لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۸

تشکیل کمیته مشترک برای ایجاد سپر موشکی در خلیج فارس


 سامانه موشکی تاد
سامانه موشکی تاد
آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس بررسی‌های کار‌شناسی برای برپایی سپر دفاع موشکی مشترک را آغاز کردند. در همین زمینه کمیته مشترکی با حضور دیپلمات‌ها و کار‌شناسان امنیتی برای بررسی این موضوع تشکیل شد.

این موضوع را هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، و سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، روز شنبه،۱۲ فروردین در کنفرانس خبری مشترک خود در ریاض اعلام کردند.

این کنفرانس خبری پس از نشست مشترک کلینتون با وزرای شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد. عربستان سعودی، قطر، بحرین، عمان، کویت و امارات متحده عربی، این شش کشور را تشکیل می‌دهند.

هیلاری کلینتون در این کنفرانس خبری که در افتتاحیه همایش همکاری‌های استراتژیک آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برگزار شده بود گفت: «این همایش فرصتی برای گسترده‌تر کردن همکاری‌های چند جانبه میان ما فراهم می‌کند؛ همکاری در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، مسائل هسته‌ای، دزدان دریایی و مسائل اقتصادی.»

او ادامه داد: «همچنین ارتش‌های آمریکا و کشورهای شورای همکاری باید طرح‌های واحدی برای افزایش قدرت‌های دفاعی و همکاری در زمینه امنیت دریایی و برپایی سپر دفاع موشکی در منطقه وضع کنند.»

کلینتون در این زمینه افزود: «به ایران اشاره می‌کنم که به تهدید کشورهای همسایه خود ادامه می‌دهد، امنیت منطقه‌ای را با خطر مواجه می‌کند، از نظام بشار اسد در کشتار‌هایش حمایت می‌کند، آزادی رفت و آمدهای دریای را با چالش مواجه می‌کند و در مسائل یمن دخالت می‌کند.»

از سوی دیگر سعود الفیصل در پاسخ به سئوالی در خصوص سپر دفاع موشکی مشترک گفت: «این موضوع را مورد بحث قرار دادیم. کمیته‌ای از دیپلمات‌ها و کار‌شناسان امنیتی برای بحث و بررسی بیشتر موضوع تشکیل شد.»

سال گذشته کاخ سفید آمریکا از فروش ۸۴ فروند جنگنده‌ اف ۱۵ به مبلغ ۳۰ میلیاد دلار به عربستان سعودی به منظور تقویت بنیه نظامی این کشور در خاورمیانه خبر داده بود. اندکی پس از آن آمریکا از فروش سامانه دفاع موشکی تاد به قیمت ۳ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار به امارات عربی متحد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مسئول بلندپایه آمریکایی که همراه هیلاری کلینتون در ریاض حضور دارد، به خبرنگاران گفته است: «ما برای برپایی سپر دفاع موشکی منطقه‌ای تلاش می‌کنیم.»

او که خواسته نامش فاش نشود افزوده است: «هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی از خود دفاع کند. از این رو باید سپر دفاع موشکی مشترک ایجاد کرد و این در اولویت همکاری‌های ما با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قرار دارد.»

پیش از آن ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود: «قراردادهایی در زمینه همکاری‌های موشکی با شماری از کشورهای خلیج فارس داریم که می‌توان با منطقه‌ای کردن، آن‌ را موثر‌تر کرد.»
XS
SM
MD
LG