لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

ایران و نفت موضوع مذاکرات کلینتون با پادشاه سعودی


 دیدار کلینتون با پادشاه سعودی
دیدار کلینتون با پادشاه سعودی
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا با عبدالله بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی و سعود الفیصل وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

گزارش رسانه‌های خارجی و سعودی حاکی از آن است که در این دیدار‌ها بحران سوریه، تنش‌های اخیر با ایران و اختلاف‌ها بر سر سیاست‌های نفتی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادر کننده نفت جهان، همپیمانان استراتژیک یکدیگر هستند اما انقلاب‌های جهان عرب و نحوه تعامل با آنها باعث بروز اختلاف‌هایی میان دو طرف در یک سال اخیر شده است.

رابرت گوردون سفیر سابق واشینگتن در ریاض در این باره به خبرگزاری رویترز گفته است: «دو طرف می‌دانند که منافع مشترکشان بسیار مهم‌تر از مسائلی هستند که در یک سال اخیر میان آنها اختلاف انداخته است.» او به مواردی همچون همکاری برای مبارزه با تروریسم، بیم‌های دو طرف از برنامه اتمی ایران و ثبات در منطقه خاورمیانه اشاره می‌کند.

تصاویری که تلویزیون دولتی عربستان سعودی از دیدار عبد الله بن عبد العزیز با هیلاری کلینتون پخش کرد، حضور مسئولان دیگری در این دیدار از جمله سعودی الفیصل وزیر امور خارجه، سلمان بن عبد العزیز وزیر دفاع و مقرن بن عبد العزیز رئیس سازمان عربستان سعودی را به نمایش گذاشت.

با وجود اینکه دو کشور در هفته‌های اخیر بسیاری از تنش‌ها میان یکدیگر را حل و فصل کرده‌اند، اما اختلاف‌ها بر سر چگونگی تعامل با برخی مسائل منطقه‌ای و بهای بالای نفت، همچنان برقرار ماند.

آمریکا و شماری دیگر از کشورهای مصرف کننده نفت بیم آن را دارند که در صورت استفاده از ذخایر احتیاطی نفت خود، عربستان سعودی تولید نفت را کاهش دهد؛ مسئله‌ای که می‌تواند تلاش‌ها برای کاهش بهای نفت را در صورت بالا رفتن در ماه‌های اندک آینده با شکست مواجه کند.

از اوایل سال جاری میلادی، بهای نفت سیری صعودی به خود گرفت و به بشکه‌ای ۱۲۸ دلار رسید. کار‌شناسان دلیلی اصلی این افزایش بها را تحریم‌های گسترده علیه ایران می‌دانند. چند هفته پیش نیز اتحادیه اروپا تحریم صنعت نفت ایران را تصویب کرد.

عربستان سعودی می‌گوید که خود نیز خواهان کاهش بهای نفت است اما استفاده از ذخایر احتیاطی نفت کشورهای مصرف کننده نمی‌تواند باعث کاهش بها شود. علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی هفته جاری در دوحه پایتخت قطر گفته بود که استفاده اخیر آمریکا از ذخیره احتیاطی نفت خود نتوانست بهای آن را کاهش دهد.

از سوی دیگر با تایید غرب، عربستان سعودی تلاش‌های عربی برای فشار بر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به منظور متوقف کردن سرکوب خونین اعتراض‌ها در این کشور را رهبری کرد.

سعودی‌ها خواستار تحرکی شدید‌تر و گسترده‌تر علیه بشار اسد هستند که مسلح کردن گروه‌های مخالف او را شامل می‌شود. آمریکا اما تا کنون از چنین اقدامی دوری جسته است و می‌گوید از آغاز جنگ بلند مدت داخلی در سوریه بیم دارد.

رابرت گوردون در این باره می‌گوید: «راه حل‌های سیاسی بسیار محدود است. از سوی دیگر آمریکا در وضعی نیست که بتواند مخالفان اسد را مسلح سازد یا اقدام به هرگونه پشتیبانی نظامی از آنها کند. از همین رو به نظر می‌رسد نقش پر رنگ تری در این زمینه به عربستان سعودی واگذار شود.»

شنبه قرار است کلینتون با وزرای امور خارجه کشورهای عربی خلیج فارس دیدار و گفت‌و‌گو کند و پس از آن برای مشارکت در دومین کنفرانس بین المللی «دوستان مردم سوریه» به ترکیه خواهد رفت.

تنش‌های اخیر میان آمریکا و عربستان سعودی با ایران از، از دیگر محورهای گفت‌و‌گوی کلینتون با مقام‌های سعودی بود.

دسامبر گذشته پادشاه سعودی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس خواست برای تشکیل اتحادیه گام بردارند؛ سخنانی که در محافل سیاسی و رسانه‌ای برای اظهار اتحاد در مقابل ایران تفسیر شد.

اکتبر گذشته آمریکا از کشف توطئه‌ای ایرانی برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن سخن گفت. ایران هرگونه نقش خود را در این توطئه مورد ادعای آمریکا نفی می‌کند. ریاض اما آن را در چارچوب «حمله گسترده تهران برای هدف قرار دادن منافع سعودی» توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG