لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

«استقبال هندی‌ها» از مصوبه ۲۴ میلیارد دلاری دولت ایران برای واردات


سفر همزمان هیات پنجاه نفری تجار ایرانی و هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا به هند طی هفته گذشته، ظاهرا دستاوردهای ضدونقیضی برای هر دو میهمان در پی داشته است.

دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از استقبال هند از مصوبه ۲۴ میلیارد دلاری دولت برای واردات کالاهای اساسی و آمادگی هند برای گرفتن سهم بیشتر از این مبلغ خبر داده است.

محمد مهدی راسخ همچنین از توافق دو کشور به منظور افزایش حجم بازرگانی از ۱۴ میلیارد دلار فعلی به ۲۵ میلیارد دلار خبر داده است.

این در حالی است که یک روز پس از پایان سفر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به هند، چند مقام رسمی هند، ۱۹ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ از تصمیم دهلی نو به کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ایران خبر دادند.

هیلاری کلینتون در پایان دیدار از دهلی نو، همچنین اعلام کرد که به زودی یک گروه از کار‌شناسان امریکایی به هند سفر خواهند کرد و در نحوه «کاهش بی‌هزینه» واردات نفت از ایران کمک خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی راسخ دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران روز یکشنبه در نشست خبری درباره دستاورد سفر هیات ایرانی به هند گفت که بخش خصوصی هند از تخصیص ۲۴ میلیارد دلار ارز برای واردات که چندی پیش دولت ایران آن را مصوب کرد، استقبال کرده است.

شکر، کنجاله، سویا، ذرت، برنج، کالاهایی هستند که امکان واردات آن از هند فراهم است، ضمن آنکه هندی‌ها «اصرار دارند گندم به هر میزان» نیز به ایران صادر کنند.

دولت محمود احمدی‌نژاد به تازگی مصوبه ۲۴ میلیارد دلاری برای واردات کالاهای اساسی و به منظور «تنظیم بازار» تصویب کرده که شماری از مجلسی‌ها به آن واکنش نشان دادند.

اخذ ۴۵ درصد پول فروش نفت به روپیه

هند هم اکنون ۸۰ درصد از نفت مصرفی خود را از طریق واردات تامین می‌کند که ۹ درصد آن، معادل ۳۷۰ هزار بشکه در روز سهم نفت وارداتی از ایران است. از دسامبر سال ۲۰۱۰، به خاطر منع شدن شرکت‌های هندی توسط بانک مرکزی این کشور از معامله با ایران از طریق سیستم «اتحادیه پایاپای آسیایی» پول نفت وارداتی هند از ایران توسط «هالک بانک» ترکیه پرداخت می‌شود.

اما به گزارش بلومبرگ، این بانک به شرکت‌های هندی گفته است که با اجرایی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا از شهریورماه آینده، اول ژوئیه، قادر به واسطه‌گری میان شرکت‌های هندی و ایرانی نخواهد بود.

تاکنون هند و ایران در مورد مشکل تسویه بدهی نفت صادراتی ایران چندین دور مذاکره انجام داده‌اند. مقام‌های ایرانی پیشتر از توافق دو کشور برای پرداخت ۴۵ درصد از پول نفت صادراتی ایران به هند به روپیه و مابقی مبلغ به ین ژاپن خبرداده بودند و دو بانک پارسیان ایران و «یوسی‌او» بانک هند نیز توافق کردند در این زمینه همکاری داشته باشند.

در حالی که بعد از سفر خانم کلینتون به هند، دو منبع آگاه به امور بانکی در هند به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که دهلی نو تحت فشار آمریکا با تاسیس شعبه بانک پارسیان ایران در شهر بمبئی برای تسهیل در مبادلات تجاری ایران و هند با ارز روپیه مخالفت کرده است.

آقای راسخ در نشست خبری خود درباره از توافق ایران و هند برای اخذ ۴۵ درصد پول فروش نفت به روپیه و مابقی به یورو خبر داده، اما گفته است که ایران با طرف هندی برای اخذ مجوز جهت تاسیس شعبه یکی از بانک‌های ایرانی در این کشور در حال مذاکره است.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در ادامه با بیان اینکه در این دور از مذاکرات، دو طرف توافق کردند سطح مبادلات نفتی میان ایران و هند از ۱۴ میلیارد دلار فعلی به ۲۵ میلیارد دلار ارتقا پیدا کند، اظهار داشت که افزایش حجم مبادلات غیرنفتی از سطح ۴ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار در دستور کار دو طرف قرار گرفت.

به گفته راسخ، بسیاری از کشورهای دنیا که دچار مشکل تحریم هم نیستند از این مکانیزم استفاده کرده و روابط تجاری را با ارز محلی انجام می‌دهند. وی در عین حال تصریح کرد که مکانیزم مبادلات تجاری ایران و هند همچنان به روال سابق انجام می‌شود و کالا به کالا نیست و بر اساس ضوابط انجام می‌شود. وی توضیح بیشتر ی درباره این ضوابط نداد.
XS
SM
MD
LG