لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۰

آژانس بین‌المللی انرژی: احتمال کاهش صادرات نفت ایران در ما‌‌‌ه‌های آینده


آژانس بین المللی انرژی در گزارش جدید خود اعلام کرده که طی شش ماهه آینده به احتمال زیاد از صادرات نفت ایران تا یک میلیون کاسته شود. این نهاد در عین حال پیش بینی می‌کند که طی شش ماهه آینده میزان تقاضا برای نفت در سطح جهان برای اولین بار ثابت خواهد ماند.

این نهاد در ارزیابی خود به دو عامل مهم در بازار بین المللی نفت همزمان با افزایش بهای این محصول اشاره می‌کند یکی تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا و دیگری اختلال‌های دیگر در جریان صدور نفت و سختگیری‌ها و کنترل بیشتر بر شرایط عمومی بازار نفت است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آژانس بین المللی انرژی در ارزیابی جدید خود که روز چهارشنبه منتشر شده است پیش بینی می‌کند که از صادرات نفت ایران از اواسط سال جاری میلادی تا حدود یک میلیون بشکه در روز تنزل کند.

در این گزارش خاطر نشان می‌شود که با توجه به تازه‌ترین تحولات در اقتصاد بین المللی احتمالا میزان تقاضا برای خرید نفت خام در سطح جهان ثابت باقی خواهد ماند. هر چند تاکید می‌کند که در ماه‌های آینده نیز ممکن است تلاطم‌های واقعی و یا مصنوعی در روند صدور و انتقال نفت روی بهای این محصول تاثیر بگذارد.

آژانس بین المللی انرژی یاداوری می‌کند که علاوه بر قطع خرید نفت ایران توسط اتحادیه اروپا که از اول ماه ژوئیه به اجرا گذاشته خواهد شد به هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در ماه‌های گذشته باعث شده است که از ماه دسامبر به این سو بهای نفت در بازار جهانی ۲۰ درصد افزایش یابد. عوامل موثر در کاهش عرضه نفت عبارت بوده‌اند از کاهش غیرمترقبه تولید نفت در دریای شمال و کانادا و بروز درگیری و بحران‌های ژئوپلتیک در خاورمیانه و آفریقا.

به گفته این نهاد میزان تولید و صادرات اعضای اوپک طی دو ماهه گذشته افزایش یافته است و در مجموع با توجه به فضای ملتهب در مناطق نفت خیز جهان بازار نفت به نسبت گذشته کمتر دستخوش تلاطم‌های واقعی و یا تلاطم‌های مصنوعی ناشی از بورس بازی بوده است.
XS
SM
MD
LG