لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

کروبی، موسوی،‌ رضایی و احمدی‌‌‌‌نژاد تائید صلاحیت شدند


(از راست به چپ)میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمود احمدی‌نژاد و محسن رضایی
(از راست به چپ)میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمود احمدی‌نژاد و محسن رضایی
وزارت کشور ایران با صدور بیانیه‌ای از تائید صلاحیت محمود احمدی نژاد، محسن رضایی، مهدی کروبی و میر حسین موسوی به عنوان چهار کاندیدای انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران خبر داد.

در این بیانیه آمده است که در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسامی نامزدهای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفته است به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام می گردد:

۱- محمود احمدی نژاد فرزند احمد

۲- محسن رضایی میر قائد فرزند نجف

۳- مهدی کروبی فرزند احمد

۴- میر حسین موسوی خامنه فرزند میر اسماعیل

این بیانیه می‌افزاید به استناد ماده ۶۶ قانون انتخابات « فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها از تاریخ انتشار آگهی رسما آغاز و ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای یعنی در ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۱/۳/۱۳۸۸ خاتمه می پذیرد.»

بدین ترتیب در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، دو نامزد اصولگرا، محسن رضایی و محمود‌ احمدی‌نژاد، و دو نامزد اصلاح‌طلب، مهدی کروبی و میرحسین موسوی، توانستتند از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده و فعالیت رسمی انتخاباتی در ۲۳ روز مانده به انتخابات آغاز کنند.

ثبت نام نامزدهای دهمين انتخابات رياست جمهوری ايران از روز ۱۵ ارديبهشت آغاز و تا پايان روز شنبه ۱۹ ارديبهشت ادامه داشت که در جريان آن ۴۷۵ نفر داوطلب اين انتخابات شدند.

در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری نیز يک هزار و ۱۰ نفر به عنوان داوطلب انتخابات ثبت نام کرده بودند که شورای نگهبان صلاحيت شش نفر از آنها را تاييد کرد. اما با پا در ميانی آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی صلاحيت دو تن ديگر نيز تائيد شد.

شورای نگهبان بر اساس «نظارت استصوابی» تعیین صلاحیت داوطلبان را حق خود می‌داند. این در حالی است که منتقدان می‌گويند رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با دمکراسی در تضاد است.
XS
SM
MD
LG