لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

فارین پالیسی: ارتباط موساد با جندالله در لباس ماموران سیا


نشریه آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی، از برخی از راز‌ها و تنش‌های پشت پرده در تماس‌های میان سازمان‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا پرده برداشته و نوشته است که برخی از اقدامات سازمان جاسوسی اسرائیل چنان جسورانه بوده است که حتی جرج بوش، رییس جمهوری وقت آمریکا را شدیداً خشمگین می‌کرد و او خود را می‌خورد بدون آنکه بتواند کار چندانی علیه اسرائیلی‌ها انجام دهد.

فارین پالیسی در این گزارش نوشته است که مأموران موساد اسرائیل آزادانه خود را نیروهای اطلاعاتی آمریکا جا می‌زدند و با عوامل جندالله و نیروهای دیگر در اروپا و نقاط دیگری تماس می‌گرفتند و آنها را برای دست زدن به اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران تشویق می‌کردند.

فارین پالیسی در این گزارش که آن را در شماره جمعه خود منتشر کرده است، به بخشی از عصبانیت شدید مقامات اطلاعاتی و سیاسی آمریکا علیه اسرائیل بر سر عملیاتی که نیروهای موساد اسرائیل آن را آزادانه در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در اروپا و دیگر نقاطی در جهان با قالب کردن خود به عنوان نیروهای اطلاعاتی آمریکایی انجام می‌دادند، اشاره کرده است.

فارین پالیسی نوشته است که بخش زیادی از این تماس‌ها در بریتانیا میان نیروهای اطلاعاتی اسرائیل با بلوچ‌ها انجام می‌شد و اسرائیلی‌ها خود را نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا جا زده بودند؛ هم از گذرنامه آمریکایی بهره می‌بردند؛ هم دلار می‌دادند و هم اینکه به عواملی که با آن‌ها در تماس بودند، می‌گفتند که این همکاری آن‌ها برای آمریکایی‌ها انجام می‌شود.

فارین پالیسی مدعی است گزارش خود را با استناد به یک تحقیق براساس شواهدی از شش نفر از نیروهای اطلاعاتی «کنونی» و پیشین آمریکایی منتشر کرده است، که دو نفر آن‌ها کسانی معرفی شده‌اند که به خوبی از گزارش‌های محرمانه یاد شده آگاهی داشته‌اند؛ یا خود در سیا بوده‌اند یا اینکه برای نهادهای اطلاعاتی دیگر آمریکا، وظیفه نظارت بر سیا را در دست داشته‌اند.

این نشریه به نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی می‌افزاید که مقامات آمریکا معتقد بودند که اقدامات اسرائیلی‌ها آمریکا را به خطر می‌اندازد ولی «اسرائیلی‌ها باکی از به خطر انداختن آمریکایی‌ها نداشتند و حتی اقدامات خود را علنی انجام می‌دادند و اصلاً به اینکه آمریکا چه فکری می‌کند، اهمیت نمی‌دادند».

فارین پالیسی می‌نویسد که آمریکایی‌ها از این اقدامات عوامل اطلاعاتی اسرائیل بشدت عصبانی بودند تا جایی که دو گزارش ویژه در باره آن پس از رسیدن به دست بلند پایه‌ترین مقامات اطلاعاتی آمریکا، در اواخر ریاست جمهوری جرج بوش، به دست خود او داده شد.

فارین پالیسی می‌نویسد که خشم مقامات آمریکایی و آقای جرج بوش بویژه بخاطر نگرانی از آینده روابط لرزان میان آمریکا و پاکستان بود زیرا قسمت زیادی از عملیات «جندالله» از طریق مقرهای آن‌ها در خاک پاکستان صورت می‌گرفت.

این نشریه مدعی است که در حالی آمریکا برقراری رابطه با نیروهای «جندالله» را برای عوامل اطلاعاتی خود ممنوع کرده بود که اسرائیلی‌ها شیوه دیگری در پیش گرفته بودند.

این گزارش فارین پالیسی بویژه به برنامه ریزی‌های موساد برای تشویق نیروهای بلوچ عضو گروه «جند الله» به رهبری عبدالمالک ریگی اشاره دارد و مدعی است که در برخی از این اقدامات، مردم و نیروهای سپاه پاسداران در ایران کشته می‌شدند.

فارین پالیسی مدعی است که جرج بوش و دولت او علیرغم عصبانیت از موساد نمی‌توانستند چندان کاری انجام دهند.

بنوشته این نشریه، وضع در زمانی دستخوش تغییر شد که ریاست جمهوری جرج بوش به پایان رسید و اندک زمانی پس از روی کار آمدن باراک اوباما، آمریکا گروه «جندالله» را در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی قرار داد و برخی از همکاری‌های «کلیدی» اطلاعاتی را با اسرائیل قطع کرد.

ژنرال جو هور، فرمانده پیشین نیروهای ستاد مرکزی ارتش آمریکا به این نشریه گفته است که تنها سخن از یک عملیات اسرائیلی خطرناک نیست بلکه اقداماتی بسیار تهدیدآمیز در میان است. او گفته است که اسرائیل «با آتش بازی می‌کند و آمریکا چه بخواهد چه نه، وارد برنامه‌های عملیاتی محرمانه آنها شده است».

نویسنده گزارش مدعی است که یک مقام دیگر اطلاعاتی آمریکا به او گفته است که «اسرائیل می‌بایست در کنار آمریکا عمل کند نه در برابر آمریکا...».

فارین پالیسی می‌گوید که برای تعیین میزان درستی یا نادرستی این گزارش به دولت‌های اسرائیل و آمریکا، بویژه سیا، مراجعه کرده است اما آنها همگی سکوت را ترجیح دادند.

در همین حال، این نشریه می‌گوید که پس از آن دوره، همکاری‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل دوباره بهبود یافته است و دو کشور در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تنگاتنگ در کنار یکدیگر کار می‌کنند اما یک مقام اطلاعاتی آمریکا در این زمینه گفته است که کار آمریکا در این زمینه، بدور از سر و صدا انجام می‌شود و «ما سوء قصدهای سیاسی انجام نمی‌دهیم». به گفته این مقام اطلاعاتی، مواردی که آمریکا با اسرائیل همکاری اطلاعاتی می‌کند جنبه‌های فنی برنامه هسته‌ای ایران است و به زیرساخت‌های اقتصادی، و سران نظامی و سیاسی ایران مربوط نیست.

این گزارش فارین پالیسی چند روز پس از ترور مهندس شیمی، مصطفی احمدی روشن، معاون تأسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز ایران، منتشر شده است؛ قتل دیگری که رهبر جمهوری اسلامی ایران آن را به طور یقین به دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا نسبت داده است.

رسانه‌های اسرائیلی یادآور شده‌اند که نویسنده این گزارش برای فارین پالیسی آقای مارک پری است که در دوره‌ای پانزده ساله، در بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۴، مشاور غیر رسمی یاسر عرفات، رهبر وقت سازمان آزادیبخش فلسطین و رییس تشکیلات فلسطینی، در امور آمریکا و غرب نیز محسوب می‌شد و آقای مایک پری همواره در مناظره‌های تلویزیونی در شبکه‌های غربی، دیدگاه‌های ضد اسرائیلی داشته است.
XS
SM
MD
LG