لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

ایران وامی یک میلیارد دلاری به عراق می دهد


به گفته شیخ عطار ایران برای پروژه های ساخت و ساز به عراق کمک خواهد کرد. (عکس از epa)
به گفته شیخ عطار ایران برای پروژه های ساخت و ساز به عراق کمک خواهد کرد. (عکس از epa)

عليرضا شيخ عطار، قائم مقام وزير امور خارجه ايران که در یک سفر سه روزه در بغداد به سر می برد، گفت که ایران یک میلیارد دلار به عراق وام خواهد داد.


آقای عطار که به همراه هیئتی از مقامات ایرانی در عراق به سر می برد تا مقدمات سفر محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران را به عراق فراهم کند، در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، گفت که با برهم صالح، معاون نخست وزیر عراق دیدار و در این مورد گفت و گو کرده است.


قائم مقام وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد که این وام به پروژه های زيربنايی تعلق خواهد گرفت که با بهره گيری از پيمانکاران و نيز تجهيزات و کالای ايرانی اجرا خواهد شد.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز يکشنبه برای پاره ای گفت و گوها عازم بغداد می شود که اين اولين ديدار رییس جمهوری ايران از عراق طی دهه ها محسوب می شود.


آقای شيخ عطار با اشاره به نوسانات روابط ايران و عراق، گفت: «بايستی از اين فرصت استفاده کرده و پايه های ايجاد مرزهای صلح و دوستی پايدار و دايمی را ميان دو کشور بگذاريم.»


به گفته آقای عطار، در سفر رییس جمهوری، يک بيانيه مشترک سياسی مهم صادر مي شود که هم اکنون هياتهای کارشناسی دو طرف سرگرم رايزنی در خصوص محورهای اين بيانيه هستند.

وی اضاقه کرد: «تحقق اين ايده با توجه به علائق فرهنگی و دينی و تاريخی ملت های دو کشور که قرن ها درکنار يکديگر زيسته اند و امکان پذير است، اگرچه پيچيدگي هايی نيز در روابط دو کشور وجود دارد.»


آقای عطار، يکی از پيچيدگي های روابط دو کشور را «مداخلات خارجی در امور عراق و اشغال این کشور» ذکر کرد و گفت: «اگرچه اين بحث تحقق ايده مرزهای دوستی پايدار را دشوار مي سازد، اما با توجه به درايت رهبران عراق، بهره گيری از فنون ديپلماسی و امتياز علايق دينی، فرهنگی و تاريخی دو ملت، در کنار ايجاد علايق اقتصادی، مي توانيم به تحقق اين ايده نزديک شويم.»


قائم مقام وزير امور خارجه ایران، سفر آقای احمدی نژاد را در راستای تحقق اين ايده دانست و با توجه به نتايج مذاکرات سه روزه اش با مقام های عراقی برای آماده سازی سفر رييس جمهوری ایران، گفت که نسبت به موفقيت اين سفر بسيار خوشبين است.


قائم مقام وزير امور خارجه ايران با هوشيار زيباری وزير امور خارجه عراق هم ديدار کرده و درباره پاره ای مسائل به بحث و گفت و گو پرداخته است.


به گفته آقای عطار، در سفر آقای احمدی نژاد، يک بيانيه مشترک سياسی «مهم» صادر مي شود که هم اکنون هيات های کارشناسی دو طرف سرگرم رايزنی در خصوص محورهای اين بيانيه هستند.


معاونان وزارت نيرو، بازرگانی، صنايع، مسوولان نظام بانکی کشور و نيز مسئولان و کارشناسانی از ديگر نهادها و وزارتخانه ها، آقای شيخ عطار را در اين سفر همراهی می کنند.


به گفته آقای عطار، در سفر محمود احمدی نژاد به عراق، پنج تا ده موافقت نامه به امضا خواهد رسيد که فصل جديدی را در روابط اقتصادی دو کشور مي گشايد.


ایران از سوی آمريکا متهم است که با تجهيز و آموزش نيروهای شيعه، در امور داخلی عراق مداخله می کند و به ناآرامی ها دامن می زند.


از سویی در داخل عراق مخالفت هایی با سفر آقای احمدی نژاد صورت گرفته و به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز پنج شنبه در مرکز شهر بعقوبه، حدود پانصد نفر در اعتراض به سفر محمود احمدی نژاد، تظاهراتی برپا کردند.


بر اساس این گزارش، معترضین پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «نه، به رژیم ایران.»


XS
SM
MD
LG