الشفا» مملو ازجسد است و بسیاری از اجساد به روی زمین می‌ماند. (عکس: AFP)

خبرگزاری‌ها و پزشکان خارجی که به غزه رسیده‌اند، می‌گویند بیمارستان‌های منطقه از زخمی‌ها پرشده و جایی برای پذیرش زخمی‌های دیگر باقی نمانده است.


منابع خبری فلسطینی می‌گویند، شمار مجروحان ناشی ازعملیات ارتش اسرائیل درغزه در یازده روز نخست این بحران، ازمرز سه هزارنفر فراتر رفته است.


برپایه این گزارش‌ها با افزایش ساعت به ساعت کشته‌ها حتی سردخانه «الشفا» مملو ازجسد است و بسیاری از اجساد به روی زمین می‌ماند تا برای تشییع جنازه به خانواده‌ها تحویل گردد.


یک پزشک نروژی گواهی می‌‌دهد که درالشفا، تنها بیمارستان مهم شهر غزه، وضع به حدی رقت‌باراست که تخت‌ها بین دو و سه بیمارتقسیم می‌شود.


دکترمادس گیلبرت یکی از دو پزشک خارجی که در بیمارستان«الشفا» حضور دارد می‌گوید که این بیمارستان درحال فروپاشی است و به سختی می‌توان این مرکز را اداره کرد. او می‌گوید برخی ازعمل‌های جراحی به روی کف زمین صورت می‌گیرد.


این پزشک غربی‌ می‌افزاید: «ما می دانستیم که وضع هولناک است اما ازابعاد فاجعه، مبهوت مانده‌ایم.»



وضع بیمارستان الشفا ازعصر سه شنبه و در پی هدف قرارگرفتن یک مدرسه وابسته به سازمان ملل متحد که بسیاری از مردم در آن پناه گرفته بودند به وخامت بیشتری گراییده است.

دکتر مادس گیلبرت با اشاره به تجربه‌های پیشین خود می‌گوید که به مدت ۲۵ سال درمناطق جنگی زیادی خدمت کرده است اما وضعیتی که اکنون مشاهده کرده، «دردناکتر» ازتجربه‌های پیشین اوست.


ابراهیم برزق و دعا حدید، دو خبرنگارآسوشیتدپرس، که ازالشفا دیدارکرده‌اند نیز می‌گویند افزون برهمه اتاق‌ها که مملو ازمجروح است، به دلیل افتادن زیاد زخمی‌ها در هرگوشه بیمارستان عبور ازراهروها به سختی صورت می‌گیرد.


وضع بیمارستان الشفا ازعصر سه شنبه و در پی هدف قرارگرفتن یک مدرسه وابسته به سازمان ملل متحد که بسیاری از مردم در آن پناه گرفته بودند به وخامت بیشتری گراییده است.


سازمان ملل می‌گوید در این فاجعه بیش از۴۰ زن و کودک که درمدرسه پناه گرفته بودند، کشته شده‌اند.


پزشکان مدافع حقوق انسان» چهارشنبه اعلام کردند که درفاصله روزهای سی و یکم دسامبر تا چهارم ژانویه، شش نفر از اعضای تیم‌های پزشکی هنگامی که درحال انتقال زخمی‌ها بودند، کشته و سی نفراز امدادگران پزشکی زخمی نیز شده‌اند.

به گفته دکتر گیلبرت بیمارستان الشفا فاقد تجهیزات اساسی است و بیشتر اوقات جریان الکتریسته قطع است و عمل‌های جراحی زیادی زیرنور لامپ‌هایی است که با موتور برق روشن نگه داشته شده‌‌اند.


دکترگیلبرت وهمکار نروژی‌اش ازاول نبردها به سه هزارمجروح که به گفته این دو نهصد نفرآنها کودک بوده‌اند، رسیدگی کرده‌اند.


این پزشک نروژی مشاهدات خود را بیشتر توصیف می‌کند: «همین امروز پسربچه‌ای که دو پایش قطع شده بود، جان داد، و درهمین حال، صدای بمباران نیز مرتب شنیده می‌شود.»


وی در واکنش به سخنان وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید: «ازخانم تسیپی لیونی که می‌گوید، تنگنای تجهیزات و دارو وجود ندارد، دعوت می‌کنم که به الشفا بیاید و با چشمان خود فاجعه را ببیند.»


از سوی دیگر «پزشکان مدافع حقوق انسان» چهارشنبه اعلام کردند که درفاصله روزهای سی و یکم دسامبر تا چهارم ژانویه، شش نفر از اعضای تیم‌های پزشکی هنگامی که درحال انتقال زخمی‌ها بودند، کشته و سی نفراز امدادگران پزشکی زخمی نیز شده‌اند.


آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد، تیم‌های پزشکی خسته و خشمگین هستند؛ محمد سلمان، ۲۶ ساله، که داوطلبانه به انتقال مجروحان کمک می‌کند، درحالیکه خون‌های باقیمانده درون آمبولانس را می‌شوید، با گریه می‌گوید، کودکان بدون سر و زنی را که شکمش درهم دریده شده بود، به بیمارستان رسانده است. اما به گفته او زن فریاد می‌زد که مرا رها کن و به داد بچه‌هایم برس.


از میان ۵۶ درمانگاه در چهار شهر اصلی و سایر مناطق باریکه غزه، تنها سه واحد فعالند، و بقیه به دلیل مقررات منع آمد و شد و تنگناهای شدید دیگر، تعطیل هستند.


در همین حال وزیرخارجه ایران ا ز مصر درخواست کرده است که با برقراری یک بیمارستان صحرایی در بخش مصری گذرگاه «رفح» موافقت کند. وزارت خارجه ایران سه شنبه اعلام کرد که مصرهنوز به این درخواست پاسخی نداده است.


شمارمعدودی ازمجروحان فلسطینی دربیمارستانهای اسرائیل بستری هستند که شهردار نیویورک، مایکل بلومبرگ، نیز یکشنبه ازآنها دربیمارستان «برزیلائی» درشهر راکت زده «بئرالسبع» دیدار کرد.


از شروع حمله اسرائیل به غزه تاکنون هفت سرباز و سه غیرنظامی اسرائیلی نیز کشته شده‌اند.


XS
SM
MD
LG