لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

اسرائیل عملیات نظامی در نوار غزه را متوقف کرد


خشونت هايی که در نوار غزه و جنوب اسرائيل رخ داده، مانع از ادامه مذاکرات بين اهود اولمرت و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطينی شده است. (عکس:AFP)
خشونت هايی که در نوار غزه و جنوب اسرائيل رخ داده، مانع از ادامه مذاکرات بين اهود اولمرت و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطينی شده است. (عکس:AFP)

در پی تلاش مصر برای میانجیگری بین اسرائیل و حماس، اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، از ارتش این کشور خواسته است تا عملیات نظامی در نوار غزه را متوقف کند.


مقامات نظامی اسرائيل و فرماندهان حماس، گفتند که هيچ قرارداد رسمی برای توقف جنگ در غزه امضاء نشده است، با این حال به نظر می رسد که یک آتش بس غیر رسمی برقرار شده است.


مقامات دفتر آقای اولمرت گفتند نخست وزير به ارتش دستور داده که حملات خود را به نوار غزه متوقف کند تا به مصر اجازه دهند تا در وساطت برای مذاکرات به پيشرفت دست یابد.



خشونت هايی که در نوار غزه و جنوب اسرائيل رخ داده، مانع از ادامه مذاکرات بين اسرائيل و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطينی شده است.


اهود اولمرت و محمود عباس توافق کرده بودند تا گفت وگوهای خود را برای دستیابی به صلح میان طرفین و حل و فصل اختلافات قدیمی اسراییل و فلسطینی ها ادامه دهند و تا ماه دسامبر به قرارداد صلح نهايی دست یابند.


آقای اولمرت روز دوشنبه گفت که جنگ در غزه و شليک در یک مدرسه دينی در اورشليم طی هفته گذشته، تلاشی برای از بين بردن مذاکرات صلح بوده است.


  • «هدف آنها اين است که ما را از لبه صلح دور کنند.... آنها هيچ شانسی ندارند که موفق شوند.»
اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل


وی گفت:«هدف آنها اين است که ما را از لبه صلح دور کنند.... آنها هيچ شانسی ندارند که موفق شوند.»


نخست وزير اسرائيل افزود که اين کشور آماده شده تا گام مهم و قابل توجهی را برای صلح کامل بردارد.


هفته گذشته، محمود عباس در پاسخ به حملات اسرائيل به نوار غزه که ۱۲۰ کشته از فلسطينی ها برجای گذاشت، مذاکرات صلح با اسرائيل را برای مدت کوتاهی متوقف کرد.


مصر در تلاش است تا از راه های دیپلماتیک بین اسرائيل و حماس که از تابستان گذشته بر نوار غزه تسلط کامل پیدا کرده است صلح برقرار کند. مقامات هر دو طرف، طی روزهای اخير برای مذاکره در اين زمينه به مصر سفر کرده اند.


سامی ابو زهری، سخنگوی حماس روز دوشنبه گفت که به هيچ توافق فراگيری درباره آتش بس نرسيده اند.


اما مقامات حماس طی روزهای اخير گفته اند که اگر اسرائيل حملات نظامی اش را متوقف کند، حماس آتش بس اعلام خواهد کرد. اين در حالی است که نخست وزير اسرائيل هم روز چهارشنبه گفته بود که اگر شليک موشک از غزه متوقف شود، هيچ دليلی وجود ندارد که اسرائيل به غزه حمله کند.


مقامات حماس گفتند که رهبران آنها طی روزهای آينده با مصر مذاکره خواهند کرد تا این کشور به تلاش های خود برای رسيدن به يک توافق ادامه دهد.


اسرائيل از روز چهارشنبه هيچ نوع عمليات هوايی يا زمينی در غزه نداشته است و پرتاب موشک از غزه به اسرائیل هم از روز چهارشنبه کمتر شده است.


ارتش اسرائيل گفت که روز يکشنبه دو موشک به اسرائيل شليک شده که نسبت به ده ها موشک روزانه در هفته قبل کاهش داشته است.


XS
SM
MD
LG