لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

احمد منتظری: مراجع چه مصلحتی را بالاتر از دفاع از نهاد مرجعیت می‌دانند؟


احمد منتظری
احمد منتظری
احمد منتظری، فرزند آيت الله حسينعلی منتظری، در نامه‌ای به علما و مراجع شيعه با اشاره به حمله به دفتر پدرش و آیت الله یوسف صانعی از آنها خواسته است تا نسبت به وقایع اخیر قم واکنش نشان دهند؛ ویتصریح کرده اسن که «چنین برخوردهایی در رژيم شاه هيچگاه ديده نشد.»

احمد منتظری در گفت‌‌وگو با رادیو فردا، از انگیزه خود برای نوشتن این نامه می‌گوید.


احمد منتظری: اول اینکه آن حقی که ضایع شده و از بین رفته است؛ این را صحبت کنند مراجع و برگردانند. یعنی واقعاً در تاریخ مرجعیت شیعه خیلی زشت است که یک مرجع تقلید بسیاری چنین مورد اهانت قرار بگیرد و یک یادگاری که از ایشان مانده، یک خانه‌ای است که طرفداران ایشان مسائل شرعی‌شان را می پرسند.

آیت الله منتظری به عنوان یک مرجع تقلیدی که مقلدین زیادی داشته و در اثر فتوای مراجع فعلی مقلدین ایشان باید در تقلید آقای منتظری باقی بمانند. چون به عنوان اعلم از ایشان تقلید می‌کردند. خود به خود مسائلی دارند و به دفتر مراجعه می‌کنند و این دفتر محل حل و فصل مسائل شرعی مقلدین ایشان بوده است.

آنوقت با چنین وضع زشتی با اوباش‌گری یک تعدادی بیاورند و اهانت کنند، بشکنند و شعارنویسی و حرف‌های رکیک بنویسند و پس از آن یک نهاد رسمی وارد شود و پلمب کند. یعنی این هماهنگی زشت‌تر از همه چیز است که این اوباش و نیروهای لباس شخصی هماهنگ عمل می‌کنند.

شما در نامه نوشتید شعارهای توهین‌آمیز از دیوارها به وسیله نیروهای انتظامی و امنیتی پاک شدند. مسئولان وزارت اطلاعات و دیگر مقام‌های امنیتی آنها را پاک کردند، اشیاء شکسته را با خودشان بردند و همه آثار هجوم را از بین بردند. به اضافه اینکه مبالغی پول هم با خودشان بردند و گاوصندوق را شکستند.

یعنی اینقدر این زشتی قضیه را پس از فروکش کردن آتش آنها خودشان فهمیدند و متوجه شدند که شروع کردن رنگ آمیزی، داخل کوچه و دفتر را رنگ کردند. شیشه شکسته‌ها را هم جمع کردند و متاسفانه کاری که کردند پول شهریه طلاب، پولی که آماده شده بود که فردا به طلاب شهریه داده شود با خود بردند. این به هیچ وجه قابل توجیه نیست. تمام برخوردهایشان سیاسی است. چون احساس می‌کنند به قول خودشان مرجع غیرخودی هست، بعد از وفات هم دست از سرشان بر نمی‌دارند و امانت‌هایی که پیش دفتر ایشان بوده و بنا بوده به صاحبان‌شان که طلاب حوزه علمیه هستند، آنها را ضبط کردند و توقیف کردند و بردند.

ـ آقای منتظری شما در پایان نامه نوشته‌اید که به خودتان اجازه نمی‌دهید که با وجود مراجع تقلید شما رأساً از این مسئله به مراجع بین‌المللی شکایت کنید. آیا تصور می‌کنید که مراجع داخلی دیگر جوابگوی شما نیستند؟


باید امتحان کنیم. صبر کنیم و امید داشته باشیم که با این اصراری که من کردم و با اصراری که خبر دارم دیگر دوستان رسماً داشته‌اند و حضوراً به مراجع معظم تقلید گفته‌اند، امید دارم که اقدامی بکنند و به نتیجه برسد.

- دیگر مرجع تقلید، آیت الله صانعی هم، بیت‌شان از این حمله در امان نمانده است. تصور می‌کنید دیگر مراجع تقلید چگونه کمکی را بتوانند به شما ارائه کنند؟

من فکر می کنم اظهار همدردی برای مراجع امری است که لازم به گفتن نیست. پس چرا تا حالا تاخیر افتاده، نمی‌دانم. چه مصلحت بزرگتری را می‌دانند که ما نمی‌دانیم. و گرنه ساعت چهار نیمه شب اصلاً تصورش برای شما مشکل است. چون ما در همسایگی آیت الله صانعی هستیم. چهار بعد از نیمه شب با فریاد و فحش و لگد با دیلم بیایند بشکنند، نابود کنند و شعارهای اهانت آمیز... یعنی زشتی این دیگر قابل تصور نیست و اگر مراجع تقلید نیایند از چنین کسی که همکار خودشان هست دفاع کنند، پس از چه کسانی می‌خواهند دفاع کنند؟ این اولین کاری است که باید بکنند.

ـ شما در پی اهانت به نوه آیت الله خمینی، شکسته شدن و توهین به آیت‌الله صانعی و پدر شما آیت الله منتظری آیا سناریویی را در پس اینها می‌بینید؟

سناریو دقیقاً همین است. هرکس بخواهد حرفی داشته باشد غیر از آن حرفی که حاکمیت دارد، با آنها برخورد می‌شود. من فکر می‌کنم اصل حرف این باشد، قضیه‌ای که مطرح می‌شود به اسم خودی و غیرخودی. یعنی هرکس که انتقاد داشته باشد، حرف داشته باشد... الان آقای حاج حسن آقا خمینی کاری نکرده غیر از دلسوزی درباره کسانی که احساس کرده به آنها ظلم شده.

حالا این احساس را کرده و یک کار انسانی کرده از خانواده آنها و خود آنها دلجویی کرده است. نباید چنین کسی مجازات بشود. باید تقدیر شود که آمده وظیفه انسانی و اسلامی خودش را انجام دهد. من فکر می‌کنم مثل معروفی هست که ضرر را از هرجا جلویش را بگیرند، منفعت است، واقعاً این کارهای زشت و این اوباشگری‌هایی که می‌خواهند با این روش کارها را پیش ببرند، بسیار سنت زشتی اشت. این کارها سال‌ها ادامه داشته و اگر هر ساعت هر روز زودتر جلوی آن گرفته شود، به نفع نظام جمهوری اسلامی است و در درجه دوم به نفع خود حاکمیت است که خودش را پاک کند و از این اتهام خودش را صاف کند و کسانی را که مرتکب چنین اعمال زشتی شده‌اند آنها را تنبیه کند.
XS
SM
MD
LG