لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

پنتاگون: ایران هنوز به عراق سلاح می فرستد


بنا بر گزارش پنتاگون، تعداد حمله ها در عراق به نسبت ماه مارس، ۶۲ درصد کاهش يافته است
بنا بر گزارش پنتاگون، تعداد حمله ها در عراق به نسبت ماه مارس، ۶۲ درصد کاهش يافته است

وزارت دفاع آمریکا - پنتاگون - اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران کماکان «به ارسال سلاح برای شورشيان شيعه در عراق ادامه می دهد.»


بر اساس گزارش فصلی پنتاگون درباره عراق که با عنوان «ميزان ثبات و امنیت در عراق» منتشر شده، آمده است: «هيچ کاهش قابل تشخيصی در زمينه آموزش و کمک های غير قانونی ايران به نظامی های شيعه در عراق ديده نمی شود.»


این در حالی است که در دو ماه گذشته، برخی از مقام‌ های آمريکايی گفته بودند که به نظر می ‌رسد جمهوری اسلامی ایران در ماه ‌های اخير از ورود اسلحه از طريق مرزهايش به عراق جلوگيری کرده است.


مقامات آمريکا، بارها ايران را به حمايت و کمک به نيروهای شبه نظامی تندروی شيعه متهم کرده اند و ايران همواره اين ادعا را رد کرده است.


بر اساس گزارش پنتاگون «نيروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهمات زيادی را برای گروه های شیعه در عراق تدارک ديده است.»

در آخرین گزارش پنتاگون درباره خشونت ها در عراق آمده است: «تهران گروه های نظامی شيعه ای را که به نيروهای ائتلاف و عراقی حمله می کنند، حمايت می کند و اين مانع بزرگی برای برقراری امنيت در عراق است.»


بر اساس گزارش پنتاگون «نيروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهمات زيادی را برای گروه های شیعه در عراق تدارک ديده است.»


در گزارش آمده است که محمود احمدی نژاد در ماه سپتامبر گذشته به نخست وزير عراق قول داده بود که از ارسال سلاح برای شبه نظامیان در عراق جلوگیری خواهد کرد و مانع از کمک به آنها خواهد شد.


برقراری امنیت بیشتر در عراق


بنا به گزارش پنتاگون طی سه ماه گذشته نيروهای آمريکايی موفق شده اند به رغم به دست نيامدن آشتی ملی که برای بيرون آمدن نيروهای آمريکايی از عراق؛ ضروری توصیف شده است، «پيشرفت قابل توجه امنيتی» در اين کشور به وجود بياورند.


این گزارش می افزاید: «پيشرفت هايی در ميزان مصالحه در سطح محلی و استانی و اقتصادی حاصل شده است.»


پنتاگون در اين گزارش ۶۰ صفحه ای که هر سه ماه منتشر می شود، گفته است: «برای ثبات طولانی مدت در عراق، آشتی ملی نياز است اما اين امر با موانعی چون پيشرفت کند و رقابت های مصلحتی رو به رو است.»


بنا بر اين گزارش تعداد حمله ها در عراق به نسبت ماه مارس، ۶۲ درصد کاهش يافته است.


بنا به این گزارش، شمار حمله ها شامل بمبگذاری در اتوموبيل ها از نيمه اکتبر به طور متوسط ۶۰۰ مورد در هفته است. در حالی که شمار چنین حمله هایی در ماه ژوئن ۱۶۰۰ مورد در هفته و در ماه سپتامبر ۹۰۰ مورد بوده است.


هماهنگ کردن گروه های محلی سنی عليه القاعده جزو موفقيت های اصلی نيروهای آمريکايی ذکر شده است.


اين گزارش ماه های سپتامبر تا نوامبر را در بر می گيرد و به طور متناوب برای گزارش وضعيت عراق به کنگره آمريکا ارائه می شود.


تمديد حضور نيروهای نظامی خارجی


شورای امنيت سازمان ملل متحد روز سه شنبه به باقی ماندن نيروهای چند مليتی به رهبری آمريکا در عراق برای یک سال دیگر رای مثبت داد.


پیشتر نخست وزیر عراق درخواست کرده بود که نيروهای آمريکايی تا پايان سال ۲۰۰۸ در این کشور باقی بمانند، اما وی تاکید کرده بود که اين «آخرين درخواست ملت عراق» برای کمک خواهد بود.


بر اساس تصمیم تازه شورای امنیت،۱۶۰ هزار نيروی نظامی چند مليتی تا پايان سال ۲۰۰۸ در عراق باقی خواهند ماند، چرا که بر اساس اين مصوبه «تهديد صلح و امنيت در عراق، صلح و امنيت جهانی را تهديد می کند.»


حميد البيات، نماينده عراق در سازمان ملل، اين روز را «يک روز تاريخی» برای عراق خواند، چرا که دولت عراق «پس از مذاکرات بسيار سخت و طولانی»، اين حضور را «برای آخرين بار» درخواست کرد و اميدورار است بعد از سال ۲۰۰۸ بتواند کنترل اوضاع را بدون حضور نيروهای نظامی به دست بگيرد.


XS
SM
MD
LG