لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

سوئد: علت اخراج ديپلمات ایرانی، جاسوسی درباره پناهنده ها بود


يک منبع آگاه در وزارت خارجه سوئد اعلام کرد که ديپلمات ايرانی به دليل مظنون بودن به «جاسوسی درباره پناهنده های ايرانی در سوئد» اخراج شده است.


این دیپلمات ایرانی، اوايل سال جاری میلادی اخراج شد و جمهوری اسلامی ایران نیز در اعتراض به این تصمیم دولت سوئد، به تازگی يک ديپلمات سوئدی را از تهران اخراج کرده است.


خبرگزاری رويترز به نقل از آژانس خبری سوئد، تی تی، از قول يک منبع آگاه، دليل اخراج ديپلمات ايرانی از سوئد را مظنون بودن به جاسوسی درباره پناهندگان ايرانی در سوئد اعلام کرده است، اما غفران النداف، سخنگوی وزارت خارجه سوئد درباره دليل اخراج اين ديپلمات چيزی نگفت.


سخنگوی وزارت خارجه سوئد گفت که اخراج ديپلمات سوئدی که معاون سفير هم بوده، ارتباطی با چاپ کاريکاتورهای حضرت محمد در دانمارک يا يک عکس طراحی شده از پيامبر اسلام توسط هنرمند سوئدی، ندارد.

با اين حال وی تاکید کرد: «اوايل امسال از يک ديپلمات ايرانی خواسته شد که سوئد را ترک کند، در قبال آن از يک ديپلمات سوئدی خواسته شد که از ايران برود.»


خانم النداف گفت که اخراج ديپلمات سوئدی ارتباطی با چاپ کاريکاتورهای حضرت محمد در دانمارک يا يک عکس طراحی شده از پيامبر اسلام توسط هنرمند سوئدی، ندارد.


آخرين برخورد ديپلماتيک ايران و سوئد مربوط به تابستان سال جاری می شود.


در شهريور ماه گذشته، دولت جمهوری اسلامی ايران يک ديپلمات سوئدی را در اعتراض به چاپ يک کاريکاتور از پيامبر اسلام در يک روزنامه سوئدی فراخوانده بود.


خانم النداف تاکيد کرده است که سفير سوئد در ايران و همکارانش در سفارت سوئد همچنان مشغول کار خود در ايران هستند.


سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد همچنين گفته است که به نظر نمی رسد اين اتفاق ارتباطی با ممنوع الخروج شدن پروين اردلان، فعال حقوق زنان در آستانه سفر به سوئد داشته باشد.


XS
SM
MD
LG