لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

بُرقع + بیکینی = بورکینی


بورکینی ترکیبی از برقع و بیکینی.
بورکینی ترکیبی از برقع و بیکینی.

اگر کسی از شما بپرسد بورکینی چیست؟ فکر می‌کنید چند در صد این احتمال وجود دارد که پاسخ شما این باشد که: بورکینی لباس شنا یا مایویی است با آمیزه‌ای از دو جلوه،شرقی افراطی و غربی افراطی، که همانا بُرقع و بیکینی باشند.


استخری در شهر نسبتا کوچک بروس در ۶۰ کیلومتری گوتنبرگ در سوئد، د ست به اقدامی جالب زده و مایوی مخصوصی را برای دختران مسلمان محجّبه به کار گرفته است.


مبتکران سوئدی نام مایوی اسلامی خود را «بورکینی» گذاشته‌اند که به گفته تلویزیون ملی سوئد، که با چند دختر بورکینی پوش گفت و گویی انجام داده است این مایو « آمیزه‌ای است از ُبرقع و بیکینی».


(رادیو فردا مسئول محتوای سایت‌های دیگر نیست)


بُرقع، که از جمله در افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، پوششی است که از سر تا پای زنان را می‌پوشاند.


استفاده از بورکینی در این شهر کوچک در سوئد، تلاشی است برای کمک به دختران محجبه‌ای که یا از رفتن به استخر سر باز می‌زنند یا سراپا پوشیده در گرمکن‌های ورزشی در جلسه‌های درسی در استخر شنا شرکت می‌کنند. شنا جزیی از ورزش مدارس سوئد است و اگر شاگردان شنا کردن را نیاموزند نمره ورزش نخواهند گرفت.


در اغلب کشورهای غربی، شنا مقوله‌ای مهم تلقی می‌شود اما با این حال تنها آموختن و آشنایی با فن شنا مهم است و نه اینکه از شاگردان بخواهند که شنا را در حد شناگران حرفه‌ای بیاموزند.


شنا هم مانند آموزش‌های دیگر در مدارس غربی است مانند بچه‌داری، سکس، ادیان یا چیزهایی از این دست. در سوئد نیز هیچیک از این دروس به صورتی عمیق و تحلیلی آموزش داده نمی‌شوند بلکه اصول و مبانی بنیادین هر یک از این حوزه‌ها به دانش‌آموزان یاد داده می‌شود.


برای نمونه در سوئد، که بیش از ۹۰۰ دریاچه دارد و از همه سو به وسیله آب احاطه شده، آموختن فن شنا تا اندازه‌ای لازم است که بتوان روزی جان خود یا جان شخص دیگری را نجات داد.


با این حال هیچیک از این استدلال‌ها بر پدر و مادرهای مسلمان ومعتقد، در این کشور کارا نبوده و پاره‌ای از دختران این خانواده‌ها سال‌ها از آموختن شنا سر باز زده یا در نهایت پوشیدن گرمکن‌های ورزشی را هنگام شنا برگزیده‌اند؛ لباس‌هایی که شنا کردن را بسیار مشکل می‌کند.


این لباس‌ها آب را جذب کرده و چنان سنگین می‌شود که آموزش شنا به یک نوآموز عملاً ناممکن می‌شود.


بورکینی درست مثل لباس‌های غواصی کلاه‌دار است که در برخی از نمونه‌های آن چیزی شبیه به یک شنل نیز بر آن درست شده است.


بورکینی که به زودی سرو کله‌اش در دیگر استخرها هم پیدا خواهد شد را باید تازه‌ترین راهکار برای ایجاد هماهنگی بینفرهنگ‌های مذهبی و نظام آموزشی غرب تلقی کرد.


دخترخانم‌های محجبه مقیم شهر بروس در سوئد، در حال حاضر با پرداخت مبلغی در حدود پنج دلار، می‌توانند یک بورکینی را در ورودیه استخر شهر کرایه کنند.


اما بزودی مایو اسلامی بُرقع- بیکینی، یا همان«بورکینی» برای فروش هم به بازار عرضه شود.


XS
SM
MD
LG