لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

اوپک: تولید نفت ایران ۹ درصد کاهش یافت


سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در گزارش ماهانه خود که روز پنجشنبه منتشر کرد، از کاهش ۹ درصدی تولید نفت ایران در چهارماه نخست سال جاری میلادی خبر داده است.

بنابر این گزارش، ایران در فاصله ماه‌های ژانویه تا آوریل، ماه گذشته، روزانه بطور متوسط سه میلیون و ۱۹۶ هزار بشکه نفت تولید کرده است. این گزارش همچنین می‌گوید که تولید نفت ایران در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن، مارس، روزانه به میزان ۱۳۴ هزار بشکه کاهش داشته است.

این درحالی است که طبق گزارش اوپک، تولید نفت ۱۲ کشور عضو این کارتل در مجموع ماه طی ماه گذشته، نسبت به ماه قبل آن ۳۲۲ هزار بشکه افزایش داشته است و به رقم ۳۱ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

در این میان بیشترین افزایش برای نفت عراق ثبت شده است که طی ماه آوریل به میزان ۲۱۸ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم سه میلیون و ۲۵ هزار بشکه در روز رسیده است.

با نگاهی به آمار منتشر شده توسط اوپک، تولید نفت عراق طی یکسال گذشته، ۳۵۸ هزار بشکه در روز افزایش داشته و تولید نفت ایران در این بازه زمانی با افت ۴۲۶ هزار بشکه‌ای همراه بوده است.

خبرگزاری رویترز، ۱ردیبهشت ماه سال جاری طی گزارشی خبر داد که تولید نفت ایران هم اکنون به کمترین میزان خود طی ۲۰ سال گذشته رسیده است و عراق و عربستان توانسته‌اند افزایش نیازهای سالانه به نفت در بازارهای جهانی و کاهش تولید نفت ایران را بخوبی جبران کنند.

سموئل سیزوک، یک کار‌شناس امور انرژی شرکت کی بی‌سی، به رویترز گفته است: «بدون افزایش تولید از سوی عراق و عربستان، امکان مقابله با کمبود نفت خام ایران وجود نداشت و ممکن بود قیمت‌ها با افزایش شدید روبرو شود. در حال حاضر این کمبود، تاثیر محسوسی نداشته است.ب

طبق گزارش اوپک، عربستان، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت این سازمان تولید نفت خود در ماه آوریل را نسبت به ماه گذشته روزانه ۵۶ هزار بشکه و نسبت به سال گذشته میلادی در مجموع ۶۲۹ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

تولید نفت لیبی که در سال گذشته بخاطر چندین ماه درگیری که منجر به سرنگونی دولت معمر قذافی شد، تقریبا قطع شده بود، هم اکنون به رقم تولیدی سال ۲۰۱۰ این کشور نزدیک شده و این کشور طی ماه گذشته روزانه یک میلیون و ۴۲۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

«اختلاف یک میلون بشکه‌ای آمار مقامات نفتی ایران و اوپک»

مقام‌های ایرانی با این حال کاهش تولید نفت خود را انکار کرده‌اند. اردیهشت ماه سال جاری، احمد قلعه بانی، معاون وزیر نفت ایران اعلام کرد که تولید روزانه نفت ایران ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است. رقم اعلام شده توسط این مقام نفتی یک میلیون بشکه با رقم اعلام شده توسط اوپک اختلاف دارد.

این در حالی است که بانک مرکزی ایران اواخر ماه گذشته آماری از وضعیت تولید نفت کشور از سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۸۹ منتشر کرد حاکی از اینکه تولید نفت ایران در فاصله این سال‌ها از ۴ میلیون و ۵۷ هزار بشکه در روز به ۳ میلیون و ۵۳۶ هزار بشکه در روز تنزل کرده است.

در آمار بانک مرکزی، علاوه بر کاهش ۵۲۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت، همچنین به کاهش صادرات نفت ایران اشاره شده و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در سال ۱۳۸۶ حدود ۲ میلیون و ۵۲۲ هزار بشکه در روز بوده، اما این میزان در سال ۱۳۸۹ به ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این در حالی است که صادرات نفت عراق هم اکنون بالای ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز است که با این وضع، عراق هم اکنون جای ایران را بعنوان دومین صادر کننده بزرگ اوپک تصاحب کرده است.
XS
SM
MD
LG