لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت؛ ۱۱ وب‌نگار ایرانی در زندان


۱۲مارس برابر با ۲۰ اسفند روز جهانی مبارزه با سانسور بر روی اينترنت است
سازمان گزارشگران بدون مرز جايزه «نت شهروند» خود را به «سايت نوات NAWAAT » از تونس اهدا کرد.

دومینک ژربو رئیس انجمن گزارشگران بدون مرز با اشاره به سقوط دولت بن علی، در این باره گفت: «رویدادهایی که در خاورمیانه و از سوی شهروند وب‌نگاران تونسی برنده جایزه نت شهروند پوشش داده شدند، از اهمیت و معنای خاصی برخوردارند. امروز بیش از یک میلیارد نفر در جهان از اینترنت استفاده می‌کنند و می‌توانند نظرات خود را منتشر کنند. این نظرات در همه جا مورد استفاده همگان است. آزادی دسترسی به اینترنت به شکل عمومی به معنای انتخاب، آزادی و به ویژه قدرت بیشتر برای افراد است.»

ژان فرانسوا ژولیارد یادآور شد که این آزادی‌ شکننده و مورد تهدید است. به گفته وی امروز ١١٩ شهروندوب‌نگار در جهان زندانی هستند، بزرگترین زندان‌های جهان برای شهروند-‌وب‌نگاران چین با ٧٧ زندانی، ویتنام با ١٨ و ایران با ١١ وب‌نگار زندانی است.

رضا معینی در گفت‌و‌گو با رضا معينی از سازمان گزارشگران بدون مرز درباره این جایزه می‌گوید:

رضا معينی: اين جايزه از سال ۲۰۰۳ از سوی گزارشگران بدون مرز در دفاع از آزادی بيان تعيين شده بود، ولی به شکل جداگانه برای نشريات اينترنتی وجود نداشت.

از سال گذشته برای نخستين بار جايزه «نت شهروند» به سايت «تغيير برای برابری در ايران» تعلق گرفت که خانم پروين اردلان آمدند و اين جايزه را دريافت کردند.

امسال بنا بر وضعيتی که در خاورميانه وجود داشت و به ويژه کار مستمر و دفاع از آزادی بيان توسط سايت تونسی «نوات» ، اين جايزه به وبلاگ‌نويسان و روزنامه‌نگارانی که در اين سايت کار می کردند، اهدا شد.

- در اين مراسم چه افرادی حضور داشتند و مراسم به چه صورت برگزار شد؟

در اين مراسم ، ما از وزير سابق امور خارجه فرانسه آقای برنارد کوشنر، که از بنيانگذاران سازمان پزشکان بدون مرز و يکی از مدافعان آزادی بيان در اينترنت هستند، دعوت کرده بوديم که جايزه را به برگزيدگان اهدا کنند.

آقايان ژان فرانسوا ژوليا، دبيراول و دومينيک ژربو، رئيس سازمان گزارشگران بدون مرز، در رابطه با وضعيت آزادی مطبوعات و به ويژه مطبوعات آنلاين و اينترنتی و فلسفه اهدا اين جايزه صحبت کردند.

ـ حتما امسال نيز گزارشی در رابطه با مبارزه با سانسور ارائه داده‌ايد. ممکن است بفرماييد جمهوری اسلامی در زمينه مبارزه با سانسور درچه مقامی قرار دارد ؟

جمهوری اسلامی، امسال نيز همچنان در فهرست کشورهای دشمن اينترنت قرار دارد و در اين ليست کشورهای ديگری مانند چين، عربستان سعودی، ويتنام و برمه قرار دارند که هر سال گزارشگران بدون مرز اين ليست را به روز کرده و منتشر می‌کند.

آنچه که در مراسم امشب درباره آن صحبت شد و به ويژه در رابطه با ايران بر آن تاکيد کردند، اين است که پس از چين و ويتنام ، ايران سومين کشوری است که بيشترين تعداد وب‌نگاران زندانی را از آن خود کرده است.

در ايران هم اکنون يازده وب‌نگار در زندان هستند که متاسفانه همان طور که آقای ژان فرانسوا ژوليا امشب اعلام کردند، ما نگران وضعيت ايرانيم، چرا که بخشی از وب‌نگاران ايرانی به حبس های سنگين و به ويژه به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG