لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

" علاقه ارتش مصر به خرید موشک‌های پدافندی روسیه»


سامانه پدافندی اس-۳۰۰
سامانه پدافندی اس-۳۰۰
روزنامه «جروزالم پست» چاپ اسرائیل گزارش می‌دهد، ارتش مصر به خرید سیستم های دفاع هوائی اس- ۳۰۰ و اس- ۴۰۰ از روسیه علاقه نشان داده که به نوشته این روزنامه نشانه دیگری از نگرانی مصر از برنامه های اتمی و موشک های دور پرواز جمهوری اسلامی ایران است.

سیستم های اس- ۳۰۰ از توانائی دفاع هوائی موثری برخورداراست و می تواند بطور همزمان به یکصد حمله پاسخ دهد. این سیستم قادر است به هر حمله احتمالی از فاصله ۲۰۰ کیلومتری پاسخ دهد. موشک های سیستم اس- ۳۰۰ می تواند به هدف هایی در ارتفاع ۲۷ هزارمتری زمین نیز اصابت کند.

سیستمهای اس- ۴۰۰ به مراتب پیشرفته تر از اس- ۳۰۰ است که نه تنها علیه حملات هوایی کارسازاست بلکه پاسخی موثر به موشک های دور پرواز و نیز موشک های هدایت شونده است. توان موشک هایی که از اس- ۴۰۰ شلیک شود به هدف هایی در ۴۰۰ کیلومتری نیز اصابت می کند که دو برابر اس- ۳۰۰ است.

مصر همچنین بر روی ارتقا توان نیروی هوایی خود متمرکز شده، و اخیرا موافقت پنتاگون را برای دریافت ۱۲ هلیکوپتر رزمی مدرن تر مدل آپاچی بدست آورد.

جمهوری اسلامی ایران اکنون سه سال است که برای دریافت اس- ۳۰۰ از روسیه تلاش می کند و دراین رابطه قرارداد لازم را با روس ها امضا کرده اما مسکو هر بار بدلایلی از تحویل آن به ایران خودداری کرده است. اسرائیل و آمریکا به اقدام احتمالی روسیه در تحویل این سیستم به ایران حساسیت زیادی نشان داده اند.

سرتیپ مصطفی محمد نجار بهمن ماه گذشته به مسکو رفت تا سران روسیه را به تحقق این معامله تشویق کند اما ناکام ماند.

روزنامه جروزالم پست چهارشنبه نوشته است، آویگدور لیبرمن وزیرخارجه اسرائیل ماه گذشته در دیدار از روسیه، به دمیتری مدودیوف و ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری و نخست وزیر روسیه گفت اسرائیل به شدت با انجام این معامله با ایران مخالف است اما به نوشته جروزالم پست این پاسخ را شنید که روسیه باید مشتری جایگزینی برای این معامله بیابد و خود اسرائیل باید این سیستم ها را بخرد یا کمک کند که مشتری دیگری برای آن پیدا شود. اما مقامات نظامی اسرائیل گفته اند که هیچ علاقه ای به این سیستم ها ندارند.

اهود باراک وزیردفاع اسرائیل هفته گذشته در باره مسائل نظامی و امنیتی منطقه با حسنی مبارک در قاهره دیدار کرده بود.

یک مقام نظامی اسرائیلی به جروزالم پست گفته است «مصراز توان فزاینده موشکی ایران نگران است، و علاقمندی که به خرید سیستم های دفاع روسی نشان داده با اسرائیل ارتباط مستقیم ندارد اما بر روند امور آتی در منطقه اثرخواهد داشت».

جروزالم پست سه شنبه به نقل از «ارزیابی های منابع اسرائیلی» نوشته بود که جمهوری اسلامی ایران بزودی موشک بی.ام-۲۵ را که با همکاری کره شمالی ساخته شده و بردی سه هزارکیلومتری دارد، آزمایش می کند.

مناسبات مصر و ایران از سی سال پیش دستخوش تنش های شدید بوده و تلاش های یک دهه اخیر نیز برای بهبود روابط همواره ناکام مانده است.

کشف باند مخفی حزب الله در مصر در سه ماه پیش موجی از شدید ترین انتقادها را از جمهوری اسلامی ایران که عامل اصلی حمایت از حزب الله است، در میان دولتمردان و مجلس و رسانه های دولتی مصر بوجود آورد. دادستان و مقام های مصر گفتند که هدف حزب الله لطمه زدن به منافع مصر و انفجارهای تروریستی و بی ثبات کردن حاکمیت مصر بود.

دبیرکل حزب الله اعزام سامی شهاب نماینده ارشد خود به مصر را برای تشکیل این سلول مخفی به هدف «کمک به فلسطینی ها» تایید کرد. رئیس جمهوری مصر پنجم ژوئن دررژه نظامی تلویحا به جمهوری اسلامی ایران گفت «نمی توانید به ما لطمه بزنید ما توطئه ها را در نطفه خفه می کنیم».

مسائل ایران در صدر مذاکرات سه شنبه آقای مبارک با پادشاه عربستان درشرم الشیخ نیز قرارداشت.
XS
SM
MD
LG