لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

مروری بر ترورهای رستوران میکونوس


رستوران میکونوس
رستوران میکونوس
راديو فردا روزهای يکشنبه ، سه شنبه و پنجشنبه برنامه ای برای بازخوانی تاريخ سی ساله جمهوری اسلامی ايران ارايه می کند. اين برنامه امروز اختصاص دارد به سالروز ترور رهبران حزب دمکرات کردستان ايران در رستوران ميکونوس در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ يعنی در ۲۶ شهريور۱۳۷۱ .


ـ در ميکونوس چه کسانی کشته شدند؟

درواقعه ميکونوس در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ يعنی ۲۶ شهريور ۱۳۷۱ در شهر برلين صادق شرفکندی دبير کل وسه تن ديگر يعنی همايون اردلان نماينده حزب دمکرات کردستان ايران در آلمان، فلاح عبدلی نماينده حزب دمکرات کردستان ايران در اروپا ونوری دهکردی کارمند صليب سرخ و فعال در امور پناهندگان ايرانی مقيم آلمان توسط افراد مسلح درحين نشستی در رستوران ميکونوس کشته شدند.

پرويز دستمالچی از حاضران در نشست در فيلمی که مرکز اسناد حقوق بشر ايران منتشر کرده اين واقع را چنين توضيح می دهد:

«در اتاق پشتی رستوران نشسته بوديم و بحث می کرديم ... برگشتم ديدم دوپای قوی آمد کنار من و ايستاد . مسلسل آمد روبروی صورت من و به سوی دکتر شرفکندی شروع کرد به شليک کردن و سه پوکه اولی را که جلوی صورت من زمين افتاد ديدم . مجتبی ابراهيم زاده داد زد بچه ها تروره بريد زير ميز و کوشش کرد دو نفر را با خودش بکشد زير ميز .پرش کردم عقب و به صورت دمر افتادم زير ميز .فتاح عبدلی هم افتاد زير همان ميز ولی موقعی افتاد دهنش پر خون بود. و همايون اردلان هم دو تا تير خورد و افتاد اون طرف . سکوت شد .... دستی رو ديدم که به طرف دکتر شرفکندی تير خلاص می زد . همايون اردلان که دو تير خورده بود به هوش اومد و سرش رو بلند کرد ولی اين فردی که تير خلاص می زد يک تير خلاص به شقيقه اون هم زد. نوری دهکردی هم هفت گلوله خورده بود ولی وقتی بردند به بيمارستان فوت کرد"(۱)

ـ در واقعه ميکونوس تروريست ها تبعه چه کشوری بودند؟

نکته اول در واقعه ميکونوس، دخالت تروريست های لبنانی در ترور رهبران اپوزيسيون ايران در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ است . طبق اسناد منتشره در دادگاه ميکونوس ،رهبران حزب دمکرات توسط فرد مسلح سه لبنانی کشته شده اند که ازسوی کاظم دارابی عضو سازمان های اطلاعاتی ايران اجير شده بودند .(۲)

پيش از اين هم يک تروريست لبنانی ديگر هم به نام انيس نقاش در فرانسه برای ترور شاهپور بختيار آخرين نخست وزير حکومت شاه تلاش کرده بود .(۳)


ـ ترور رهبران حزب دمکرات در دوره سفارت کداميک از ديپلمات های ايرانی در آلمان اتفاق افتاد؟

نکته دوم اينکه اين ترور در زمان سفارت فردی انجام شد که خود اکنون از مغضوبين نظام جمهوری اسلامی است . يعنی حسين موسويان سفير وقت ايران در برلين که آن زمان محکم می گفت ايران در اين ترور دست نداشته است.


صدای موسويان در این گفته است: «من مطمئن هستم که دادگاه هيچگاه چنين ادعايی نخواهد کرد به خاطر اينکه از عدم دخالت خودمان مطمئن هستم.»

اما اين در حالی است که آقای موسويان حالا از طرف وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی متهم به جاسوسی هسته ای به نفع بيگانگان است و از کشور خارج شده و در امريکا بسر می برد.

ـ کاظم دارابی چگونه به ايران برگشت؟

نکته سوم اينکه کاظم دارابی که از طرف دادگاه ميکونوس متهم به مديريت اين ترور و تامين مکان و اسلحه برای تروريست ها شد اخيرا پس از ۱۵ سال حبس آزاد شدو در بازگشت به ايران از سوی معاون وزير خارجه ايران مورد استقبال قرار گرفت (۴)ودر تلويزيون ايران وفاداری خود به نظام را اعلام کرد.

کاظم دارابی در این باره گفت: «من که ۱۶ سال اونجا بيگناه زندان بودم . حالا که برگشتم ايران، قهرمان کازرون هم نمی شوم چه رسد به قهرمان ملی ايران واصلا هم نمی خواهم هم باشم . چون بی گناه بودم اگر هم بخواهم قهرمان باشم بايد به خاطر بی گناهيم باشد .»

ـ در پرونده ميکونوس چه اتهامی به رهبران ايران وارد شد؟

نکته آخر هم اينکه که برای اولين باردر اين پرونده دستگاه قضايی يک کشور اروپايی يعنی آلمان ، مقامات ارشد ايران مانند آيت الله خامنه ای رهبر ايران ، هاشمی رفسنجانی رييس جمهور وقت ، علی فلاحيان وزير اطلاعات و علی اکبر ولايتی وزير خارجه را به عنوان تصميم گيران اين ترور معرفی کرد .(۵) در حالی که تا ان موقع هيچيک از کشورهای اروپايی چنين اتهامی را به طور رسمی عليه رهبران جمهوری اسلامی وارد نکرده بودند.


يادداشت ها :
۱- رجوع شود به گفتگوی پرويز دستمالچی در سايت يوتيوب منتشره از سوی مرکز اسناد حقوق بشر ايران .
۲- متن حکم دادگاه پرونده ميکونوس
۳-متن کامل خاطرات شاپور بختيار: حبيب لاجوردی، انتشارات صفحه سفيد،وبگاه خانه کتاب ايران
۴-
http://www.radiofarda.com/content/43_darabi_mykonos/425509.html
۵- رجوع کنيد به روزنامه جمهوری اسلامی ۲۳ فروردين ۱۳۸۴
XS
SM
MD
LG