لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

معترضان مصری خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند


 یکی از معترضان در برابر وزارت کشور مصر؛ قاهره سوم فوریه
یکی از معترضان در برابر وزارت کشور مصر؛ قاهره سوم فوریه
معترضان مصری در چهارمین روز تظاهرات خود خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام شدند و از نیروهای مسلح خواستند هرچه سریع‌تر قدرت را به غیر نظامیان واگذار کنند.

یکشنبه برای چهارمین روز پیاپی معترضان مصری با نیروهای امنیتی در محوطه بیرونی وزارت کشور در قاهره پایتخت مصر درگیر شدند. آنها وزارت کشور را در کشته شدن ۷۴ نفر در درگیری‌های پس از مسابقه فوتبال در شهر بورسعید مقصر می‌دانند.

برخی از معترضان معتقدند هوادارن محمد حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر، در خشونت‌های پس از مسابقه فوتبال دست داشته‌اند و این اقدامات را برای بازیابی نفوذشان در قدرت انجام داده‌اند.

معترضان به سنگ و چوب به وزارت کشور حمله کردند. در مقابل پلیس با شلیک گاز اشکاور آ‌نها متفرق کرد.

شخصیت‌های سیاسی در مجلس مشورتی پیشنهاد دادند که موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه آوریل یا می ‌برگزار شود. شورای عالی نیروهای مسلح که پس از سرنگونی نظام حسنی مبارک، اداره موقت مصر را در دست گرفته، ماه ژوئن را به عنوان زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود.

نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ورود تظاهر کنندگان به خیابان منتهی به وزارت کشور، چهار دیوار سیمانی برپا کرده‌اند.

ولید صالح فعال سیاسی ۳۰ ساله که در اعتراض‌ها حضور داشت، به خبرگزاری رویترز گفته است: «خواست ما این است که نظامیان از قدرت کنار روند و فورا آغاز ثبت نام برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کنند.»

در روزهای اخیر بر وسعت درخواست‌ها از نظامیان برای تسلیم قدرت به غیر نظامیان افزوده شده است. گروه اخوان المسلمین که بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان را در دست دارد روز شنبه خواستار انتقال هرچه سریع‌تر قدرت به غیر نظامیان شد.

مجلس مشورتی مصر پیشنهاد داده است که از روز ۲۳ فوریه جاری ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز و این انتخابات دو ماه پس از آن برگزار شود.

برخی از معترضان در شعارهای خود از نظامیان خواستند قدرت را فورا واگذار کنند. آنها همچنین خواستار مجازات عاملان کشتار تماشاگران مسابقه فوتبال در شهر بورسعیدی شدند.

درباره دلایل حادثه استادیوم بروسعیدی که خونبار‌ترین حادثه در تاریخ ورزش مصر به شمار می‌آید، گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح شده است.

بسیاری از مصری‌ها از ادامه روش‌های به کار رفته در زمان حسنی مبارک توسط نیروهای امنیتی خشمگین هستند. وزیر کشور توهین تماشاگران هوادار دو تیم به یکدیگر را دلیل حادثه معرفی می‌کند.

بسیاری از شهروندان معمولی مصر از ادامه نا‌آرامی‌ها در کشورشان نگران هستند و برخی از آنها معتقدند ارتش تنها نهادی است که می‌تواند از سقوط کشور در دریای آشوب جلوگیری کند.

یاسر قدری نماینده مستقل پارلمان مصر و عضو کمیسیون امنیت ملی گفته است این کمیسیون پیشنهاد می‌دهد برگرد وزارت کشور منطقه‌ای حائل ایجاد شود که هیچ کس نتواند به آن تجاوز کند. او افزود هر کس از این خط قرمز عبور کند برپایه قانون با او رفتار خواهد شد و نیروهای امنیتی حق حمایت از ساختمان‌های دولتی در برابر حملات را دارند.
چنین اقدامی اما می‌تواند باعث خشم معترضان شود.
XS
SM
MD
LG