لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

برتری تراکتورسازی مقابل پرسپولیس؛ شعار هواداران علیه رویانیان


در آغاز هفته پانزدهم لیگ بر‌تر فوتبال ایران، تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه آزادی بر میزبان خود پرسپولیس غلبه کرد. ملوان و سایپا هم در بندرانزلی به تساوی ۱-۱ رسیدند.

تراکتورسازی با این پیروزی ۲۷ امتیازی و هم امتیاز صبا قم و نفت تهران شد. اما به دلیل تفاضل گل بهتر، با یک بازی بیشتر در جایگاه دوم قرار گرفت. پرسپولیس نیز با این شکست با ۲۰ امتیاز و قبل از بازی‌های روز شنبه، در رده ششم باقی ماند.

رقابت‌های این هفته، روز شنبه با انجام هفت مسابقه به پایان خواهد رسید. استقلال تهران صدرنشین لیگ بر‌تر در تبریز به مصاف شهرداری خواهد رفت. هر دو تیمی که با نام مس در لیگ بر‌تر حضور دارند، در کرمان رویاروی هم می‌ایستند.

نفت تهران برای پس گرفتن جایگاه دوم، میزبان تیم بحرانی صنعت نفت آبادان است. ذوب آهن اصفهان نیز پذیرای تیم قعرنشین فجرسپاسی شیراز خواهد بود.
صبا در قم با داماش گیلان بازی می‌کند.

تیم ته جدولی راه آهن ری در اهواز مقابل فولاد قرار می‌گیرد. شاهین بوشهر نیز میزبان سپاهان اصفهان است. شرح بازی پرسپولیس و تراکتورسازی در ادامه آمده است.

پرسپولیس ۰ تراکتورسازی ۱

در تهران، سیاوش اکبرپور در دقیقه ۴۹ دروازه پرسپولیس را باز کرد تا تیمش با ۳ امتیاز به تبریز برگردد. پرسپولیس نیز با این شکست، به استقبال دیدار جمعه آینده با استقلال در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی می‌رود.

در دقایق نخست این بازی، احسان حاج صفی نفوذهای مکرری را از سمت چپ تدارک دید. در دقیقه ۱۰ اما مرتضی اسدی از سمت راست به محوطه جریمه رسید، توپ ارسالی‌اش کوتاه بود و خطرساز نشد.

دو شوت و یک ضربه سر از سیاوش اکبر‌پور و یک شوت از محمد ابراهیمی، از موقعیت‌های خطرناک تراکتورسازی در نیمه نخست بود.

در دقیقه ۱۹ کاظمیان می‌توانست تیمش را پیش بیندازد اما توپ را فروزان سنگربان جوان تراکتورسازی دفع کرد.

در دقیقه ۲۷ اگرچه امیرحسین صادقی با ضربه سر گل زد اما در موقعیت آفساید قرار داشت. شش دقیقه بعد نیز کاظمیان توپ را به پای فروزان کوبید که کمک داور آفساید گرفت. اما گزارشگر بازی معتقد بود او اشتباه کرده است.

دو حرکت پا به توپ کاظمیان و کریمی برای پرسپولیس مانند ضربه کاشته رودریگو توزی آنتونیو در دقیقه ۴۶، تغییری در نتیجه ایجاد نکرد تا دو تیم با تساوی به رختکن بروند.

در آغاز نیمه دوم غلامرضا رضایی موقعیت مناسبی که خود ایجاد کرده بود را با بی‌دقتی از دست داد. یک دقیقه بعد، پاس بلند و قُطری کریمی که با پای چپ ارسال کرد، به رضایی رسید اما باز هم در شرایطی که فقط دروازه‌بان را پیش رو داشت، با حرکت رو به بیرون، زاویه را تنگ کرد و نتوانست گلزنی کند.

رضایی در دو فاکتور سرعت و سماجت، از فوتبالیست‌های موفق ایران است و با همین خصوصیات به تیم ملی رسیده. اما ضعف فنی در ارسال‌ها، بی‌دقتی در پاس دادن و شمّ پایین گلزنی، منجر به کاهش کارایی او می‌شود.

یک دقیقه بعد از اشتباه رضایی، این احسان حاج صفی بود که در طرف مخالف زمین به راحتی علیرضا محمد را دریبل زد و توپ را به اکبرپور داد. او هم با فریب بدن، ممدو تال را کنار زد تا در ضربه نهایی، توپ را از میان پاهای حقیقی وارد دروازه کند. به این ترتیب تراکتورسازی یک بر صفر پیش افتاد.

علی کریمی که در فصل اخیر از دقیقه ۶۰ به بعد دچار خستگی می‌شد، این بار شرایطی کاملاً متفاوت داشت و در نیم ساعت پایانی، عملکردی خوب داشت. او در شصتمین دقیقه پا به توپ وارد محوطه جریمه شد و خط دفاعی حریف را به هم ریخت. سه دقیقه بعد این ماجرا تکرار شد که باز هم بی‌ثمر بود.

