لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

حزب الله: مانورهای اسرائیل نشان از جنگی تازه دارد


شیخ نعیم کاظم، قائم مقام حزب الله در کنار وزیر امور خارجه ایران(عکس:AFP)
شیخ نعیم کاظم، قائم مقام حزب الله در کنار وزیر امور خارجه ایران(عکس:AFP)

قائم مقام رهبر گروه حزب الله لبنان گفت که تمرين های تازه نظامی اسرائيل، نشان از آن دارد که اين کشور خود را برای جنگ تازه ای در لبنان آماده می کند.


شيخ نعيم قاسم ضمن اعلام اين خبر گفت که حزب الله کاملا آماده است در صورت حمله اسرائيل، از لبنان دفاع کند.


نيروهای اسرائيلی و جنگجويان حزب الله در تابستان سال ۲۰۰۶، يک جنگ ۳۴ روزه را تجربه کردند. بر اساس آمار سازمان ملل و مقامات اسرائيلی و لبنانی، ۱۲۰۰ نفر از دو طرف، غالبا در لبنان، کشته شدند.


اشاره قائم مقام حزب الله به آغاز يک تمرين نظامی پنج روزه اسرائيل است که از روز یکشنبه آغاز شده است.


اين مانور نظامی، نوعی تمرين امنيتی است که در مقابله با حمله های نظامی و وقايع طبيعی صورت می گيرد.


ماتان ويلنای، قائم مقام وزير دفاع اسرائيل گفت که اين تمرين درس هايی را از جنگ بی نتيجه عليه نيروهای حزب الله در سال ۲۰۰۶ که در آن صدها راکت به سوی اسرائيل شليک شد، ارائه می کند، اما او و ساير مقامات اسرائيلی تکذيب می کنند که اين تمرين با ماجراهای مرز شمالی اسرائيل با سوريه و لبنان ارتباطی داشته باشد.


  • «اين تمرين ها برای آمادگی جنگی هستند، چون اسرائيل هميشه در حالتی شبيه به جنگ بسر می برد.»
شیخ نعیم قاسم، قائم مقام رهبر حزب الله

شیخ نعیم قاسم در يک سخنرانی در جنوب لبنان گفت:«اين تمرين ها برای آمادگی جنگی هستند، چون اسرائيل هميشه در حالتی شبيه به جنگ بسر می برد.»


وی افزود:«اين مانورها آمادگی برای آينده ای هستند که می تواند آينده دور هم باشد، اما اين تمرينات آمادگی برای جنگ است.»


قائم مقام نيروهای حزب الله گفت که اين تمرين ها پس از شکست اسرائيلی ها در جنگ سال ۲۰۰۶، برای دلگرمی مردم اسرائيل است.


در تابستان سال ۲۰۰۶، اسرائيل بخاطر کشته شدن سه سرباز و ربوده شدن دو سرباز ديگر در مرز لبنان توسط حزب الله، به لبنان حمله کرد، اما بعدها اعلام کرد که در اهدافش يعنی آزاد سازی دو سرباز ربوده شده و نابودی ساختار حزب الله، موفق نبوده است.


بعد از جنگ، ۱۳ هزار و پانصد نيروی سازمان ملل و ۱۵ هزار لبنانی در مرز اسرائيل و لبنان مستقر شدند تا بر آتش بس اعلام شده از سوی سازمان ملل نظارت کنند.


فواد سینيوره، نخست وزير لبنان روز يکشنبه در قاهره پس از دیدار با حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر به خبرنگاران گفت که با اين تمرينات مخالف است و به نيروهای صلح سازمان ملل و لبنان تاکيد کرده است که اسرائيل اين تمرينات را جهت آمادگی برای جنگی ديگر در لبنان انجام نمی دهد.


شيخ حسن نصر الله، فرمانده حزب الله، پس از کشته شدن عماد مغنيه، يکی از فرماندهان اين گروه در دمشق به تاريخ ۱۲ فوريه، اعلام «جنگ تمام عيار» با اسرائيل کرد. پس از این اعلام رهبر حزب الله، اسرائيل تدابير امنيتی اش را تشديد کرده است.


حزب الله و حامی اصلی آن، جمهوری اسلامی ايران، اسرائيل را متهم کردند که عامل قتل عماد مغنيه است، اما اسرائيل اين امر را تکذيب می کند.


XS
SM
MD
LG