لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

مواضع پ کا کا در شمال عراق بمباران شد


یک پل ویران شده در شمال عراق که محل نبرد میان شورشیان کرد و سربازان ترکیه بوده است.(عکس: AFP)
یک پل ویران شده در شمال عراق که محل نبرد میان شورشیان کرد و سربازان ترکیه بوده است.(عکس: AFP)

ارتش ترکيه روز پنج شنبه تایید کرد که هواپيماهای اين کشور روز چهارشنبه مواضع شورشی های پ کا کا، حزب کارگران کردستان را در شمال عراق بمباران کرده اند.


در اطلاعيه منتشر شده توسط ارتش ترکیه، يک ژنرال ارشد اعلام کرد که هواپيماهای جنگی اين کشور مواضع چريک های پ کا کا در منطقه خاکوک در شمال عراق و در نزديکی مرز با ايران را بمباران کرده اند.


در اين اطلاعيه آمده است که شورشيان پ کا کا قصد حمله به خاک ترکيه را داشتند که هدف حمله قرار گرفتند. اين اطلاعيه اشاره نکرده است که چه تعداد هواپيمای جنگی در اين حمله شرکت داشته اند.


یک خبرگزاری هوادار کردها با نام فرات پیشتر اعلام کرده بود که هواپیماهای ترکیه از حدود ساعت یک بعد از ظهر روز چهارشنبه به مدت چهل و پنج دقیقه مواضع کردهای پ کا کا را بمباران کردند.


اين بمباران دومين حمله هواپيماهای ترکيه به شورشيان پ کا کا در داخل خاک عراق پس از يورش دو ماه قبل ده هزار سرباز ترکيه به داخل خاک عراق است.


به گفته ارتش ترکیه، در عمليات يک هفته ای سربازان این کشور عليه شورشيان پ کا کا، ۲۴۰ جنگجوی این گروه، ۲۴ سرباز ترکيه و سه نگهبان گمارده شده برای حفاظت از روستاها، کشته شده اند.


اما شبه نظاميان اين گروه ادعا می کنند که ۱۲۷ سرباز ترکيه را کشته و تنها ۹ نفر از افراد «پ کا کا» جانشان را از دست داده اند.


پ کا کا از سوی ترکيه، آمريکا و اتحاديه اروپا به عنوان يک گروه تروريستی معرفی شده است.


دادگاهی در اروپا به تازگی تصميم اتحاديه اروپا برای قرار دادن گروه پ کا کا در فهرست گروه های تروريستی را نادرست دانست، اما يک سخنگوی اين اتحاديه در بروکسل گفت که اين تصميم هيچ نوع تاثير عملی ندارد.


اين گروه که در سال ۱۹۷۸ با گرايش های مارکسيستی – لنينيستی تاسيس شده است از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه را برای ايجاد يک سرزمين کردنشين در جنوب شرقی ترکيه آغاز کرده است.


فعاليت های اين گروه که پايگاه هايی در شمال عراق دارد، در ماه های اخير به لشگرکشی دولت ترکيه به مرزهای شمالی عراق و حملات گسترده هوايی و زمينی ارتش ترکيه عليه مواضع اعضای اين گروه در کوهستان های کردستان عراق انجاميد.


از زمان آغاز درگيری های مسلحانه اين گروه در سال ۱۹۸۴، بيش از ۳۷ هزار نفر در درگيری ها کشته شده اند.


XS
SM
MD
LG