لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

پاسخ فیفا به رادیو فردا درباره محرومیت بازیکنان دختر ایرانی


بعد از اينکه فدراسيون جهانی فوتبال (فيفا) اعلام کرد، تيم ملی فوتبال زنان ايران به دليل داشتن حجاب نمی‌تواند در بازی‌های المپيک نوجوانان سنگاپور شرکت کند، واکنش‌های مختلفی از سوی مسولان فوتبال ايران نشان داده شد.

جمهوری اسلامی ايران در همين زمينه از کشورهای اسلامی خواست در مقابل اين خواسته فيفا مداخله کنند. همينطور اعلام شد ايران لباس جديدی برای بانوان فوتباليست طراحی کرده که راحت و اسلامی خواهند بود.

اما فيفا همچنان بر خواسته خود مبنی بر حجاب نداشتن بازيکنان، طبق مقرارت خودش اصرار دارد.

فيفا، در واکنش به درخواست راديو فردا برای اطلاعات بيشتر در اين زمينه، در پاسخ کوتاهی اعلام کرد: فيفا در مورد اين موضوع از ۹ ماه پيش با فدراسيون فوتبال ايران در تماس بوده است.

بر اين اساس، درخواست فدراسيون فوتبال ايران در مورد اجازه دادن به فوتباليست‌های ايرانی برای بازی با حجاب در اکتبر سال ۲۰۰۹ در نشست سالانه هيات مديره فدراسيون جهانی فوتبال، IFAB که تنها نهاد تصميم‌گيرنده درباره مقررات بازی‌هاست، به بحث گذاشته شده است.

در ادامه جواب فيفا به راديو فردا ذکر شده: « در پی اين نشست، فيفا در اکتبر سال ۲۰۰۹، فدارسيون فوتبال ايران را در جريان گذاشت که پس از بررسی دقيق، انجمن بين‌المللی فوتبال مطابق " قانون چهار بازی فوتبال" که مربوط به "وسايل بازيکنان" است، تاکيد کرده که بازيکنان اجازه بازی ِ با حجاب ندارند. بر اين اساس، مقررات بازی که مربوط به وسايل بازيکنان است، بر همه بازيکنان و در هر سطحی، بدون توجه به سن و جنسيت آنها اعمال می‌شود.»

آزاده اسدی در همين زمينه با مهدی رستم‌پور روزنامه‌نگار ورزشی، ابتدا در مورد پيشينه و تاريخچه مذاکرات بر سر حجاب و پوشش بازيکتن تيم فوتبال بانوان ايران می‌پرسد:


مهدی رستم‌پور: آبان سال ۸۸ فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرده که کشورهای عضو نمی‌توانند با لباس‌هایی غیر از آنچه که مصوب فدراسیون جهانی است در مسابقات شرکت کنند. جای تعجب و سئوال دارد که چرا در ایران این مسئله اعلام نشد تا جایی که در یکی دو هفته گذشته این مسئله رسانه‌ای شده.

رادیو فردا: طبق جواب فیفا به رادیو فردا، بر اساس قانون چهارم در بخش تجهیزات بازیکنان، صراحتاً تاکید شده که بازیکنان اجازه بازی با حجاب ندارند. یعنی این یک اصل مشخص و قانونی است. با این وجود در این ۹ماه گذشته بر سر چه موضوعی بین فیفا و مسئولان مربوطه در ایران بحث و مذاکره انجام شده؟

مهدی رستم‌پور: فدراسیون جهانی فوتبال طرف صحبتش ایران نیست، یا طرف صحبتش مسلمانان یا محجبه‌ها نیستند. فدراسیون جهانی یک ارگان ورزشی است در رشته ورزش فوتبال و قوانینی که بر فیفا حاکم است، قوانین مذهبی یا قوانین شرعی نیستند، قوانین آن رشته ورزشی هستند که تمام کشورها با هر دین و آئین و عقیده‌ای موظف به انجام آن هستند. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. اینکه الان ایران دارد تاکید می‌کند که کشورهای مسلمان باید متحد شوند در مقابل این تصمیم فیفا، اصلاً چنین چیزی نیست. یعنی اگر همه کشورهای اسلامی هم بیایند به فیفا بگویند که این تصمیم باید تغییر کند، فیفا مطابق با عرف رشته ورزشی فوتبال و قوانین خودش تصمیم گیری می‌کند. البسه‌ای به شکل استاندارد برای فوتبال تعریف کرده و کشورهای عضو هم همه موظف هستند که از آن لباس استفاده کنند.

