لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

حماس به فتح هشدار داد


اسماعیل هنیه نخست‌وزیر کابینه فلسطینی و محمود الزهار وزیر کشور تشکیلات خودگردان در سال ۲۰۰۶ که هر دو از گروه حماس بودند.
اسماعیل هنیه نخست‌وزیر کابینه فلسطینی و محمود الزهار وزیر کشور تشکیلات خودگردان در سال ۲۰۰۶ که هر دو از گروه حماس بودند.
درپی ناکام ماندن مذاکرات آشتی ملی فلسطینی‌ها درقاهره، و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال تشکیل دولت جدید فلسطینی بدون حضورحماس در آن، سازمان حماس به محمود عباس هشدار داد.

«صوت فلسطین»، رادیوی تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز پنجشنبه اعلام کرده بود که آقای عباس درصدد تشکیل دولتی است که آن را بعد ازسفرش به آمریکا معرفی خواهد کرد.

دور چهارم مذاکرات آشتی ملی فلسطینی روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته درقاهره برگزار شد که ناموفق بود.

سلام فیاض تکنوکراتی که در دو سال اخیر نخست‌وزیرتشکیلات فلسطینی بود، دو ماه پیش، اندکی پس ازآغاز دور اول مذاکرات آشتی ملی، ازمقامش کناره‌گیری کرد تا به «تشکیل دولت وحدت ملی بخت موفقیت بدهد.»

در دو ماه گذشته، آقای فیاض به درخواست محمود عباس ریاست موقت دولت فلسطینی در کرانه باختری را ادامه داده است.

ازتیر ماه ۱۳۸۶ که سازمان حماس در پی یک کودتای پرتلفات برنوارغزه مسلط شد و نیروهای فتح را از مسند قدرت بیرون راند، اختلافات دو سازمان فلسطینی همچنان باقی مانده و تلاش‌های رهبران جهان عرب و اسلامی، به ویژه مصر، عربستان سعودی، قطر و یمن تا کنون به آشتی آنها منجر نشده است.

نبرد ۲۲ روزه ارتش اسرائیل درنوارغزه، و کشته شدن بیش از ۱۳۰۰ فلسطینی نیز راه آشتی ملی فلسطینی را هموارنکرد، وهمزمان با دورچهارم مذاکرات آشتی ملی درقاهره نیز طرفین به دستگیری نیروهای رقیب ادامه دادند.

از یک سو، حماس شماری ازنیروهای وابسته به فتح را درغزه بازداشت کرد، و ازدیگرسو، نیروهای وابسته به تشکیلات رسمی فلسطینی شماری ازفعالان حماس را درکرانه باختری بازداشت کردند.

درهرحال، تاریخ بیست وششم اردیبهشت برای دور پنجم مذاکرات تعیین شده، که محمود الزهارازرهبران حماس، پنجشنبه به شبکه تلویزیونی الاقصی گفت، مذاکرات بعدی به جزئیات دولت آتی ، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، و مسائل امنیتی اختصاص خواهد یافت.

الزهارگفت: «ابومازن نباید دولت خود خواسته تازه‌ای معرفی کند»، و به مصر نیزنسبت به «اعلام پایان مذاکرات پیش ازتوافق قطعی حماس وفتح» هشدارداد.

درآستانه سفرآقای عباس به کاخ سفید برای دیداربا باراک اوباما، وزیرخارجه آمریکا نسبت به احتمال موفقیت مذاکرات آشتی ملی فلسطینی ابراز بدبینی کرد.

خانم هیلاری کلینتون پنجشنبه درنشست مجلس سنا گفت: «ارزیابی ما این است که این گفت‌وگوها موجب تشکیل دولت وحدت فلسطینی نمی شود.»

وزیرخارجه آمریکا افزود: «ما نسبت به احتمال پیوستن حماس به دولت فلسطینی احساس خوبی نداشتیم، و نظر تشکیلات فلسطینی نیزهمین بود.»

خانم کلینتون گفت: «حتی اگرحماس به این دولت بپیوندد باید شرطهای سه گانه کمیسیون چهارجانبه بین المللی حامی صلح خاورمیانه را بپذیرد؛ تمامی وزیران این دولت، اسرائیل را به رسمیت بشناسند، از راه ترور دور شوند و توافق‌های پیشین میان تشکیلات فلسطینی و دولت‌های اسرائیل را قبول کنند.»

روزنامه لوس آنجلس تایمزهفته گذشته نوشته بود، دولت اوباما ممکن است بخشی ازسختگیری‌ها علیه حماس را درصورت پیوستن آن سازمان به دولت ملی فلسطینی لغو کند.

اما خانم کلینتون به سنا گفت:«امکان ندارد که آمریکا کمک مالی به فلسطینی‌ها بدهد که نصیب حماس شود.»

وی افزود: «کمکی که به دست حماس برسد، کاملا با سیاست‌های اوباما درتضاد است.»
XS
SM
MD
LG