لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

سرکوزی: مداخله نظامی در ایران به هرج‌ومرج در خاورمیانه می‌انجامد


نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، روز جمعه هشدار داد هرگونه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، به «جنگ و هرج ومرج» در خاورمیانه می‌انجامد.

نیکولا سرکوزی در جمع دیپلمات‌ها در پاریس گفت: «فرصت محدود است. فرانسه هر کاری بتواند می‌کند تا از مداخله نظامی پرهیز شود، اما تنها یک راه برای پرهیز از این مداخله نظامی است: تحریم‌های سخت‌‌تر و قاطع‌تر.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین از دیگر کشورها خواست که دارایی‌های بانک مرکزی ایران را مسدود کرده و از واردات نفت ایران خودداری کنند.

نیکولا سرکوزی تصریح کرد: «آنهایی که نمی‌خواهند این تحریم‌ها را علیه رژیمی به اجرا درآورند که کشورش را با دنبال کردن سلاح اتمی به سوی فاجعه می‌برد، در قبال خطر ویرانی جنگ مسئول خواهند بود.»

رئیس جمهور فرانسه گفت: «من به دوستان چینی و روس خود می‌گویم: ما را برای تضمین صلح در جهان یاری کنید ... ما بی‌تردید به شما نیاز داریم.»

رئیس جمهور فرانسه در ادامه گفت: «مداخله نظامی مسئله را حل نمی‌کند اما به جنگ و هرج و مرج در خاورمیانه و چه بسا همه جهان بینجامد.»

یک روز پیش از این نیز آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه با متهم کردن ایران به جدی نبودن در مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت برای پرهیز «از یک گزینه نظامی» باید بر شدت تحریم‌های ایران افزود.

فرانسه در صف مقدم کشورهایی بوده است که خواستار شدت بخشیدن بر تحریم‌های ایران بوده‌اند.

روز پنجشنبه دیپلمات‌های اروپایی گفتند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحریم بانک مرکزی ایران به توافق رسیده‌اند؛ به گفته این دیپلمات‌ها، برپایه این توافق کشورهای اروپایی به صورت گزینشی می‌توانند دارایی‌هایی را گمان می‌رود به برنامه هسته‌ای ایران ربط دارد، مسدود کنند.

پیش از این ایالات متحده و بریتانیا نیز بانک مرکزی ایران را تحریم کرده بودند.

تحریم بانک مرکزی و همچنین زمزمه تحریم نفت در روزهای اخیر به شدت از ارزش پول ملی ایران در برابر دلار کاسته است.
XS
SM
MD
LG