لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

پرسپولیس ۱۰ نفره بر استقلال غلبه کرد


 بازی روز پنجشنبه استقلال و پرسپولیس
بازی روز پنجشنبه استقلال و پرسپولیس
در مهم‌ترین بازی از هفته بیست و چهارم لیگ بر‌تر فوتبال ایران، هفتاد و چهارمین شهرآورد تهران در حضور حدود ۷۰ هزار تماشاگر برگزار شد و به برتری ۳-۲ پرسپولیس انجامید.

استقلال صدرنشین رقابت‌های لیگ بر‌تر تا دقیقه ۸۲ با دو گل از رقیب سنتی خود پیش افتاده بود. جمعی از هواداران پرسپولیس که تیمشان پس از اخراج مهرداد اولادی با ۱۰ نفر بازی می‌کرد، در حال ترک ورزشگاه بودند که ایمون زاید مهاجم لیبیایی پرسپولیس در ۱۰ دقیقه طوفانی موفق شد سه بار دروازه مهدی رحمتی را باز کند.

به این ترتیب، استقلال همچنان با ۴۶ امتیاز در صدر جدول قرار دارد اما سپاهان اگر روز پنجشنبه بر داماش گیلان غلبه کند، در رده نخست قرار خواهد گرفت. پرسپولیس نیز ۳۳ امتیازی شد و به رده هفتم صعود کرد.

این بازی با برتری نسبی پرسپولیس شروع شد و در بیست دقیقه آغازین، با محمد نوری، غلامرضا رضایی و هادی نوروزی سه موقعیت خوب را از دست داد. شوت نوری را که روی پاس رضایی نواخته شد، رحمتی با واکنش به موقع دفع کرد.

استقلال اما رفته رفته بر زمین تسلط پیدا کرد و در دقیقه ۳۲ روی اشتباه علی کریمی که با سماجت خاص خود مانع از اوت شدن یک توپ بی‌اهمیت شد، فریدون زندی توپ ربایی کرد و پاس زیبایی را به میلاد می‌داودی داد. مهاجم ملی پوش استقلال نیز در پی خروج سنگربان پرسپولیس، با ضربه‌ای زیبا به زیر توپ، تیمش را ۱-۰ پیش انداخت.

در آغاز نیمه دوم میشاییل هنکه مربی استقلال از روی نیمکت اخراج شد و لحظاتی بعد، این تیم به گل دوم رسید. در دقیقه ۵۰ یوسفی که از آغاز این نیمه به زمین آمده بود، می‌داودی را در موقعیت شوتزنی قرار داد. توپ برگشتی روی قوس محوطه جریمه نصیب فریدون زندی شد. این بازیکن چپ پا که تا این لحظه نیز بر‌ترین بازیکن میدان بود، با شلیکی سنگین توانست تیمش را ۲-۰ پیش بیاندازد.

در دقیقه ۶۷ خطای مهرداد اولادی بر روی اسماعیل شریفات در میانه زمین و کنار خط طولی، باعث شد پرسپولیس ۱۰ نفره شود. از این لحظه به بعد با تسلطی که استقلال بر میدان داشت، خوشبین‌ترین هواداران پرسپولیس هم به سختی می‌توانستند تصور برتری تیمشان را داشته باشند.

حضور مهدوی کیا به جای هادی نوروزی و افول علی حمودی، باعث شد منطقه راست زمین در اختیار بازیکن کهنه کار پرسپولیسی‌ها قرار بگیرد. دو شوت پیاپی سنگین او با واکنش رحمتی به کرنر رفت. نفوذ‌ها و ارسال‌های او نیز بیش از پیش مدافعین میانی استقلال (منتظری و عمران‌زاده) را خسته می‌کرد.

از طرفی تصور بازیکنان استقلال که کار را تمام شده می‌دانستند، در کنار ناشناخته بودن ایمون زاید باعث شد طی ده دقیقه، نتیجه بازی به کلی دگرگون شود.

در دقیقه ۸۲ پا به توپ شدن محمد نوری از زمین خودی و پاس عمقی‌اش به ایمون زاید رسید. او که فقط مهدی رحمتی را پیش روی خود می‌دید، اولین گل خود برای پرسپولیس را با پای راست به ثمر رساند.

تماشاگرانی که از راهروهای ورزشگاه خارج می‌شدند، با این گل در جای خود ایستادند و هیجان به بازی بازگشت. پیش از آنکه استقلال بتواند انسجام پیشین خود را بیابد، باز هم ایمون زائد گلزنی کرد تا بازی به تساوی کشیده شود. این گل با پاس کریمی به مهدوی کیا و ارسال زیبای او، روی سر زاید نشست تا او با هدف گیری دقیق، بازی را به تساوی بکشاند.

