لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

درگیری معترضان بحرینی با پلیس در مراسم تشییع جنازه یک نوجوان


تصویر مربوط به اعتراض‌های ماه‌های اخیر در بحرین است.
تصویر مربوط به اعتراض‌های ماه‌های اخیر در بحرین است.
ده‌ها تن از معترضان شیعه بحرینی شنبه با نیروهای امنیتی این کشور درگیر شدند. معترضان در حال تشییع جنازه نوجوان ۱۶ ساله‌ای بودند که در تجمع اعتراضی روز جمعه در روستای ستره که در نزدیکی یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا واقع است، توسط خودروی پلیس زیر گرفته شد.

این حادثه می‌تواند به افزایش تنش در بحرین میان معترضان شیعه و دولت این کشور بینجاند. اکثریت ساکنان بحرین شیعه هستند امنا اقلیتی سنی مذهب در این کشور حکومت می‌کند.

خبرگزاری دولتی بحرین در خصوص حادثه زیر گرفتن نوجوان ۱۶ ساله نوشت که خودروی پلیس به دلیل ریختن روغن بر سطح جاده توسط معترضان، کنترل خود را از دست داد و از مسیر خارج شد.

شیعیان بحرینی خواستار حقوق بیشتر و برقراری نظام پادشاهی مشروطه هستند. آن‌ها حکومت بحرین را به تبعیض علیه خود متهم می‌کنند.

ماه‌های فوریه و مارس گذشته شیعیان بحرینی اقدام به راه اندازی تظاهرات خیابانی کرده بودند. میدان مروارید منامه پایتخت بحرین محل تجمع معترضان بود. آنها با الگو برداری از انقلاب مصر، با برپایی چادر، حضوری مداوم در میدان مروارید داشتند.

چند هفته پس از آغاز اعتراض‌ها، نیروهای امنیتی بحرین با یورش به معترضان به حضور خیابانی آنها پایان دادند. در این میان دولت بحرین برای کنترل معترضان از نیروهای نظامی کشورهای عضو شورای خلیج فارس موسوم به سپر جزیره درخواست کمک کرد. عربستان سعودی، امارات عربی متحد و کویت، نیروهای نظامی خود را به بحرین گسیل کردند. این نیرو‌ها در مرز‌ها و مقابل ساختمان‌های مهم حکومتی مستقر شدند.

بنا بر گزارش‌ها نیروهای امنیتی روستای ستره را محاصره کردند. آنها برای متفرق کردن صف بلندی از خودروهای حامل معترضان که سعی داشتند به سمت منامه حرکت کردند، اقدام به شلیک گاز اشکاور و حمله به طرف خودرو‌ها کردند.

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفته است: «پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده و آنها را تعقیب می‌کند.»

نبیل رجب رئیس مرکز حقوق بشر بحرین در صفحه توییتر خود تصاویر خودروهایی آسیب دیده را منتشر کرد و مدعی شد که توسط نیروهای امنیتی به این وضعیت در آمدند. او افزود که همه راه‌ها به سوی روستای ستره بسته است و شماری از معترضان زخمی شده‌اند.

مسئولان بحرینی تاکنون در برابر این حوادث واکنشی نشان نداده‌اند.
معترضان بحرینی می‌گویند که روش‌های خشونت آمیز پلیس باعث عمیق‌تر شدن بحران و افزایش تنش در خیابان‌ها می‌شود. آنها حکومت را متهم می‌کنند که صد‌ها شیعه را به دلیل مشارکت در اعتراض‌ها از محل کار خود در ادارات دولتی اخراج کرده است و بسیاری از معترضان از چند ماه پیش در بازداشت به سر می‌برند.

در اعتراض‌های ماه‌های فوریه و مارس بحرین حدود ۳۰ نفر کشته شده‌اند. اکثر آنها از معترضان شیعه هستند. وزارت کشور بحرین می‌گوید که ۱۱ تن از کشته شدگان از نیروهای پلیس هستند.

در درگیرهای متفرقه پس از آن شمار کشته شدگان از مرز ۴۰ نفر گذشت.
XS
SM
MD
LG