لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

ادامه حملات به حسین علایی؛ تجمع اعتراضی و نامه ۱۲ فرمانده سپاه


حسین علایی
حسین علایی
در ادامه واکنش‌ها به مقاله حسین علایی، نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه و رئیس سابق ستاد مشتر ک سپاه در روزنامه اطلاعات، شماری از طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای، در برابر منزل این فرمانده دوران جنگ تجمع کرده و علیه وی شعار دادند؛ همچنین ۱۲ فرمانده سپاه نیز نامه‌ عتاب‌آلودی را علیه وی منتشر کردند.

حسین علایی، که به سردار علایی مشهور است، در روز نوزدهم دی ماه و در سالروز انتشار مقاله «احمد رشیدی مطلق» در روزنامه اطلاعات علیه آیت‌الله خمینی، که اعتراض‌های گسترده‌ای به همراه داشت، در همان روزنامه مقاله‌ای نوشت و این پرسش را مطرح کرد که چرا شاه ایران به جای گوش دادن به اعتراض‌ها، ماموران خود را علیه مردم بسیج کرد و رهبران آنها را حبس و حصر کرد تا اینکه مجبور به فرار از کشور شد.

حسین علایی در بخشی از نامه خود نوشته بود: «تا قبل از این حوادث، مردم مستقیما شاه را خطاب مخالفت‌های خود قرار نمی‌دادند و سعی می‌کردند تا انتقادات را متوجه نبود آزادی بیان در کشور، فقدان آزادی‌های سیاسی و رفتار بد مامورین دولتی به ویژه عناصر گارد شاهنشاهی و در نهایت دولت وقت بکنند. اما تداوم رفتارهای خشن حکومت و سرکوب شدید اعتراضات باعث شد که مردم لبه تیز مخالفت‌های خود را متوجه شخص شاه بکنند و خواستار تغییر اساسی در نظام حاکم شوند. نامه‌نگاری‌ها به شاه شروع شد و او به حق عامل همه نابسامانی‌های کشور اعلام شد.»

چاپ این مقاله اما به مذاق طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای خوش نیفتاد و آنها منظور اصلی این نامه را رهبر جمهوری اسلامی قلمداد کردند و حتی سایت خبرآنلاین نزدیک به علی لاریجانی نیز این مطلب را حذف کرد.

در حالی که رسانه‌ها و سایت‌های طرفدار آیت‌الله خامنه‌ای بعضا با عبارت رکیکی به این فرمانده سپاه حمله‌ور شده‌اند، روز شنبه گروهی در مقابل منزل وی تجمع کرده و شعارهایی نظیر «سردار بی‌‌بصيرت، بصيرت بصيرت» و «علايی ننگت باد، شرمت باد» سر دادند.

از سوی دیگر ۱۲ تن از فرماندهان سپاه، با انتشار نامه‌ای خطاب به حسین علایی، وی را به باد انتقاد گرفتند.

جعفر اسدی، علی فضلی، محمد کوثری، اسماعیل قاآنی، مرتضی قربانی، حسین همدانی، علی زاهدی، مرتضی صفاری، محمد حجازی، غلامرضا جعفری، غلامرضا جلالی و سید علی بنی لوح در این نامه حسین علایی را ملامت کرده‌اند که چرا «با تیر زهرآلود قلم خویش» به آیت‌الله خامنه‌ای چنین «جفا» روا می‌دارد.

این ۱۲فرمانده سپاه ضمن یاد از فرماندهانی چون برادران باکری، همت‌، خرازی و زین‌الدین‌ که در جنگ کشته شدند، خطاب به حسین علایی می‌نویسند: «برگردید و بازتاب مقاله و مواضع خود را در رسانه‌های جبهه کفر و استکبار، نفاق و صهیونیسم جهانی مورد بررسی قرار دهید. آیا نمی‌بینید که ادعاهای شما را و نیش قلمتان، نوش جان آنان شده و لبخند رضایت بر لبان آنها نشانده است؟»

از سوی دیگر، ژیلا بدیهیان، همسر محمدابراهیم همت و فاطمه چهل امیرانی همسر حمید باکری در نامه‌ای دیگر خطاب به حسین علایی شخصیت وی تجلیل کرده و «فرصت‌طلبانی» را که به او تاخته‌اند،«بی‌خرد» خوانده‌اند.

در نامه همسر محمد ابراهیم همت و فاطمه چهل امیرانی آمده است: «برادر عزیز! مقاله هوشمندانه شما مطالبی را داراست، که سالهاست به وسیله تحلیلگران بیان می‌شود و ما آنها را بارها شنیده‌ایم. و حالا نمی‌دانیم این گروهی که این روزها فعالانه بر علیه شما سخن پراکنی می‌کنند . اگر فکر می‌کنند با وضعیت فعلی مصداقی دارد از نقطه‌سنجی شما تشکر کرده و قبل از این که خیلی دیر شود امور را اصلاح بفرمایند . نمی‌شود با فحاشی و بی‌خردی صورت مساله را پاک کرد.»

حسین علایی، رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه برای نخستین بار از کشته شدن محسن روح‌الامینی بر اثر شکنجه در بازداشتگاه کهریزک پرده برداشته بود.

حسین علایی در بخش دیگری از مقاله خود که به تاریخ ۱۹ دیماه در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، نوشته بود: «طبیعی است که دیکتاتورها برای خود حق ابدی حاکم بودن بر مردم قائل هستند و در زمانی که در کاخ سلطنت با همراهان متملق و چاپلوس احاطه شده‌اند فرصت طرح این سوالات را ندارند و زمانی به فکر می‌افتند که مثل قذافی پس از موش و حشره خواندن مخالفین، مجبور شوند فرار را بر مقاومت و ایستاده مردن ترجیح دهند. فاعتبروا یا اولی الابصار»

ازسوی دیگر سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، مطلبی منتسب به حسین علایی منتشر کرده است که وی در آن به انتقادات مطرح شده پاسخ گفته است.

در این یادداشت وی است، که منظور از مقاله روزنامه اطلاعات مقایسه دوران شاه با جمهوری اسلامی نبوده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: «اینجانب معتقدم که از مهمترین ویژگی‌ها و مشخصه‌های انقلاب اسلامی مردم ایران مخالفت با "استبداد و دیکتاتوری" ، "وابستگی رژیم شاه به آمریکا" و "فساد دستگاه سلطنت" بوده است که امروزه به عنوان الگویی موثر در بیداری اسلامی و سرنگونی دیکتاتورهای کشورهای عربی مورد استقبال مردم خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفته است... و معتقدم پشتیبانی از ولایت فقیه موجب می‌شود تا مملکت ما آسیبی نبیند.»
XS
SM
MD
LG