لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

وزیر بحرینی: عربستان سعودی و بحرین در پی اتحاد سیاسی هستند


حمد بن عیسی آل خلیفه و ملک عبدالله
حمد بن عیسی آل خلیفه و ملک عبدالله
سمیره رجب وزیر امور اطلاع رسانی دولت بحرین گفت که انتظار می‌رود عربستان سعودی و بحرین برپایی اتحاد سیاسی را در جلسه سران شورای همکاری خلیج فارس دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه اعلام کنند.

معترضان بحرینی مخالف این اقدام هستند و آن را حیله‌ای برای پیاده نکردن اصلاحات سیاسی می‌دانند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که این تصمیم در راستای نزدیک‌تر کردن شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به یکدیگر تا بتوانند با نفوذ ایران و حضور القاعده در منطقه مقابله کنند.

روزنامه‌های محلی بحرین و عربستان سعودی یکشنبه نوشته بودند که این دو کشور در سایه نگرانی از خشم شهروندان شیعه از دو خاندان حاکم در دو کشور و متهم کردن ایران به تحریک معترضان، احتمال دارد یک اتحاد اولیه تشکیل دهند.

نیروهای نظامی عربستان سعودی ماه مارس ۲۰۱۱ به منظور کمک به دولت بحریندر مقابله با اعتراض‌های شیعیان، وارد این کشور شدند. این اعتراض‌ها را اکثریت شیعه مذهب رهبری کرد.
سمیره رجب در ادامه اظهار داشت: «انتظار دارم اتحاد اولیه میان دو یه سه کشور اعلام شود.»

او افزود: «کشور‌ها، حاکمیت ملی خود را از دست نمی‌دهند و هرکدام به طور جداگانه عضو سازمان ملل متحد باقی خواهند ماند. اتحاد بر سر روابط خارجی، امنیتی، نظامی و اقتصادی صورت می‌گیرد.»

با وجود ظاهر متحد، اما اختلاف‌های عمیقی میان کویت، قطر، امارات متحده عربی، عمان، بحرین و عربستان سعودی، شش کشور تشکیل دهنده شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد.

ریاض بیم آن دارد که اعتراض‌های بحرین، به مناطق شرقی عربستان سعودی که شیعیان ساکن آن هستند، و چاه‌های اصلی نفت آنجا است، سرایت کند.

با وجود گذشت بیش از یک سال، اعتراض‌های شیعیان بحرین علیه خاندان آل خلیفه حاکم، خاموش نشده است.


جمعیت وفاق اسلامی، بزرگ‌ترین گروه معترض بحرینی می‌گوید که دخالت عربستان سعودی در بحرین، با هدف جلوگیری از شکل گیری دموکراسی در این کشور صورت می‌گیرد.

جاسم حسین یکی از مسئولان بلند پایه الوفاق گفته است: «مشکلات بحرین محلی است نه منطقه‌ای. عربستان سعودی توان انجام کار زیادی ندارد. نیروهای خود را به بحرین فرستاد اما در خاموش کردن اعتراض‌ها شکست خورد.»

او تاکید کرد که هر معاهده‌ای باید با توافق مردم بحرین منعقد شود.

روز شنبه معترضان بحرینی پس از آتش زدن لاستیک‌ها در چند خیابان، با نیروهای پلیس ضد شورش درگیر شدند. آنها خواستار آزادی شماری از رهبران اعتراض‌ها و فعالان حقوقی از زندان هستند. یکی از فعالان از سه ماه پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

دولت بحرین هفته گذشته اعلام کرد که برخوردهای خود را با «تظاهرات بدون مجوز» تشدید خواهد کرد.

خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست وزیر بحرین با طرح اتحاد موافق است. او در مصاحبه با خبرگزاری دولتی بحرین گفته است: «آرزوی مردم منطقه این است که روزی را ببینند که مرز‌ها در آن برداشته می‌شود و کشور‌ها به اتحاد برسند.»

ایجاد اتحادیه میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منتقدانی هم دارد. برخی اختلاف‌ها میان این کشور‌ها عمیق به نظر می‌رسد.

قطر و عمان روابط حسنه‌ای با ایران دارند. عربستان سعودی با ایجاد پلی میان بحرین و قطر مخالفت کرده است. بحرین هم موفق نشده از قطر گاز بخرد.

وزیر امور اطلاع‌رسانی بحرین در این باره گفت: «برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس نظرات و ابهام‌هایی در خصوص تشکیل اتحادیه دارند.»

برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس بیم آن دارند که ایجاد اتحادیه، باعث نفوذ بیش از پیش عربستان سعودی در کشورهای عضو شود.

جمال فخرو نایب رئیس اول پارلمان بحرین معتقد است که اتحاد میان کشورش و عربستان سعودی به احتمال زیاد در حال حاضر اعلام نخواهد شد.

او در این خصوص افزود: «بعید می‌داند که شش کشور بتوانند به راحتی بر سر برخوردار بودن از سیاست خارجی واحد، به توافق برسند.»

سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس دوشنبه در ریاض پایتخت عربستان سعودی گردهم می‌آیند. بحث بر سر تشکیل اتحادیه یکی از اصلی‌ترین بندهای مطرح در صورتجلسه این نشست است.
XS
SM
MD
LG