لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

احمدی نژاد از سری لانکا دیدار می کند


طی دیدار رئیس جمهوری سری لانکا از ایران، ایران متعهد شد که یک میلیارد و نهصد میلیون دلار وام به این کشور بدهد(عکس:ایسنا)
طی دیدار رئیس جمهوری سری لانکا از ایران، ایران متعهد شد که یک میلیارد و نهصد میلیون دلار وام به این کشور بدهد(عکس:ایسنا)

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه وارد سری لانکا می شود تا با مقامات این کشور دیدار کند و روابط دو کشور را گسترش دهد.


همزمان رسانه های غربی اين سفر را نشانه ای گسست پیش از پیش سری لانکا از جامعه جهانی ارزیابی کرده اند؛ گسستی که به خاطر اعتراض کشورهای غربی به نقض حقوق بشر در اين کشور و رفتار دولت با شورشی های تاميل هر روز عمیق تر می شود.


پاليتها کوهونا، وزير امور خارجه سری لانکا گفت: «اين فرآيند قلابی اتهام وارد کردن به ما که در غرب در حال فراگير شدن است، در اينجا قابل پذيرش نيست.»


ماهيندا راجاپاکسا، رئيس جمهوری سری لانکا طی ۱۸ ماه گذشته دوبار به چين سفر کرد، و پس از ديدار از هند و پاکستان، در ماه نوامبر به ايران سفر کرد.


وزير امور خارجه سری لانکا گفت که طی اين سفر ايران متعهد شده است که يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار وام به سری لانکا بدهد و در صنايع نفت، آبياری و برق، اين کشور را ياری دهد.


وی افزود:« اين بزرگ ترين پروژه همکاری برای توسعه سری لانکا در حال حاضر است.»


تحليلگران می گويند اين وامی است که سری لانکا برای ادامه جنگ شهری با شورشيان تاميل احتياج دارد؛ جنگی که امسال يک و نيم ميليارد دلار هزينه برای سری لانکا خواهد داشت.

تحليلگران می گويند اين پولی است که سری لانکا برای ادامه جنگ داخلی با شورشيان تاميل به شدن به آن احتياج دارد؛ جنگی که امسال يک و نيم ميليارد دلار هزينه برای سری لانکا خواهد داشت.


آقای احمدی نژاد طی سفر دو روزه اش با مقامات بلندپايه سری لانکا ديدار و از چندين پروژه تاسيساتی ديدن می کند.


تاکنون اعلام نشده که رئيس جمهوری ايران کمک های بيشتری را برای اين کشور جنوب آسيايی به همراه خواهد داشت يا نه.


چين نيز يک ميليارد دلار به سری لانکا برای ساخت يک بندر بزرگ، يک مرکز هنری و ديگر پروژهای توسعه کمک کرده است.


گزارش منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمريکا در ماه مارس، دولت سری لانکا و متحدان نظامی اش را به حمله به شهروندان، «شکنجه، آدم ربايي، گروگان گيری و اخاذی برای بخشودگی مجازات» متهم کرده است.


هیئت نمايندگان اتحاديه اروپا نيز طی ديدار ماه گذشته خود از سری لانکا درباره گزارش های نقض حقوق بشر در اين کشور، به شدت ابراز نگرانی کرد.


برخی کشورهای غربی و مقامات سازمان ملل خواستار اعزام گروه ويژه ای برای نظارت بر حقوق بشر در اين کشور شده اند، اما دولت سری لانکا اين موضوع را رد کرده است.


وزير امور خارجه سری لانکا اکثر اين انتقادها را نپذيرفت و گفت که دولت باعث پيشرفت شده، اما در عين حال در ميانه يک جنگ قرار گرفته است.


وی گفت: «فکر می کنم اين بی انصافی است که نقض کوچکی از دموکراسی را در مبارزه با يک سازمان خشن تروريستی عمده کنيم.»


به نظر می رسد گسترش روابط سری لانکا با چين و ايران، روابط اين کشور را با غرب تيره کند.


سری لانکا سال گذشته دو ميليارد دلار صادرات به آمريکا و در سال ۲۰۰۶، يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار صادرات به اتحاديه اروپا داشته است.


وزير امور خارجه سری لانکا گفت که از کمک های غرب سپاسگذار است و روابط کشورش با غرب با ارزش است:«هدف ما روابط مستحکم با همه است.»


XS
SM
MD
LG