در دقیقه ۹۳ ایمون زاید توانست گل سوم و پیروزی بخش پرسپولیس را به ثمر برساند تا اعضای کادر فنی و تمام نیمکت نشینان این تیم برای تشکیل حلقه شادی به وسط زمین بروند.

سماجت حسین بادامکی و ارسال او از سمت چپ، توپ را به زاید رساند تا او با چرخشی سریع از بین دو مدافع، توپ را به تور دروازه رحمتی بچسباند.

هوادارانی که در دقیقه ۷۰ قصد ترک ورزشگاه را داشتند، با برپایی جشن پیروزی غیر منتظره تیمشان تا بیست دقیقه پس از پایان بازی نیز حاضر به ورزشگاه نبودند.

استقلال در این مسابقه از مهدی رحمتی، النگ الونگ (۴۶- محسن یوسفی)، حنیف عمران‌زاده، میثم حسینی، علی حمودی، کیانوش رحمتی، پژمان منتظری، اسماعیل شریفات، فریدون زندی، میلاد می‌داودی (۹۰- گوران یرکوویچ) و آرش برهانی استفاده کرد.
حسین هوشیار، رضا نورمحمدی، مجتبی شیری، ابراهیم شکوری، حمیدرضا علی عسگر، مازیار زارع، محمد نوری (۸۹- حسین بادامکی)، هادی نوروزی (۵۶- مهدی مهدوی کیا)، غلامرضا رضایی (۵۶- ایمون زائد)، مهرداد اولادی و علی کریمی نیز بازیکنانی بودند که مصطفی دنیزلی به میدان فرستاد.

در پایان بازی عمران‌زاده و شریفات از استقلال به اتفاق میثاق معمارزاده و فشنگچی از پرسپولیس تست دوپینگ دادند.

ایمون زاید ستاره شهرآورد ۷۴

ایمون زاید مهاجم تیم ملی لیبی، خرید بزرگ پرسپولیس در نیم فصل بود. این مهاجم ۲۸ ساله در دوبلین به دنیا آمده و در تیم زیر ۲۱ ساله‌های ایرلند هم بازی کرده بود.

او علاوه بر ایرلند و لیبی، می‌توانست برای تیم ملی تونس هم بازی کند اما به دعوت مارکوس پاکتا سرمربی برزیلی لیبی، ملیت لیبیایی را برگزید تا به اردوی تیم ملی کشورش برای حضور در جام ملت‌های آفریقای ۲۰۱۲ به میزبانی گابن و غنا نیز دعوت شود. اما بازی نکردن او در فصل زمستان باعث شد تا جایی در فهرست ۲۲ نفره این تیم نداشته باشد.

او تا سال ۲۰۰۲ در تیم جوانان لسترسیتی بازی کرد اما در بزرگسالان، تمام دوران فوتبالش را در ایرلند سپری کرده.

در سال ۲۰۰۶ به درگدا یونایتد پیوست و ضمن کسب نخستین مقام قهرمانی برای این تیم در لیگ ایرلند، عنوان آقای گلی را هم نصیب خود کرد.

دری سیتی «Derry City» آخرین تیمی بود که زاید پیراهنش را پوشید. او علاوه بر کسب عنوان آقای گلی، جایزه بهترین بازیکن اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال ایرلند را هم نصیب خود کرد. او اینجایزه را قبلاً در رده سنی جوانان نیز کسب کرده بود.

زاید در پایان بازی گفت: تفکر و ذهنیت دنیزلی را می‌شناختم و زمانی هم که بازی آمدم می‌دانستم چه کار کنم، هنوز باورم نمی‌شود که هت‌تریک کردم و شاید فردا متوجه شوم که چه کار بزرگی انجام دادم و این موضوع را بیشتر درک کنم.

اظهارات پس از مسابقه

میشائیل هنکه مربی و تمرین دهنده آلمانی استقلال گفت: تا ۱۵ دقیقه آخر بازی خوبی به نمایش گذاشتیم اما پس از آن همه چیز خراب شد. بازی ۹۰ دقیقه است و اگر فکر کنید پیش از اتمام آن برده‌اید، حتما خواهید باخت. متاسفانه در دقایق پایانی وظایفمان را فراموش کردیم و اشتباهات کوچک باعث شد بازی را واگذار کنیم.

مهدی رحمتی سنگربان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران نیز فقط درباره چمن ورزشگاه صحبت کرد و گفت: یک زمین چمن حرفه‌ای ندارم و تنها اسم لیگ و فوتبال حرفه‌ای را یدک می‌کشیم. دنبال خودخواهی هستیم، دو هافبک خوب ما به خاطر نزدیکی بازی‌ها و زمین بد مصدوم شدند و مطمئن باشید در چند روز آینده شاهد اتفاقات بیشتری خواهیم بود.