فوتبال یکی از ورزش‌های پرطرفداری است که شاید اگر این اتفاق برای فوتبال نمی‌افتاد، تا این حد مورد واکنش قرار نمی‌گرفت. ولی در بقیه ورزش‌ها هم احتمال این موضوع وجود دارد که بقیه سازمان‌های ورزشی هم اعلام کنند که اجازه ورود بازیکنان جمهوری اسلامی ایران با حجاب را نخواهند داد.

مهدی رستم‌پور: بله فوتبال، همانطور که اشاره کردید، به خاطر مرجعیتی که دارد نسبت به سایر رشته‌های ورزشی و طرفداران پرشماری که در سراسر دنیا دارد، وقتی تصمیمی در فوتبال اتخاذ می‌شود، عموماً می‌بینیم که در سایر رشته‌ها هم به تدریج می‌آیند و از آن تصمیم تبعیت می‌کنند یا قوانین مشابه آن را در رشته‌های دیگر به اجرا می‌گذارند. خود فدراسیون جهانی فوتبال هم همواره قوانینی که می‌خواهد تعمیم دهد در رده سنی بزرگسالان و در کشورهای مختلف آن را تسهیل کند که همه موظف به اجرای آن باشند، از رده سنی نوجوانان شروع می‌کند. حالا چه این قوانین داخل میدان باشد، مثل قوانین مربوط به آفساید و اوت، چه قوانین خارج از میدان از جمله همین مسئله‌ای که اشاره شده. و فدراسیون جهانی فوتبال در واقع مسئله‌اش فدراسیون فوتبال ایران نیست، برخلاف آنچه که در ایران دارد رویش تاکید می‌شود، اصلاً فوتبال ما جایگاهی در فوتبال دنیا ندارد. چه فوتبال آقایان ما و چه فوتبال بانوان ما، خانم‌های ایرانی که اصلاً فرصتی به آنها داده نشده که در اردوهای خارجی شرکت کنند، مسابقات برونمرزی را تجربه کنند. ما جایگاهی در فوتبال دنیا نداریم که بود و نبود ما اهمیتی برای فدراسیون جهانی فوتبال داشته باشد. در واقع صرفاً یک قانون است، چنانچه شما هم در مکاتبات خود با فیفا به آن رسیدید، و آن قانون را ما موظف هستیم که اجرا کنیم. قوانین فدراسیون جهانی فوتبال مثل قوانین داخل کشور ما، قوانین ورزشی‌اش، نیست که با یک تلفن، یک نامه یا یک سفارش بخواهد آن قانون نقض شود و قانونی که ما دلمان می‌خواهد، آن را به اجرا بگذارند.

با این وجود، شما معتقدید که تاکید جمهوری اسلامی بر این موضوع به عنوان برخورد مشخص فیفا با بازیکنان محجبه ایران، به خاطر واکنش به افکار عمومی می‌تواند باشد و اشاره کردید که فوتبال ایران در میادین جهانی اصلاً جایگاهی ندارد. به هرحال این تصمیم‌گیری و اصل موضوع برای دختران یا بانوان فوتبالیست که اهمیت دارد؟

اگر قرار باشد آن خانم‌ها خودشان نظر بدهند، که دوست دارند با چه شرایطی در مسابقات شرکت کنند، اگر از اردوی همان خانم‌ها گزارشی تهیه شود، این امکان وجود داشته باشد که خبرنگاران بروند ببینند، می‌بینند که مثلاً تصویر میاهام، ستاره فوتبال زنان دنیا را به دیوار اتاقشان زده‌اند و دوست دارند با همان البسه بروند در مسابقات شرکت کنند. این نوع پوشش به آنها تحمیل شده است. متاسفانه، همانطور که به درستی اشاره کردید، تنها کسانی که اینجا متضرر می‌شوند، دختران خوب فوتبالیست ایرانی هستند که فرصت حضور در مسابقات را از دست می‌دهند.
XS
SM
MD
LG