لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

نه بزرگ یونانیان به ریاضت اقتصادی؛ ضربه به هواداران یورو


هواداران حزب کمونیست در یونان
هواداران حزب کمونیست در یونان
شهروندان یونانی خشم خود را نسبت به ریاضت‌های اقتصادی نشان دادند و در انتخابات پارلمانی با رایی نزدیک به ۶۰ درصد، ضربه دیگری بر امیدهای هواداران ریاضت‌کشی اقتصادی و یورو در این کشور وارد کردند.

رهبرنئونازی ها، نیکولاس میخالولیاکوس
رهبرنئونازی ها، نیکولاس میخالولیاکوس
بنا به آخرین نتایج به دست آمده دو حزب اصلی محافظه کار دموکراسی نوین و حزب چپ پاسوک موفق شدند تنها ۳۲ تا ۳۴.۵ درصد آرا را در انتخابات پارلمانی به خود اختصاص دهند. در رای گیری سال ۲۰۰۹ این احزاب چیزی نزدیک به۷۷.۴ درصد آرا را کسب کرده بودند.

حزب دموکراسی نوین به رهبری انتونی ساماراس با وجود اینکه همچنان بزرگ‌ترین حزب در این کشور است نتوانست رای اکثریت را در پارلمان به دست آورد.
ساماراس از سوی رئیس جمهوری یونان مامور تشکیل دولت تازه خواهد بود اما به گفته ناظران بعید است بتواند تعهد یونان برای ریاضت کشی را پیش ببرد. تعهدی که یونان به طلبکاران خود داده بود.

ساماراس روز یکشنبه گفت ما آماده‌ایم به مسئولیت‌های تشکیل یک دولت ملی را برای رسیدن به هدف‌های خود که همانا حضور یونان در منطقه یورو و اعمال تغییراتی که متعهد شده‌ایم است، عمل کنیم.

هواداران حزب دموکراسی نوین
هواداران حزب دموکراسی نوین
دولت آتن قول داده بود که تا ماه ژوئن ۱۱ و نیم میلیارد یوروی دیگر صرفه‌جویی کند. حزب دموکراسی نوین این بار تنها توانست یک پنجم حمایت رای دهندگان را جذب کند. این رقم برای به دست آوردن اکثریت پارلمان خیلی ناچیز است و از ۳۳ و نیم درصد سه سال پیش نیز کمتر است.

حزب دیگر یعنی پاسوک نیز توانست تنها ۱۳ تا ۱۴ درصد آرا را در قیاس با ۴۴ درصد آرای به دست آمده در انتخابات سه سال پیش را به دست آورد. سیریزا با ۱۵ و نیم تا ۱۷ درصد آرا انتظار داشت حزب خود را به مقام سوم بکشاند. پانوس پاناجیوتوپولوس وزیر خارجه دولت سایه به شبکه تلویزیونی مگا گفت احزاب حاکم دچار شوکی ناشی از زمین لرزه شده‌اند.

پانایوتیس پتراکیس استاد اقتصاد دانشگاه آتن ابراز امیدواری کرد که فرانسوا هولاندز رئیس جمهوری تازه فرانسه نگذارد اروپا با چنین سنگدلی با یونان رفتار کند زیرا به گفته او هنوز جای بازی هست.

پتراکیس به خبرگزاری فرانسه گفت خطر این وجود داشت که یک دولت تکنوکرات به ریاست لوکاس پاپادموس نخست وزیر کنونی یونان بر سر کار بیاید یا اینکه یک انتخابات تازه برگزار شود.

اوانجلوس ونزیلوس رهبر حزب پاسوک که در مذاکرات دور دوم با اتحادیه اروپا و طلبکاران یونان شرکت داشت خواستار یک دولت وحدت ملی شد و از احزاب طرفدار اتحادیه اروپا خواست که با تمام دشواری راه همراهی کنند.

حزب سپیده زرین که یک حزب نئو نازی است و پس از پایان حاکمیت نظامیان در سال ۱۹۷۴، برای نخستین‌بار به مجلس وارد شده با بیش از ۲۰ نماینده در این پارلمان حضور خواهد داشت. نیکوس میکالولیاکوس رهبر این حزب گفت حزب او مبارزه علیه استعمار اروپایی و بانک‌های بزرگ را ادامه خواهد داد.

«یونانیان مستقل» که یک حزب دست راستی به رهبری پانوس کامنوس از اعضای پیشین دموکراسی نوین و چهارمین حزب نیرومند یونان است با ۸ تا ۹ و نیم درصد آرا را کسب کرد.

حزب دیگر حزب دموکراتیک چپ یک حزب چپ متمایل به اروپا نیز ۵ و نیم تا شش و نیم درصد رای آورد. در مجموع هفت حزب توانستند به پارلمان داخل شوند با مقایسه با انتخابات پیشین که تنها ۵ حزب توانسته بودند وارد شوند.

هم حزب پاسوک و هم حزب دموکراسی نوین از اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا به دنبال کمک اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق‌بین‌المللی در قبال اجرای ریاضت‌های اقتصادی هستند.

اما با توجه به خشم رای دهندگان نسبت به صرفه جویی‌‌های ریاضت‌طلبانه بسیاری از احزاب کوچک مانند سیریزا مایلند توافقنامه با اتحادیه اروپا را فسخ کنند.

حزب کمونیست ک ک‌ ای با هشت و نیم درصد رای خواهان بیرون رفتن از اتحادیه اروپا است و نئونازی‌ها هم می‌گویند که دیگر نمی‌خواهند یونان سراپا در خدمت بازپس دادن بدهی‌های این کشور باشد.

سیریزا می‌گوید احزابی که توافقنامه با اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول را امضا کرده‌اند دیگر در قدرت نیستند.

در همین حال وزیر دارایی آلمان ولفگانگ شائوبل گفت اگر دولت تازه یونان زیر بار تعهدات خود نرود این کشور تاوان این تصمیم را خواهد پرداخت.
XS
SM
MD
LG