مازیار زارع که در میانه میدان پر تلاش ظاهر شد و در اغلب نبردهای تن به تن موفق بود، گفت: این پیروزی حق ماست و برای این برد زحمت زیادی کشیدیم. بین دو نیمه همگی هم‌قسم شدیم که از این بازی برنده خارج شویم.

محمد نوری دیگر بازیکن خط میانی پرسپولیس، پیروزی تیمش را معجزه دانست و تاکید کرد که بازیکنان این تیم، خودشان هم فکر نمی‌کردند که به پیروزی برسند. مهدوی کیا کاپیتان پرسپولیس هم این ۳ امتیاز این بازی را «یکی از شیرین‌ترین پیروزی‌های پرسپولیس» در سال‌های اخیر دانست.

علی کریمی هم به خبرنگاران گفت: فوتبال است و اتفاقات زیادی در آن می‌افتد. استقلال در کورس قهرمانی است و در ادامه راه برای آن‌ها آرزوی موفقیت می‌کنم. خوشبین‌ترین طرفدار هم فکر نمی‌کرد که این نتیجه رقم بخورد اما ما زمانی که ۱۰ نفره شدیم سنگ تمام گذاشتیم. من هم هنوز این پیروزی را باور نکرده‌ام و باید بگویم که این داربی به تاریخ پیوست.

دنیزلی: هم معجزه بود و هم واقعیت

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس، پیروزی تیمش مقابل استقلال را تلفیقی از معجزه و واقعیت دانست.

مصطفی دنیزلی گفت: پرسپولیس تیمی بود که می‌دانست تا قبل از سوت پایان مسابقه باید بازی را دنبال کند. خوشحالم که به سریال برتری‌های استقلال خاتمه دادیم.

او در پاسخ به تفکراتش هنگام تعویض‌ها گفت: نیمکت تیم باید اینگونه باشد و بتواند بازی را تغییر دهد. زاید و مهدوی‌کیا توانستند با حضورشان در میدان نتیجه را تغییر دهند و تاثیرگذار باشند. فلسفه ما در فوتبال همین است؛ شروع بازی مهم اما پایان آن مهم‌تر است.

سرمربی پرسپولیس تاکید کرد: شاید استقلالی‌ها بعد از آنکه دو بر صفر پیش افتادند و یک بازیکن ما اخراج شد، تصور کردند بازی تمام شده اما واقعیت آن بود که یک طرف مسابقه ما بودیم و کار را تمام شده نمی‌دانستیم. یک روز هواداران هستند که رتیم بازی را تند می‌کنند و یک روز هم بازیکنان باید این کار را انجام ‌دهند. در حالی که یک نفر کمتر از حریف بودیم، بازی را بردیم و این نشان داد ما از نظر بدنی به هیچ عنوان کمبودی نداریم.

مظلومی: برخی بازیکنان ما بازیگوشی کردند

سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت: با سهل انگاری تمرکزمان را از دست دادیم. متاسفانه بازی را‌‌ رها کردیم و حریف به راحتی به گل رسید. قطعاً در تمرین فردا از شاگردانم توضیح خواهم خواست که چرا بازی را‌‌ رها و پیروزی را با شکست عوض کردند. متاسفانه همه چیز از بین رفت و ما بازی را از دست دادیم.

مظلومی گفت: الونگ مصدوم شد و ناچار شدم تعویضش کنم. با حضور یوسفی هم قدرت تهاجمی ما بیشتر شد. چند موقعیت گلزنی به دست آوردیم که اگر استفاده می‌کردیم نتیجه‌ای باور نکردنی‌ رقم می‌‌خورد. به غیر از ۱۰ دقیقه پایانی، باقی لحظات ابتکار عمل دست ما بود. اما چون زاید بازی نکرده بود،‌ شناختی از این بازیکن نداشتیم. وقتی روی ضد حمله گل اول را خوردیم، شیرازه تیم ما از هم پاشید. بار‌ها از بازیکنان خواستم در میانه زمین جنگنده باشند اما برخی بازیکنان ما بازیگوشی کردند.

مظلومی گفت: درسی که از بازی گرفتم این است که نباید حتی زمانی که دو گل از حریف جلو هستیم بازی را تمام شده بدانیم. در این شکست من و بازیکنانم مقصر بودیم اما نباید باخت را گردن یکدیگر بیندازیم. باید این نکته را بگویم و آن این است که دستم خالی بود و در شرایطی که نیاز بود در خط میانی دست به تعویض بزنیم بازیکنی نداشتم که تعویض کنم.

مظلومی یادآور شد که با این شکست شانس قهرمانی تیمش کم نمی‌شود. او گفت: امروز هواداران را ناراحت کردیم اما با قهرمانی در لیگ آنها را خوشحال خواهیم کرد.
XS
SM
MD
LG