لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

قهرمانی السد قطر در لیگ قهرمانان آسیا


.
.
تیم فوتبال السد قطر با برتری مقابل چونبوک موتورز کره جنوبی عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا را نصیب خود کرد.

این تیم در شرایطی روی سکوی قهرمانی قرار گرفت که در مرحله یک چهارم نهایی مقابل سپاهان اصفهان، در هر دو بازی رفت و برگشت شکست خورد.

سپاهان در اصفهان به برتری ۱-۰ رسید و در دوحه نیز ۲-۱ پیروز شد. اما نماینده فوتبال ایران به خاطر استفاده از بازیکن غیرمجاز در بازی رفت، از راهیابی به جمع چهار تیم بر‌تر آسیا بازماند.

رحمان احمدی دروازه‌بان سپاهان، در دوران حضورش در تیم پرسپولیس دو اخطاره شده بود و حق همراهی تیمش را نداشت. او با ایستادن درون دروازه باعث شد سپاهان با رای کنفدراسیون فوتبال آسیا، بازی رفت را ۳-۰ بازنده شود.

خبرگزاری ایسنا در گزارش انتقادی خود، قهرمانی نماینده فوتبال قطر را مرهون «بی‌نظمی‌ها و سهل انگاری‌های فوتبال ایران» دانسته است.
آخرین عنوان قهرمانی ایران در سال ۱۹۹۳ رقم خورده است. دیدار نهایی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ در ورزشگاه جام جهانی شهر جئونجو برگزار شد.

در این بازی ابتدا اولیویرا انینهو مهاجم برزیلی تیم چونبوک، از روی یک ضربه ایستگاهی تیمش را پیش انداخت. اما برای السد، وو یئون سیم (گل به خودی) گل تساوی را زد.

عبدالقادر کیتا مهاجم تیم ملی ساحل عاج در دقیقه ۶۰ گل دوم السد را به ثمر رساند تا دقایق باقی مانده این مسابقه که به صورت زنده از شبکه تلویزیونی یورو اسپورت پخش می‌شد، عرصه هجوم‌های بی‌امان تیم کره‌ای و وقت کشی‌های آشکار نماینده فوتبال قطر باشد.

سئونگ هیون لی در دقیقه ۹۱ روی کرنر ارسالی و اشتباه دروازبان السد، گل دوم را وارد دروازه نماینده قطر کرد تا برای دقایقی، جشن قهرمانی این تیم را به تاخیر بیاندازد.

در وقت اضافه و در دقیقه‌ ۱۱۹ عفیف از السد با خطر در بیرون محوطه‌ جریمه کارت زرد دوم را دریافت کرد و از بازی اخراج شد. اما آخرین تلاش نماینده‌ کره جنوبی برای رسیدن به گل برتری هم سودی نبخشید تا بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه با تساوی ۲ بر ۲ به پایان برسد.

در ضیافت پنالتی‌ها، شاگردان خورخه فوساتی اهل اروگوئه، با نتیجه ۴ بر ۲ مقابل حریف کره‌ای خود به برتری رسید و جام قهرمانی را نصیب خود کرد.

السد یک بار در سال ۱۹۸۹ موفق به فتح جام باشگاه‌های آسیا شده بود. این تیم در راه حضور در دیدار نهایی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ در مرحله گروهی، تیم‌های النصر عربستان، استقلال تهران و پَخته‌کار ازبکستان را پشت سر گذاشت.

در یک هشتم نهایی که به صورت تک بازی بود، الشباب عربستان را مغلوب کرد. در مرحله یک چهارم نهایی با شرحی که در بالا آمده است، مقابل تیم سپاهان اصفهان به برتری رسید.

سوون سامسونگ بلووینگز کره جنوبی، در نیمه نهایی مقابل السد تسلیم شد.

سیر نزولی باشگاه‌های ایرانی

با قهرمانی تیم السد، جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا پس از ۶ سال به غرب آسیا بازگشت. آخرین بار سال ۲۰۰۵ بود که یک تیم از غرب آسیا به عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان رسید. آن سال الاتحاد عربستان به مقام نخست رسید.

پس از آن تیم‌های چونبوک موتورز کره جنوبی، اوراوا ردز و گامبا اوزاکای ژاپن، پوهانگ استیلرز و سئونگنام ایلهوا چونمای کره جنوبی به عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رسیده بودند.

لی دونگ گوک مهاجم تیم ملی کره جنوبی و باشگاه چونبوک موتورز، با ۹ گل زده بر‌ترین گلزن رقابت‌های فصل ۲۰۱۱ لیگ قهرمانان آسیا لقب گرفت.

فرهاد مجیدی با ۵ گل و محمد قاضی با ۴ گل زده بر‌ترین گلزنان نمایندگان فوتبال ایران در این رقابت‌ها بودند.

در فهرست پرافتخار‌ترین تیم‌های تاریخ این رقابت‌ها، پوهانگ استیلرز کره جنوبی با ۳ قهرمانی (آخرین بار در سال ۲۰۰۹) در صدر قرار دارد.

الهلال عربستان، استقلال تهران و ایلهوا چونمای کره جنوبی با ۲ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی در رده بعدی قرار دارند. آخرین عنوان استقلالی‌ها نایب قهرمانی در سال ۱۹۹۹ است.

الاتحاد عربستان، السد قطر، سوون سامسونگ بلووینگز کره جنوبی، تایی فارمرز بانک تایلند و مکابی تل آویو نیز هر کدام دو بار روی سکوی قهرمانی ایستاده‌اند.

نکته مهم در کارنامه تیم‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس این است که بر خلاف قهرمانی‌های نمایندگان ایران، این باشگاه‌های کشورهای عربی اکثر افتخارات خود را در دهه اخیر رقم زده‌اند.

در جمع تیم‌های ایرانی پاس تهران یک عنوان قهرمانی دارد. سپاهان و ذوب آهن نیز هر کدام یک بار به فینال رقابت‌ها راه یافته‌اند.

پاس تهران با طرح محمد علی آبادی رییس وقت سازمان تربیت بدنی به استان همدان واگذار شد و به دسته اول این رقابت‌ها سقوط کرد.

سپاهان اصفهان قبل و بعد از ماجراهای بازی با السد، حاشیه‌های فراوانی را از سر گذراند که تغییر در هیات مدیره و اخراج لوکا بوناچیچ، مهم‌ترین عناوینش بودند.

مدیرعامل ذوب آهن نیز به دلیل آنچه اختلاس مالی عنوان شد، سر از زندان در آورد و در آخرین خبر پیرامون این تیم، خبرگزاری مهر گزارش داده است که به دلیل معضلات مالی، «یک ریال هم در حساب این باشگاه نیست و خطر انحلال در کمین تمامی تیم‌های ذوب آهن است.»
XS
SM
MD
LG