لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

فیلم «تووسن»: سازنده هالیوودی با بودجه ونزوئلایی


رئیس جمهوری ونزوئلا یک استودیوی فیلمسازی برای مبارزه با هالیوود ساخته است(عکس:AFP)
رئیس جمهوری ونزوئلا یک استودیوی فیلمسازی برای مبارزه با هالیوود ساخته است(عکس:AFP)

پارلمان ونزوئلا بودجه یک فیلم سینمایی را که قرار است توسط بازیگری آمریکایی درباره رهبر شورشیان هائیتی ساخته شود، به ۳۰ ميليون دلار افزایش داد.


این فیلم قرار است توسط دنی گلاور، بازیگر آمریکایی هالیوود که از هواداران هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا است، ساخته شود و در ماه می سال گذشته میلادی، ۱۹ميليون و ۷۰۰ هزار دلاری برای این فیلم تصویب شده بود.


روز چهارشنبه، نمایندگان مردم ونزوئلا در پارلمان این کشور با پرداخت ۹ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار دیگر برای ساخت این فیلم موافقت کردند و به این ترتیب، بودجه ساخت این فیلم به ۳۰ ميليون دلار رسید.


نام فيلم «تووسن» است و قرار است که در آن زندگی تووسن لووه تر، قهرمان انقلاب ضد برده داری و استقلال طلبانه هائیتی در قرن هجدهم، به تصویر کشیده شود.


اختصاص ۳۰ ميليون دلار بودجه دولتی برای ساخت فیلمی توسط یک آمریکایی، اعتراض انجمن فيلمسازان ونزوئلا و برخی فيلمسازان مطرح اين کشور را برانگيخته است.


سینماگران ونزوئلایی می گویند که اين مبلغ، معادل پولی است که دولت طی چهار سال صرف سينمای ملی ونزوئلا می کند و با آن می توان ۳۴ فيلم ونزوئلايی ساخت.


یک کمپانی به نام «لووه تر فيلم» با حمايت استوديوی دولتی ونزوئلا که با نام «سینما ویلا» فعالیت می کند، تولید فیام «تووسن» را به عهده خواهد داشت.


اختصاص اين مبلغ هنگفت، اعتراض انجمن فيلمسازان ونزوئلا و برخی فيلمسازان مطرح اين کشور را برانگيخته و در اعتراض آنها اشاره شده است که اين مبلغ، معادل پولی است که دولت طی چهار سال صرف سينمای ملی می کند و با آن می توان ۳۴ فيلم ونزوئلايی ساخت.

در وب سايت اين کمپانی آمده است که اين شرکت فيلم هايی «در ارتباط با تاريخ، اهداف اجتماعی، اهداف تجاری و کمال هنری» خواهد ساخت.


آقای چاوز در سال ۲۰۰۶ با اختصاص ۱۳ ميليون دلار، «سينما ويلا» يک استوديوی دولتی است را برای مبارزه با آن چه رئيس جمهوری ونزوئلا «امپرياليسم فرهنگی» می خواند، افتتاح کرد.


با اين حال آقای چاوز هرازگاه درباره فيلم های هاليوودی حرف می زند و اخيرا با ستارگانی چون دنی گلاور، کوين اسپيسی و شان پن که جزو منتقدان سياست های آمريکا هستند، ديدار کرده است.


ريکاردو سانگوئينو، رئيس کميته مالی پارلمان ونزوئلا گفت که اين مبلغ از بودجه ۲۳۰ ميليون دلاری «آموزشی و فرهنگی»، پرداخت می شود. اين بودجه از فروش اوراق بهادار تامين می شود.


تووسن لووه تر، رهبر انقلاب هائیتی که فيلم دنی گلاور به او اختصاص دارد، در سال ۱۷۴۳ به دنيا آمد و در سال ۱۸۰۳ درگذشت.


وی سال های زيادی را در مبارزه با برده داری صرف کرد و در مبارزات سياهان، به آنها کمک کرد تا علیه سفیدپوستان نژادپرست بجنگند.


تووسن سياهان هائیتی را آزاد کرد و توانست برای نخستین بار، به عنوان یکی از اهالی کنترل این مستعمره را به دست بگیرد.


نامی که به او لقب داده اند، در فرانسه به معنی «بيداری همه قديسان» است. وی در تبعيد درگذشت.


دنی گلاور بازيگر و فيلمساز سياهپوست هاليوود که این بودجه به او تعلق گرفته، در سال ۱۹۴۷ در سانفرانسيسکو به دنيا آمد. وی سابقه شرکت در فعاليت های سياسی گوناگون به خصوص در زمينه مبارزه با تبغیض نژادی را در کارنامه خود دارد.


دنی گلاور که سابقه بازی در سینما، تئاتر و تلویزیون را دارد، به خاطر بازی در فيلم های دنباله دار اسلحه مرگبار در نقش پليس لس آنجلس و بازی در نقش مردی که همسرش را آزار می دهد در فيلمی از استيون اسپيلبرگ به نام رنگ ارغوانی، شناخته شده است.


دنی گلاور که طی ديدار از ونزوئلا با هوگو چاوز، رئيس جمهوری اين کشور ملاقات کرد، به همراه هری بلافونت، خواننده معروف، دو چهره مشهور آمریکایی هستند که از رهبر سوسیالیست ونزوئلا حمایت می کنند .


XS
SM
MD
LG