لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

نصرالله: بیشترین کمک برای بازسازی لبنان از سوی ایران بود


حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت که عمده کمک‌های ارائه شده برای باز سازی لبنان، از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است. این سخنان نصر الله در مراسم پایان پروژه بازسازی خرابی‌های آخرین جنگ اسرائیل و حزب الله ایراد شد.

دبیرکل حزب الله همچنین اسرائیل را تهدید کرد که در صورت حمله به بیروت پایتخت لبنان، حزبش تل آویو پایتخت اسرائیل را هدف قرار خواهد داد.

او بار دیگر از نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه حمایت کرد و به معترضان در این کشور تاخت.

بازسازی لبنان

به گزارش شبکه خبری المنار، نصرالله با اشاره به روند بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ در لبنان، تاکید کرد که عمده کمک‌ها برای عملیات بازسازی از جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

او در این باره گفت: «امام خامنه‌ای با سخاوتمندی تمام به درخواست ما برای بازسازی آنچه دشمن ویران کرده بود پاسخ گفت. رئیس جمهور احمدی‌نژاد و دولتش هم همین گونه بودند. همانگونه که سلاح می‌رسید، از روز اول پس از متوقف شدن عملیات نظامی، پول هم برای بازسازی رسید.»

دبیرکل حزب الله لبنان با تشکر ویژه از «رهبری، دولت و ملت» ایران گفت: «اگر کمک‌های ایران نبود، کار بازسازی را نمی‌توانستیم شروع کنیم و قادر نبودیم آن را به پایان برسانیم.» او تاکید کرد که دستکم بازسازی نیمی از خرابی‌های ناشی از جنگ در لبنان، با کمک‌های ایران صورت گرفته است.

تیرماه ۱۳۸۵، در پی ربودن دو سرباز اسرائیلی توسط نیروهای حزب الله، اسرائیل به لبنان حمله کرد. جنگ میان حزب الله و اسرائیل که ۳۳ روز به طول انجامید، خرابی‌های فراوانی را در لبنان به ویژه در حومه جنوبی شهر بیروت به دنبال داشت.

نصرالله در ادامه با تاکید بر اینکه «مقاومت بر قدرت خود افزوده است» گفت: «در مقابل هر ساختمانی که اسرائیل در حومه جنوبی بیروت تخریب کند، ما ساختمان‌هایی در تل آویو تخریب خواهیم کرد.»حومه جنوبی بیروت منطقه‌ای است که در کنترل حزب الله قرار دارد.

او با تاکید بر اینکه حزب الله قادر است اهداف مشخصی را در تل آویو مورد حمله قرار دهد، اظهار داشت: «زمانی که ما از خانه‌هایمان فرار می‌کردیم و آنها در خانه‌هایشان می‌ماندند به پایان رسید. زمانی که منازل ما ویران می‌شد اما منازل آنها سرپا باقی می‌ماند گذشت. به شما می‌گویم دورانی رسیده که ما خواهیم ماند و آنها نابود خواهند شد.»

بحرین و سوریه

حسن نصر الله ضمن حمایت از اعتراض‌ها در بحرین گفت: «اعتراض‌های بی‌وقفه در بحرین نشان دهنده ایستادگی، صبر، ایمان و توانایی مردم این کشور با وجود تمام آزار و اذیت‌ها است.»

در خصوص ناآرامی‌های سوریه اما، نصر الله اعتراض‌های این کشور را ساخته و پرداخته خارجی‌ها دانست. او همچنین متهم کردن دولت سوریه مبنی بر دست داشتن در انفجارهای روزهای اخیر در دمشق پایتخت سوریه که به کشته شدن بیش از ۵۵ نفر انجامید از سوی معترضان را، اتهامی بی‌پایه و اساس توصیف کرد.

نصر الله مردم سوریه را به انتخاب یکی از دو راه اصلاحات بشار اسد یا جنگ داخلی و خرابی، مخیر کرد و گفت: «مردم سوریه در یک دوراهی قرار دارند. یکی راه اصلاحات جدی است و در آن مردم فرصت مشارکت سیاسی در فضای چند قطبی و متکثر را دارند. راه دیگر خرابکاری است و گروه‌هایی هستند که حاضر به ارائه پول و سلاح در این راه و تربیت مهاجمان انتحاری‌اند.»

اشاره نصر الله به اصلاحاتی است که بشار اسد در ماه‌های نخست آغاز اعتراض‌های سوریه وعده عملی کردن آنها را داد. معترضان وعده‌های بشار اسد را جدی نمی‌دانند و می‌گویند که اگر نظام در انجام اصلاحات جدی بود، به سرکوب خونین اعتراض‌ها پایان می‌داد.

دبیرکل حزب الله لبنان، هدف از اعتراض‌ها در سوریه را از میان بردن مقاومت در منطقه عنوان کرد.

نظام بشار اسد، هم پیمان حزب الله لبنان و پل ارتباطی این حزب با جمهوری اسلامی ایران است.
XS
SM
MD
LG