در دقیقه ۸۰، کریمی با پاس عالی، رضایی را در موقعیت طلایی صاحب توپ کرد. اما توپی که از دروازه‌بان عبور کرده بود را محسن حسینی بیرون کشید. در برگشت باز هم کریمی توپ را کاشت که این بار ضربه بادامکی از کنار دروازه بیرون رفت.

به این ترتیب، مالکیت ۶۰ درصدی، ۲۶ سانتر و ۱۶ کرنر در مقابل فقط ۴ کرنر تراکتورسازی نتوانست مانع از پنجمین شکست پرسپولیس در فصل جاری لیگ بر‌تر شود.

امیر قلعه نویی پس از پایان بازی گفت این بازی را به فوتبال ایران تبریک می‌گویم. او تاکید کرد که اگر مسئولین تیمش می‌خواهند در کورس قهرمانی بمانند، او به ۶-۵ بازیکن نیاز دارد که در نیم فصل باید جذب شوند.

حمید استیلی هم در گفتگوی زنده با شبکه سوم صداوسیما، بداقبالی و داشتن ۸ غایب را از مهم‌ترین عوامل شکست تیمش عنوان کرد.

با توجه به اینکه هر ۷ ملی پوش این تیم یعنی حقیقی، نوری، بادامکی، کریمی، کاظمیان، مازیار زارع و غلامرضا رضایی در زمین بودند، مشخص نیست اگر حتی این عدد صحت داشته باشد نیز، هشت بازیکن مورد نظر قرار بود جای کدام یک از ملی پوشان را بگیرند؟

ترکیب بازیکنان دو تیم در این مسابقه به شرح زیر بود:
در تیم پرسپولیس علیرضا حقیقی، علیرضا محمد، رضا نورمحمدی، امیر حسین فشنگچی (مهرداد اولادی)، ممدوتال، مازیار زارع، محمد نوری، غلامرضا رضایی، جواد کاظمیان (محمد منصوری)، حسین بادامکی و علی کریمی به میدان رفتند.

برای تراکتورسازی هم محسن فروزان، محسن حسینی (مصطفی اکرامی)، امیر حسین صادقی، مرتضی اسدی، احسان حاج صفی، فرزاد آشوبی، لوپز، توزی، سیاوش اکبرپور، علی علیزاده (احمد آل نعمه) و محمد ابراهیمی (اشپیتیم آرفی) بازی کردند.

حاشیه‌های بازی

• پس از اینکه هواداران تراکتورسازی شعار «استادیوم خالیه، آذری جا نداره» را سر دادند، یک جایگاه دیگر به هواداران این تیم اختصاص داده شد. آنها‌ بلافاصله این جایگاه را پر کردند.

• هاروت مربی جدید گلرهای پرسپولیس که به تازگی با این تیم قرارداد بسته روی نیمکت نشسته بود. اما مسئولین مسابقه او را به سمت جایگاه هدایت کردند.

• پرتاب گلوله‌های برف و یخ از روی سکوی تماشاگران و شعار علیه سرمربیان هر دو تیم، چند بار در جریان بازی رخ داد.

• پرسپولیسی‌ها که از شکست تیمشان عصبانی بودند، در ۱۰دقیقه پایانی بازی علیه سرمربی، مدیرعامل و داور بازی شعار دادند. شعارهای واضح پرسپولیسی‌ها علیه رویانیان، برای نخستین بار بود که سر داده می‌شد.

• هواداران تراکتورسازی در مخالفت با حمید استیلی، سرمربی پیشین پرسپولیس یعنی علی دایی را تشویق کردند. هواداران پرسپولیس در جواب، فراز کمالوند سرمربی سابق تراکتورسازی را تشویق کردند و علیه قلعه نویی شعار دادند.

• در آغاز بازی علی کریمی، نوری، حقیقی، زارع، بادامکی، فشنگچی و اولادی به سمت نیمکت تراکتورسازی رفتند. اما جواد کاظمیان که فصل قبل در سپاهان شاگرد امیر قلعه نویی بود، این جمع را همراهی نکرد.

• علی کریمی در پایان بازی گفت: خدا را شکر که ورزشگاه‌های ایران شبیه انگلیس نیست که سکو‌ها فقط دو با زمین بازی فاصله دارند، و گرنه شاید هر بازی چهار پنج کشته می‌داد. خوشبختانه قبل از بازی برف باریده بود تا هواداران وسیله‌ای داشته باشند که به زمین پرتاب کنند. خدا به صندلی‌‌های ورزشگاه آزادی رحم کرد.
XS
SM
MD
LG